· El conseller ha explicat que si el turisme consolida l’evolució positiva dels primers mesos, l’any es podria tancar amb més de 18 milions de turistes estrangers i uns ingressos de més de 16.000 milions d’euros.
· En el marc de la inauguració del B-Travel que ha començat avui, Baiget l’ha qualificat de “saló de referència del sector turístic”.
- Amb l’eslògan “Catalunya és casa teva”, la Generalitat presenta en el saló del turisme l’Any de la gastronomia i l’enoturisme, entre d’altres propostes.
- En el marc del saló, s’han lliurat els Premis Alimara, dos dels quals han premiat els impulsors i creadors del programa de televisió Catalunya Experience: l’Agència Catalana de Turisme i TV3.
El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha inaugurat aquest matí el B-Travel, el saló del turisme que té lloc des d’avui i fins aquest diumenge al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona.
Baiget ha assegurat que “creix la despesa mitjana per turista i cada cop rebem més turistes fora dels mesos de temporada alta. Si el turisme a Catalunya segueix amb l’evolució positiva dels primers mesos, l’any es podria tancar amb uns resultats rècord, amb més de 18 milions de turistes estrangers i uns ingressos de més de 16.000 milions d’euros”.
“Totes aquestes dades -ha assegurat el conseller-, posen de manifest la importància del nostre sector turístic, no només a nivell econòmic sinó també pel que representa pel territori, un factor de reequilibri i que contribueix a la cohesió social del nostre país”.
Aquest saló, orientat a les experiències viatgeres, és una de les cites més destacades de l’any pels turistes catalans. Aquesta orientació va en sintonia amb el que des de fa temps treballen la Direcció General de Turisme i l’Agència Catalana de Turisme (ACT) que, entre d’altres iniciatives, han creat la plataforma de comercialització en línia d’experiències a Catalunya, amb més de 230 propostes. En aquest sentit, en el marc de les jornades professionals del saló, la directora general de Turisme, Marian Muro, ha intervingut aquest matí en la taula rodona “Casos d’èxit en innovació del turisme experiencial per targets”.
En referència al B-Travel, Baiget ha afirmat que “aquest saló experiencial, un referent del sector turístic a Barcelona i a Catalunya, té més expositors i més èxit”.
Sota l’eslògan Catalunya és casa teva, l’estand es mostra com a una cuina típica amb el seu rebost. Aquesta tematització s’emmarca en la declaració de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016 i en la presentació de l’any temàtic promocional que l’ACT dedica a la gastronomia i l’enoturisme. Aquest any temàtic proposa als visitants una descoberta de la cuina, dels vins, dels productes i del territori catalans, a través de les nombroses experiències turístiques que es poden viure a tot Catalunya.
Durant el recorregut inaugural de la fira, dins l’espai B-Delicious, el conseller ha felicitat els cuiners i restauradors que donen suport a la iniciativa solidària “La fam no fa vacances”. Aquesta proposta consisteix en l’elaboració d’arrossos que ofereixen als visitants del saló. Els beneficis es destinen al Banc dels Aliments.
L’ACT participa al B-Travel amb l’objectiu de dinamitzar la demanda turística del mercat català arreu del territori, tenint en compte que els catalans són un públic molt viatger.
Catalunya al B-Travel
A l’estand de Catalunya, i tenint en compte aquesta tematització enogastronòmica, l’Agència Catalana de Turisme també dóna visibilitat a les propostes dels establiments que voluntàriament es certifiquen amb el segell d’especialització “Hotel gastronòmic”. La Direcció General de Turisme atorga aquesta especialitat a aquells establiments de petit format –menys de 60 habitacions- , amb una gestió familiar i tracte proper, que combinen l’allotjament confortable i de qualitat, amb una oferta gastronòmica de cuina catalana arrelada en el territori amb productes de proximitat, de Denominacions d’Origen Protegides i d’Indicació Geogràfica Protegida i també amb una selecció de vins catalans.
