event_note Nota de premsa

Balanç 2015 de l'Agència Catalana del Consum a Lleida

Les mediacions pugen a Lleida un 41% i es consoliden com a via de resolució de conflictes de consum

IMATGE DE LA PRESENTACIÓ
 
·      La mediació es consolida com a una eina vàlida en la resolució de casos de consum, especialment a les comarques lleidatanes: al 2015 es van assolir 702 mediacions, un 41% més que al 2014

·      7 de cada 10 mediacions realitzades a Lleida van ser per temes de telecomunicacions i internet

·      Els lleidatans presenten 1.553 reclamacions, un 1% menys. Com a l’any anterior, pràcticament la meitat de les reclamacions han estat per serveis de telecomunicacions i internet

·      Baixen les sancions i les multes a la demarcació: al 2015, l’ACC ha resolt 8 expedients sancionadors (50% menys) per un import de 22.000 euros (32% menys que a l’any anterior)

·      En l’àmbit de la formació, prop de 1.400 alumnes visiten l’Escola del Consum de Catalunya (ECC) a Lleida, un 58% més
 
La directora de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera, ha presentat avui la Memòria d’Actuacions 2015 de l’ACC a Lleida. Entre les dades presentades destaca que l’any passat es van acordar 702 mediacions a la demarcació, xifra que suposa un increment del 41% respecte 2014. Aquest augment evidencia que la mediació es consolida com a mecanisme de solució de conflictes de consum. D’altra banda, el balanç apunta que els lleidatans van presentar 1.553 reclamacions, un 1% menys que a l’any anterior, i que pràcticament la meitat de les reclamacions presentades van ser per serveis de telecomunicacions i internet. Així mateix, en l’àmbit formatiu, prop de 1.378 alumnes van passar pels tallers de l’Escola del Consum de Catalunya (ECC) a Lleida, un 58% més  que al curs anterior.
 
La presentació ha comptat també amb la presència del delegat de la Generalitat a Lleida, Ramon Farré, del director dels serveis territorials d’Empresa i Coneixement a Lleida, Octavi Miarnau, i del subdirector general de Disciplina de Mercat, Albert Melià.
 
D’altra banda, al primer trimestre de 2015 es va tancar el procés de tramitació de les preferents de Catalunya Caixa. Durant l’any passat, es va acordar els darrers 35 laudes d’afectats a les comarques lleidatanes Com a dada de tancament, el procés s’ha conclòs amb la resolució de 2.238 casos per laudes a la demarcació, que han suposat el retorn de 19,8 milions d’euros als afectats.
 
La directora de l’ACC, Montserrat Ribera, ha destacat que el balanç de l’Agència a la demarcació és “molt positiu”. En aquest sentit, Ribera ha assenyalat que “els resultats han estat bons: han baixat lleugerament les reclamacions, han pujat molt les mediacions, s’han pogut retornar prop de 20 milions d’euros als afectats per les preferents a Lleida, i han incrementat els alumnes de l’Escola del Consum de Catalunya a les comarques de Lleida”.

De cara al 2016, la directora de l’ACC ha apuntat que “una de les prioritats de l’Agència serà fomentar la formació i divulgació entre el sector comercial, per tal que empresaris i comerciants coneguin les seves responsabilitats i obligacions vers els consumidors”. A aquest respecte, es vol intensificar la col·laboració amb organitzacions del sector com Pimec, la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), o l’Associació Nacional d’Empreses de Gran Distribució (ANGED) amb la voluntat que hi hagi més xerrades formatives.
 
Així mateix, en aquesta mateixa línia, Ribera ha avançat que “s’intensificarà la tasca de divulgació per incrementar les adhesions al Sistema Arbitral de Consum de Catalunya entre associacions de comerciants i gremis”. “Volem conscienciar de la importància d’estar adherit a la JACC perquè representa un ‘plus de garantia’ per al consumidor i ajuda a fidelitzar al client, que sap que en cas de conflicte pot comptar amb una via gratuïta, voluntària i ràpida de resolució”, ha apuntat.
 
