El Govern regula l'estructura i funcions de guàrdia i el sistema de comandament del cos de Bombers de la Generalitat

El Govern regula l'estructura i funcions de guàrdia i el sistema de comandament del cos de Bombers de la Generalitat

query_builder   19 juliol 2016 15:39

event_note Nota de premsa

El Govern regula l'estructura i funcions de guàrdia i el sistema de comandament del cos de Bombers de la Generalitat


  • Per tal d’optimitzar la resposta operativa davant els nous requeriments de la societat, el decret regula les funcions dels centres i les posicions que donen la resposta a una emergència i determinen l’estructura de comandament adequada
  • Contempla tres innovacions respecte de l’anterior decret: es defineixen tres àmbits de la guàrdia: operatiu, de coordinació i de suport; es desdoblen les funcions de guàrdia de les regions d’emergències en dues posicions: operativa i de coordinació; i es defineix el sistema de comandament
  • El nou decret, aprovat avui i que entrarà en vigor l’1 d’octubre, actualitza el que fins ara regulava les guàrdies, el Decret 103/1998, de 28 d’abril
 
El Govern de la Generalitat ha aprovat el decret de les funcions de guàrdia i del sistema de comandament dels serveis de prevenció, extinció d’incendis i salvaments del cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya, de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS), el qual regula la guàrdia com un dels elements imprescindibles de l’estructuració dels serveis de prevenció, extinció d’incendis i salvaments de la Generalitat de Catalunya a través del qual es garanteix la disponibilitat d’assistència immediata a sinistres o emergències. El decret entrarà en vigor el proper 1 d’octubre.
 
El seu objectiu és el de regular les funcions dels diferents centres i posicions de guàrdia que configuren la resposta a una emergència, així com determinar l’estructura de comandament adequada a cada servei dins l’àmbit territorial d’actuació corresponent, per tal de garantir la resolució de l’emergència.
 
El decret respon a la necessitat d’optimitzar la resposta operativa davants els nous requeriments de la societat, que ha vist com els riscos tant naturals com antròpics s’han incrementat, així com també l’evolució d’aquests serveis cap a una major professionalització i especialització. També dóna resposta als canvis que hi hagut en l’estructura del Departament d’Interior i de la DGPEIS en matèria de prevenció, extinció d’incendis i salvaments. Per tant, es tracta de l’actualització del Decret 103/1998, de 28 d’abril, d’estructura de la Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil, que és sobre el qual, fins a dia d’avui, es basava l’estructura de la guàrdia.
 
L’experiència ha evidenciat la necessitat de regular, a nivell reglamentari i de forma unificada, el model d’organització operativa de les funcions de guàrdia, els diferents centres i posicions de guàrdia, així com també el sistema de comandament. En aquest sentit, el nou decret que s’ha aprovat avui contempla tres innovacions respecte de l’anterior:
 
  • es defineixen tres àmbits de la guàrdia: operatiu, de coordinació i de suport;
  • es desdoblen les funcions de guàrdia de les regions d’emergències en dues posicions: operativa i de coordinació;
  • es defineix el sistema de comandament.
 
 
Àmbits de la guàrdia: operatiu, de coordinació i de suport
Al llarg d’aquests anys, els Bombers de la Generalitat han constatat que la gestió i la resolució de les emergències amb un nivell de qualitat més òptim requereix la incorporació de la coordinació de funcions i mitjans així com la incorporació del suport especialitzat en les emergències. És per això que el nou decret defineix els tres àmbits de la guàrdia: operatiu, de coordinació i de suport, i la regulació de les funcions atribuïdes als diferents centres i posicions de guàrdia.
 
Així, dins de l’àmbit operatiu es distingeixen les posicions de cap operatiu, cap territorial, sotscap territorial i cap de sortida. En l’àmbit de la coordinació, es distingeixen les posicions de cap de coordinació de la Sala Central de Bombers (SCB), cap de coordinació territorial i cap de torn. I finalment, en l’àmbit de suport, i segons l’especificitat de l’emergència, es pot complementar amb personal tècnic de la DGPEIS.
 
Pel que fa als centres de guàrdia, la gestió, planificació, coordinació i supervisió estratègica de les emergències s’atribueixen a la SCB, des d’on es fa el seguiment estratègic de la totalitat dels serveis en situacions d’emergència. A més, també activa, mobilitza, coordina i gestiona els recursos humans i materials necessaris.
 
També es regulen les sales de control territorials com a element de coordinació més proper a l’àmbit territorial de l’emergència o actuació.
 
Definició del sistema de comandament en funció de la gravetat
El nou decret incorpora una altra novetat: la definició de cinc nivells de comandament, en funció de la gravetat o risc potencial del servei o de la situació d’emergència, i es determina la posició de guàrdia que ha de cobrir cadascun dels nivells.
 
 
Procés intern d’informació i consultes
 
La Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments ha realitzat, amb caràcter previ a l’elaboració del decret, un procés de consultes intern amb les diferents unitats que es veien afectades pel seu contingut, així com amb les entitats representatives dels interessos col·lectius dels seus destinataris. En aquest sentit, s’ha informat a les organitzacions sindicals amb presència en els òrgans de representació de personal corresponent (CCOO, UGT, CATAC-IAC i CSIF), a l’Associació Professional de Tècnics de Bombers de Catalunya i als membres del Consell de Bombers Voluntaris.
 
La Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments ha redactat el nou projecte del decret de la guàrdia tenint sempre en compte els valors del cos de Bombers: la proximitat, l’eficàcia, l’eficiència, la vocació de servei públic i professionalitat, així com la coordinació i la col·laboració.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined