- L’objectiu d’aquests guardons és reconèixer les millors iniciatives enoturístiques amb les que compta el país.
- L’acte de lliurament s’ha fet en el marc de la 2a Nit de l’Enoturisme a Catalunya, organitzada pel Departament d’Empresa i Coneixement a la Catedral del Vi de Pinell de Brai.
El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha lliurat avui els segons Premis d’Enoturisme de Catalunya. El lliurament ha tingut lloc durant la celebració de la 2ª Nit de l’Enoturisme a Catalunya, organitzada pel Departament d’Empresa i Coneixement a la Catedral del Vi de Pinell de Brai. Durant l’acte el conseller ha estat acompanyat pel secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, i el director general de Turisme, Octavi Bono.
Els Premis d'Enoturisme de Catalunya formen part de les accions per promocionar l’enoturisme català, que defineixen i impulsen la Taula d’Enoturisme de Catalunya. L’objectiu d’aquests guardons és reconèixer les millors iniciatives enoturístiques amb les que compta el país i que pretenen ser un estímul per a les empreses perquè vetllin per la qualitat, sostenibilitat i especialització del seu producte, incentivar-les a la millora contínua de les seves ofertes i innovar a l’hora de plantejar noves propostes.
En aquest sentit, les empreses premiades han d’haver contribuït, amb la seva exemplaritat professional i la seva cooperació, als interessos del sector enoturístic català i al posicionament, l'especialització, la innovació i la millora de la qualitat i la competitivitat nacional i internacional de l'enoturisme.
Els guardonats en aquesta segona edició en cada una de les categories són:
- Allotjaments: Cava&Hotel Mastinell, amb seu a Vilafranca del Penedès (l’Alt Penedès). Aquest hotel uneix els serveis i instal·lacions d’un cinc estrelles amb la voluntat de difondre la cultura del vi a través d’activitats diverses (trepitjat de raïm, descobriment de l’elaboració de vins i caves, serveis de vinoteràpia i cavateràpia, etc.). A més l’edifici, d’estil gaudinià, respon a criteris de sostenibilitat com l'aprofitament d’aigües pluvials, filtració solar, caldera de biomassa i il·luminació LED entre d'altres. Des d’aquest allotjament col·laboren en el desenvolupament social i econòmic del Penedès i en el coneixement de la cultura, la història i el paisatge de la comarca.
- Restaurants: El Cigró d’Or, amb seu a Vilafranca del Penedès (l’Alt Penedès). Aquest restaurant contribueix a la difusió dels productes de la comarca, ja que treballa amb productes del Penedès, tot reversionant plats típics de la cuina catalana. A més, el 90% de la seva carta de vins són de la D.O. Penedès. També organitza tallers, sopars gastronòmics, tertúlies culturals, etc., i en col·laboració amb diferents entitats i institucions públiques programa activitats relacionades amb la gastronomia i el vi, com per exemple l'Any Internacional dels Llegums.
- Art i cultura: Acadèmia Tastavins Penedès, amb seu a Vilafranca del Penedès (l’Alt Penedès). Tastavins Penedès és l’acadèmia bàquica més antiga de l’Estat espanyol. Des de la seva fundació l’any 1965, ha estat una organització sense ànim de lucre i independent, que té com a objectiu divulgar la cultura del vi i promocionar el Penedès, el seu producte i el seu patrimoni. Des de l'any 2007 organitza el Vijazz Penedès, un festival on es poden escoltar els millors artistes del jazz i a la vegada gaudir i conèixer a través de tastos i maridatges els vins del Penedès.
- Cellers: Heretat Oller del Mas, amb seu a Manresa (el Bages). Aquest celler va néixer l'any 2003 amb l'objectiu d'elaborar vins de qualitat i situar el castell del segle X on es troba ubicat en l'epicentre del panorama enològic i cultural del país. Segueix els paràmetres d’agricultura ecològica i conrea vinyes, oliveres, nogueres i cereal. És també un pol d’atracció turística, ja que ofereix visites enoturístiques, una zona esportiva (amb vòlei, pàdel, piscines, pitch and put, etc), àpats en un restaurant slow-food/km 0, i activitats variades (tallers i maridatges, visita a cavall, en bicicleta, carro de mules o 4x4, etc). Durant l’època de la verema, organitza el “Sopar de Verema” els vespres de dimecres a dissabte.