 
3.453 consultes sobre consum a Lleida al 2015, un 7,24% més 
 
Durant 2015, els lleidatans han realitzat un total de 3.453 consultes de consum, un 7,24% més que a l’any anterior. D’aquestes, 803 van ser ateses directament per l’ACC; 662 pel Consell Comarcal de l’Alt Urgell; 158, pel Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça; 304 pel Consell Comarcal del Pallars Jussà; 50, pel del Pallars Sobirà; 649, pel del Pla d’Urgell; 142, pel del Segrià; 517, pel del Solsonès, i 168, directament pel serveis del Conselh Generau de la Val d’Aran. 
 
Al conjunt de Catalunya, es van atendre 50.832 consultes, un 3,78% més. Els principals motius de consultes van ser sobre serveis de telecomunicacions (30,6%), sobre altres serveis generals de consum (20,1%), sobre subministraments bàsics (aigua, electricitat i gas) (el 18,3%) i sobre béns de consum (el 17,4%). El 9% de les consultes han estat relatives a serveis financers i 3,9% a qüestions relacionades amb els serveis de transport.
 
Els lleidatans presenten 1.553 reclamacions, un 1% menys que a 2014 

L’ACC ha gestionat a les comarques de Lleida 1.553 reclamacions de consum, un 1,08% menys que al 2014. Per sectors, les telecomunicacions i internet aglutinen el 47,3% de les reclamacions; seguit dels subministraments bàsics (18,5%); béns de consum/productes (12,6%); serveis generals de consum (10,6%); serveis financers i transport (amb el 4,6%, respectivament); i restauració i establiments turístics (1,7%). Al conjunt de Catalunya, l’ACC ha gestionat 16.093 reclamacions.
 
Augmenten un 41% les mediacions de consum a Lleida

El 2015, l’ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Lleida 702 casos. Aquesta xifra representa un considerable increment del 41,25% respecte l’any anterior. La majoria de les medicacions realitzades —7 de cada 10— (72,6%) han estat en el sector de les telecomunicacions i internet. A distància, completen el llistat els serveis d’aigua, electricitat i gas (que representen el 12,3% del total de mediacions resoltes), els béns de consum/productes (amb el 5,8% de les mediacions); els serveis generals de consum (4,1% del total de les mediacions); serveis financers (3,4%); transport (1,4%) i restauració i establiments turístics (0,4%). Al tot Catalunya, es van resoldre 7.756 casos per aquesta via, un 9,94% més que al 2014.
 
Pel que fa als arbitratges, l’ACC va dictar a la demarcació un total de 138 laudes, un 91% menys que al 2014. Aquesta caiguda s’explica per la finalització del procés de tramitació de les reclamacions per les preferents de Catalunya Caixa, iniciat a finals de 2012 i conclòs a principis de 2015. Així, comparant els resultats de l’any 2015 amb els del 2012 (any en que es van resoldre 127 laudes), la resolució de casos per arbitratge a Lleida han crescut prop d’un 9%. Analitzat per sectors, la pràctica totalitat dels laudes (el 84,78%) han estat per serveis de telecomunicacions i internet, seguit a distància dels serveis financers (amb el 7,97%); dels serveis d’electricitat, gas i aigua (amb el 5,07%), dels béns de consum/productes (1,45% del total de laudes emesos) i dels serveis generals de consum, amb el 0,72%.  Al conjunt de Catalunya, l’ACC va resoldre l’any passat 3.234 laudes.
 
Prop de 3.000 productes alertats i més de 30.000 articles retirats

L’any passat es van registrar 2.952 productes alertats a Catalunya,  un 6,32% menys que a 2014. El sistema d’alertes de consum s’emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, amb un programa d’actuacions sobre productes potencialment perillosos, que permet evitar riscos per a la seguretat. Per tipologia de productes, el 23,56% de les alertes han estat per joguines, seguit del 19,41% per vehicles i motocicletes; el 16,04% material elèctric i lluminàries; el 14,65% roba i calçat; el 7,92% equips de protecció individual; el 6,53% mobiliari i articles de decoració; el 6,34% alertes d’electrodomèstics; i el 1,98% articles de puericultura.
 
Així mateix, l’ACC va retirar 30.647 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats van ser ambientadors d’automòbil i altres productes de neteja (es van retirar 10.150, un 33,1%), seguit de pilotes i altres joguines (8.276 unitats, el 27%), adaptadors, perllongadors, bases i altres materials elèctrics (8.037 unitats, el 26,2%), ulleres de sol i altres peces protectores (2.259, 7,37% del total), i tovalloles de tocador (1.005 unitats, el 3,27%). Els 920 restants van ser articles de naturalesa diversa.
 