Una altra iniciativa innovadora que proposa Catalunya és una zona d’animació on els visitants que s’acostin a l’estand podran gaudir de tallers gastronòmics i de dos espais amb simulacions d’experiències. Una d’elles consisteix en un viatge actiu per Catalunya amb un dispositiu-cadira capaç de generar moviments tridimensionals de 360 graus i desenvolupar les màximes sensacions per a l’usuari. Els moviments, similars a una muntanya russa, es combinen amb el visionat d’un entorn virtual i la possibilitat de compartir l’experiència a les xarxes socials.
D’altra banda, unes ulleres de realitat virtual permetran el visitant viure cinc experiències: un viatge gastronòmic i un d’actiu en 360 graus i 3D, una caiguda lliure a Empuriabrava, l’experiència de ser casteller a Montserrat i l’ambient del Camp Nou.
L’ACT participa en aquest esdeveniment amb un estand de 900 m2, on els visitants també trobaran les propostes de:
- Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
- Patronat de Turisme Costa Brava Girona
- Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona
- Torisme Val d’Aran
- Gerència Serveis de Turisme - Diputació de Barcelona
- Turisme de Barcelona
- Barcelona Activa – Ajuntament de Barcelona
- Agència Catalana de la Joventut - Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (Xanascat)
- Centre d'Artesania Catalunya, del Consorci de Comerç, Artesania i Moda
- Club EMAS
- Estacions Nàutiques de Catalunya
- Ferrocarrils de la Generalitat
- Patrimoni de la Generalitat
- Petits Grans Hotels de Catalunya
- Xarxa de Turisme Industrial a Catalunya (Xatic)
- Ciutats AVE
- Festival de Peralada
- Confederació de Turisme Rural de Catalunya
- Concatur
- Turisme Rural Girona
- Vueling
- Hotels Gastronòmics
- Viles Florides
- Slow Food KM 0
A més, Catalunya està present a l’àrea B-Travel Delicious amb un espai gastronòmic gestionat pel col·lectiu de Cuina de Sant Carles de la Ràpita on s’hi duran a terme diverses presentacions i uns tallers de tapes experiencials a càrrec de l’empresa Vivelus.
Premi Alimara per a l’ACT
Enguany, l’Agència Catalana de Turisme ha rebut el Premi Alimara Estudiants del CETT per l’impuls i la conceptualització del programa de televisió Catalunya Experience. Aquesta mateixa sèrie documental ha fet mereixedora a TV3 del Premi Alimara Mass Media.
En la decisió de concedir aquests guardons s’ha valorat la contribució d’aquesta producció al coneixement de Catalunya, des d’una perspectiva completament diferent: “a través de la mirada de persones d’arreu del món, amb imatges i experiències de gran bellesa, sensibilitat i difícils d’oblidar”; el jurat també ha destacat que “el programa hagi esdevingut una plataforma de promoció turística, que ha transmès l’essència, les tradicions, la cultura i la gastronomia del país”.
El director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa; el director del programa Catalunya Experience, Xavier Brichs; i la seva presentadora Ivana Miño, van recollir aquests dos guardons en un acte presidit pel conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ahir al vespre.
Empremtes de Catalunya, present al B-Travel
En aquesta edició del saló turístic, Empremtes de Catalunya presentarà la seva botiga en línia www.bcncrafts.com. En un espai, dins l’estand de l’Agència Catalana de Turisme, es realitzaran demostracions d’ofici de torneria, a càrrec dels artesans Roger Pascual i Francesc Dasquens, i s’informarà tant als visitants com als altres expositors de la Fira dels productes que es poden trobar a la botiga al Centre d’Artesania Catalunya (Banys Nous, 11 de Barcelona) i a la botiga en línia, així com dels serveis personalitzats que s’ofereixen.
La botiga en línia és una iniciativa que té la finalitat de potenciar la presència de l’artesania catalana a les xarxes i així disposar d’un nou canal de comercialització, ja que dóna visibilitat i accés als productes dels artesans catalans des de tot el món.
Més informació:
2