El Govern ha acordat avui presentar un conflicte positiu de competència davant el Tribunal Constitucional en relació amb diferents preceptes del Reial decret 56/2016, pel qual es trasllada la Directiva 2012/27/UE del Parlament Europeu i del Consell, relativa a l'eficiència energètica, referent a les auditories energètiques, acreditació de proveïdors de serveis i auditors energètics i promoció de l'eficiència del subministrament d'energia.
 
En concret, el Govern considera que l’article 13 i les disposicions finals primera i quarta d’aquesta normativa estatal vulneren la competència de la Generalitat en matèria d’energia i de protecció del medi ambient, àmbits reconeguts respectivament en els articles 133 i 144 de l’Estatut. Aquesta posició ha estat avalada per un recent dictamen del Consell de Garanties Estatutàries. Prèviament, el Govern ja havia presentat un requeriment d’incompetència a l’Executiu espanyol, que ha estat rebutjat.
 
El recurs afecta l’article 13 del Reial decret, que reserva a l'Estat l'exercici de funcions executives que corresponen a la Generalitat de Catalunya, com són: l'anàlisi de costos i beneficis dels projectes d'instal·lacions de cogeneració d'alta eficiència i dels sistemes urbans de calefacció i refrigeració eficients situades a Catalunya; l'adopció de la decisió sobre quins projectes o sistemes queden eximits de presentar l’esmentada anàlisi, sobre la base d'un balanç estrictament econòmic; o la realització de l'avaluació completa del potencial d'ús de la cogeneració a Catalunya.
També es recorren les disposicions finals primera i quarta, que introdueixen un nou article, amb caràcter de bàsic, en la normativa reguladora de les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, reservant determinats rols a la Dirección General de Política Energética y Minas (DGPEM) que l’Estatut reserva a la Generalitat. Així, el Reial decret estableix que la DGPEM pugui denegar l’autorització d’una instal·lació o de la seva renovació, si aquesta no contempla la cogeneració d’alta eficiència i l’anàlisi de costos i beneficis, sempre que la potència tèrmica total sigui superior a 20 megawatts (MW), competència que correspon a la Generalitat de Catalunya.