- S’aprova el currículum de deu cicles formatius, cinc dels quals són nous i cinc dels quals s’actualitzen per donar resposta a l’evolució del sector
El Govern ha aprovat avui el decret que estableix el currículum dels cicles formatius de grau mitjà i grau superior d’arts plàstiques i disseny de la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual. L’objectiu és donar resposta a les necessitats de qualificació professional detectades a Catalunya en aquest sector.
El decret dotarà de currículum els següents 10 cicles formatius següents:
- Grau mitjà:
o Assistència al producte gràfic interactiu
o Assistència al producte gràfic imprès
- Grau superior:
o Animació
o Gràfica interactiva
o Gràfica impresa
o Gràfica audiovisual
o Gràfica publicitària
o Fotografia
o Il·lustració
o Còmic
Amb aquests 10 títols, s’actualitza la formació relativa a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, en la qual 5 títols són de nova creació -Assistència al producte gràfic interactiu, Animació, Gràfica interactiva, Gràfica audiovisual i Còmic-. Els altres 5 títols n’actualitzen uns d’anteriors d’acord amb l’evolució tecnològica, econòmica i social d’aquest sector.
Cinc currículums de nova creació
Assistència al producte gràfic interactiu és un dels cinc currículums de nova creació, amb 1.600 hores. La competència general que s’estableix és, per exemple, col·laborar en les diferents fases d’elaboració de productes gràfics en suport imprès/web conforme a les pautes del projecte; interpretar adequadament la informació i dur a terme les indicacions tècniques i artístiques corresponents; i realitzar elements gràfics de comunicació en suport web d’acord amb les especificacions tècniques i estilístiques rebudes. Els graduats poden exercir, entre d’altres, feines de tractament informàtic, composició i preparació de textos i/o imatges per a l’edició web i multimèdia, de producció i tractament d’elements multimèdia, o ser tècnics en programes d’edició web.
En Animació –cicle de 2.000 hores- els alumnes han de ser competents per idear i elaborar projectes de l’especialitat d’animació amb qualitat, així com planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat d’animació des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins a la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip. Entre les sortides professionals, realitzador de pel·lícules d’animació, creació d’escenaris, fons, objectes i/o personatges, modelat i representació dels elements que conformen l’animació 2D o 3D, i realització i gestió d’activitats culturals, educatives i divulgatives relacionades amb l’animació.
En Gràfica interactiva i Gràfica audiovisual –tots dos cicles de 2.000 hores- s’estableix elaborar projectes de les corresponents especialitats gràfiques amb qualitat, planificar-los i desenvolupar-los, i realitzar els controls de qualitat corresponents a les fases diferents de projecte per garantir un producte acabat que compleixi amb els objectius. Els perfils professionals són, per exemple, disseny i desenvolupament web, gestió de projectes multimèdia o creació i producció de continguts interactius, relacionats amb agències de publicitat, editorials i estudis de disseny.
El currículum de Còmic –amb 2.000 hores- estableix la competència per elaborar projectes de l’especialitat amb qualitat, planificant i desenvolupant els esmentats projectes des de la fase inicial i fins a la fase final, supervisant el treball i coordinant-ne l’equip. Les sortides professionals se situen en empreses relacionades amb la comunicació visual, com ara premsa, agències de publicitat, editorials i estudis de disseny.