- Agències de viatges especialitzades: ViOrigen, amb seu a Gandesa (la Terra Alta). Vinculada al sector vitivinícola de la Terra Alta, aquesta empresa neix l’any 2014 amb l’objectiu d’enllaçar l’oferta vinícola i enoturística de la comarca. A través del seu web, ofereixen una àmplia selecció de vins D.O. Terra Alta, així com rutes diverses tematitzades (enoturisme amb BTT, rutes teatralitzades, visites a cases cellers, etc). També proposen restaurants on maridar els vins amb la millor cuina i allotjaments on poder gaudir d’una experiència enoturística completa.
- Entitats públiques o publicoprivades: Patronat de Turisme Costa Brava Girona, amb seu a Girona (el Gironès). El Patronat de Turisme Costa Brava Girona organitza des de l'any 2014, “Vívid, El Festival del Vi”, una iniciativa de dinamització i promoció del territori fora de la temporada alta. Els objectius d’aquest festival són múltiples: estimular la innovació i la creativitat amb noves activitats enoturístiques, donar valor afegit a la D.O. Empordà, donar a conèixer als visitats de la Costa Brava la seva vessant enoturística, i aprofitar el festival per presentar nous productes. “Vívid” es composa d’un programa de més cinquanta activitats que inclouen cursos d’iniciació i tastos; tallers de cuina i vi; jornades de portes obertes; teatre, música i poesia maridades amb vi; tractaments de vinoteràpia; o activitats en la natura, entre d’altres.
- Pràctiques sostenibles/responsables d’enoturisme: Celler Lagravera, amb seu a Alfarràs (el Segrià). Nascut l’any 2006, és fruit de la reconversió d'una antiga gravera en un celler amb producció i elaboració pròpia basada en una viticultura ecològica. Els vins s’elaboren segons mètodes de cultiu biodinàmic, creació de microhàbitats per lluitar contra les malalties dels ceps, i investigació i preservació de les varietats ancestrals del territori. L'edificació del celler segueix criteris de sostenibilitat i d'integració paisatgística, de producció respectuosa amb el medi ambient, i optimització del consum energètic.
L’Enoturisme, un sector estratègic per al turisme català
L’Enoturisme és un sector estratègic per al turisme català, tant a nivell de desenvolupament territorial com econòmic pel seu alt valor afegit. Per aquesta raó i amb la voluntat de millorar la competitivitat d’aquest segment, l’any 2013 la Direcció General de Turisme va crear la Taula d’Enoturisme.
La Taula d’Enoturisme és un òrgan de governança público-privat format per la Direcció General de Turisme, l’INCAVI, l’Agència Catalana de Turisme, els Patronats de les quatre Diputacions, Turisme de Barcelona, la Universitat Rovira i Virgili, les DO’s i empreses, cellers i professionals destacats del món de l’enoturisme. La seva funció és proposar i definir una sèrie d’accions per impulsar l’enoturisme català, amb l’objectiu de posicionar Catalunya com a destinació referent en enoturisme a nivell nacional i internacional. El pla de promoció d’enguany està dotat amb un pressupost de prop de 600.000 euros.
Entre les accions de promoció del 2016, a més dels Premis d’Enoturisme de Catalunya, destaquen el Congrés d'Enoturisme IWINETC (International Wine Tourism Congress) realitzat el passat mes d’abril, l’assistència a fires nacionals i internacionals, l’organització de diversos viatges de premsa amb mitjans internacionals, diversos roadshows, o la col·laboració amb el programa de TV3 Glops que s’emetrà a partir del mes de setembre. També està prevista l’edició de noves eines de comunicació per al sector professional català i l’impressió de catàlegs.
La novetat d’enguany, però, és la creació de la marca Enoturisme Catalunya, una agrupació de l’oferta turística, comercialitzable i especialitzada, que inclou propostes específiques d'experiències i activitats que contribueixen al coneixement i al gaudi del món de la cultura vitivinícola catalana.
L’objectiu principal de la marca és posar en valor l’oferta enoturística de les empreses i entitats adherides, oferir plataformes de promoció i comercialització a les empreses adherides i augmentar el nombre de turistes que consumeixen enoturisme.
Es poden adherir a aquesta marca empreses i entitats dels sector com són cellers, allotjaments, empreses de serveis turístics, rutes enoturístiques, agències de viatges, etc.
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes a través del Saps Com?!:
A Twiter: @sapscom
Al canal de Youtube: SapsCom