L’estudi OFERCAT, impulsat per la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística permet conèixer la situació del català al comerç tarragoní
El català és la llengua més usada a la retolació comercial de Tarragona (49,5 %), seguida del castellà (21,5 %) i dels rètols ambivalents o sense contingut lingüístic (20,3 %). Aquesta és una de les dades que s’han fet públiques avui, 14 de juny als Serveis Territorials de Cultura de Tarragona, en la presentació de la darrera onada de l’estudi l’Ofercat. En l’acte de presentació han intervingut Òscar Peris, delegat del Govern a Tarragona, Jordi Agràs, director dels Serveis Territorials de Cultura a Tarragona, Marta Xirinachs, subdirectora general de Política Lingüística i Albert Fabà, tècnic del Consorci per a la Normalització Lingüística.
L’estudi ha permès determinar que malgrat la important incidència del català en la retolació, Tarragona és la ciutat on la llengua és menys present en el conjunt d’aspectes observats, en relació amb les altres ciutats estudiades en aquesta onada, que són Tortosa, Girona i Lleida. Cal vincular aquestes dades amb l’estructura demogràfica històrica de la ciutat segons el lloc de naixement de la població (el 59,3% ha nascut a Catalunya, el 23% a la resta de l’Estat, i el 17,7% ha nascut a l’estranger, segons dades 2015 del Padró d’habitants, Idescat). No obstant això tots els índexs superen els 50 punts a excepció de la llengua d’identificació oral (la llengua en què s’adreça el comerciant al client abans que aquest digui res) que és de 44 punts. Cal remarcar que la llengua d’adequació (la llengua que usa el comerciant un cop coneix la llengua que utilitza el client) arriba al 71 punts.
El treball també revela un descens en l’oferta en català en la retolació entre el 2001 i el 2007 que sembla començar-se a recuperar l’any 2015: es manté amb un augment lleuger l’oferta lingüística en català en la retolació identificativa (rètol principal del comerç) als comerços i augmenta significativament l’oferta en català en la retolació informativa (rètols de l’interior del comerç). L’increment dels comerços regentats per immigrants condiciona l’evolució entre els anys 2001 i 2007 ja que es quan es produeix el creixement de població nascuda a l’estranger (del 2,6% l’any 2000 al 18,6% l’any 2010). El baixos índexs de llengua oral, probablement encara quedarien més condicionats per aquesta dada, atès el contrast de les dades del 2015 entre comerços atesos per autòctons o per immigrants.
La distribució demogràfica del territori condiciona l’oferta de català a cada zona de la ciutat: els índexs superen els 50 punts en els comerços situats al centre de la ciutat i fins i tot arriben als 81 punts en el cas de la llengua d’adequació oral. En canvi són de 50 punts o més baixos en els comerços de la perifèria.
Hi ha dos sectors on l’oferta lingüística és majoritàriament en català (salut i estètica i finances) i dos on aquesta oferta és força limitada (restauració i hoteleria i tèxtil i derivats). L’alimentació es un sector que té una bona oferta en la retolació però no arriba als 50 punts en el cas de la llengua oral. L’oferta en la retolació millora respecte el 2007 en els sectors de les finances, salut i estètica, equipament de la llar i altres però en canvi empitjora al tèxtil i derivats atesos els canvis per retolacions ambivalents o sense contingut lingüístics de les grans marques tèxtils.
Impulsat per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i el Consorci per a la Normalització Lingüística, l’Ofercat és un treball sociolingüístic que, mitjançant la tècnica de l’observació, permet conèixer l’oferta lingüística del comerç d’una ciutat. Recull la llengua escrita de la retolació de l’establiment comercial i la llengua d’atenció oral dels dependents. A través d’un procediment de mostreig per rutes estratègiques i aleatòries, a la ciutat de Tarragona ha permès observar una mostra de 544 establiments comercials.
La Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística promouen l’ús del català al món de l’empresa i el comerç amb diverses accions, com el programa “Català i empresa, ja estàs al dia?” que té com a objectiu sensibilitzar empreses i comerços perquè utilitzin el català en la relació amb els clients i promoure el coneixement de les disposicions lingüístiques del codi de consum.