8 expedients resolts amb sanció a la demarcació de Lleida el 2015

Les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a la demarcació de Lleida han derivat en 8 expedients resolts amb sanció (50% menys que a 2014) i el total de les multes va ser de 22.000 euros (31,88% menys que a 2014). A tot Catalunya s’han resolt 416 expedients amb sanció per un import de 6,54 milions d'euros. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules i pràctiques abusives (el 49,9% del total), seguides de les pràctiques comercials deslleials (amb el 15,93%), i de les infraccions en matèria de normalització, documentació i condicions de venda i de subministrament o prestació del servei (amb l’11,57%).
 
L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat, mitjançant les campanyes de control programades, les alertes i mitjançant les denúncies presentades pels consumidors. Els lleidatans van presentar 145 denúncies davant l’ACC per vulneració de drets dels consumidors, un 14,17% més que a 2014. Per sectors, el 42,8% de les denúncies s’han presentat per serveis generals de consum, seguit del 19,3% de denúncies per béns de de consum/productes, i del 14,5% de les denúncies presentades han estat per serveis postals i comunicacions electròniques. Completen el llistat, el 9,7% de les denúncies per serveis d’energia i aigua; el 6,9%, per transport; el 4,1% per aliments; i el 2,8% per serveis financers. Al conjunt de Catalunya, els ciutadans van presentar 2.023 denúncies davant l'ACC, un 32,21% menys que al 2014.
 
En relació amb l’actuació inspectora, l’ACC va realitzar 1.613 actuacions a les comarques de Lleida, xifra que representa el 8,95% del global de Catalunya durant l’any passat. Del total de les inspeccions a les comarques lleidatanes, el 62% van ser per recercar productes insegurs, i el 27% realitzades en el marc d’una campanya. Les inspeccions realitzades iniciativa pròpia han estat el 7% del total, mentre que el 3% han estat motivades per denúncia, i l’1% per una comunicació.
 
Entre les campanyes d’inspecció dutes a terme a demarcació durant 2015, destaquen les 134 actuacions de control de requisits generals dels establiments, les 64 actuacions de control de productes de pastisseria envasats, les 62 de control de peces de vestir per a nadons, les 50 inspeccions de control de joguines, les 39 de control de pastes farcides, plats preparats i conserves de carn, les 38 de control de productes cosmètics a preus reduïts, les 35 de control alimentari, i les 30 de petits electrodomèstics.
 
Prop de 700 empreses i comerços lleidatans adherits a la JACC, el 8,84% del total de Catalunya

La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a la demarcació va situar-se el 2015 en els 696. Al conjunt de Catalunya, els establiments adherits a la JACC van arribar als 7.718; els lleidatans representen el 8,84% del total.
 
Actualment, l’arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l’augment que any rere any registra el cens d’adhesions a la JACC. Per això, un dels objectius de 2016 serà aconseguir que més empreses encara, se sumin al sistema arbitral de consum.
 
Prop de 1.400 alumnes visiten l’Escola del Consum (ECC) a Lleida, un 58% més

La formació ha estat una altra de les prioritats de l’Agència al 2015, que s’ha orientat d’una banda, a les escoles i, d’una altra, als agents econòmics. A la demarcació, un total de 1.378 alumnes —estudiants de primària, secundària i educació especial— han passat pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya (ECC) durant el curs 2014/15, xifra que representa un increment del 58,2% respecte el curs anterior. Així mateix, 3 alumnes lleidatans van participar al concurs de consum responsable, Consumòpolis. A tot Catalunya, 23.561 alumnes han participat en els tallers de l’ECC, un 32,37% més que al curs anterior.
 
L’Agència també col·labora habitualment amb els agents econòmics perquè donin la informació adient als seus clients en matèria de consum. En xifres globals de tot Catalunya, l’any passat es van realitzar xerrades formatives adreçades a organitzacions empresarials i gremis, col·legis professionals i altres agrupacions sectorials, que van comptar amb 425 assistents. També en matèria divulgativa i de formació, l’any passat l’ACC va dur a terme vàries col·laboracions amb la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), participant en els continguts de la Guia bàsica del comerç no sedentari,  la Guia bàsica de normativa comercial, i en la Breu Guia de bones pràctiques en matèria de Consum, que es distribueixen als comerços associats arreu de Catalunya.