Una delegació de sommeliers i periodistes holandesos visita Catalunya per a conèixer de primera mà les DO, la producció i els cellers vitivinícoles catalans

Els Departaments d'Agricultura i d'Empresa i Coneixement organitzen aquesta missió inversa, que tindrà lloc del 18 al 21 de setembre

query_builder   16 setembre 2016 12:48

event_note Nota de premsa

Una delegació de sommeliers i periodistes holandesos visita Catalunya per a conèixer de primera mà les DO, la producció i els cellers vitivinícoles catalans

Els Departaments d'Agricultura i d'Empresa i Coneixement organitzen aquesta missió inversa, que tindrà lloc del 18 al 21 de setembre

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, a través de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), el Departament d’Empresa i Coneixement, a través d’Acció (Oficina de Brussel·les), i amb la col·laboració de l’Agència Catalana de Turisme, han organitzat una missió inversa que portarà a Catalunya, del 18 al 21 de setembre, una dotzena de sommeliers i periodistes d’Holanda per a conèixer millor la producció vitivinícola catalana, les seves Denominacions d’Origen, i cellers.
 
El Govern català, que manté la seva ferma aposta per donar suport a les exportacions catalanes del sector agroalimentari, organitza aquesta actuació amb l’objectiu de contribuir a la promoció exterior del sector vitivinícola català, a obrir nous mercats, i, en definitiva, a incrementar encara més la seva projecció i internacionalització.
 
Així, a través de nombroses visites, presentacions, tasts, maridatges, etcètera, en zones productores i Denominacions d’Origen vitivinícoles d’arreu de Catalunya, aquesta missió inversa pretén donar a conèixer la qualitat i la diversitat dels vins i caves catalans, estrènyer llaços de relació entre ambdues parts per tal d’incrementar a mig i llarg termini les exportacions de vins catalanes, i també traslladar als cellers catalans tota aquella informació que han de tenir en compte per a ser presents en el mercat holandès, que es troba en clara expansió.
 
El comerç bilateral de productes catalans cap als Països Baixos manté una clara tendència creixent, i el sector de l’alimentació i begudes en representa un 12,1% del total d’exportacions en aquell mercat.
 
Pel que fa al sector vitivinícola, val a dir que els Països Baixos són una de les principals destinacions dels nostres vins. Segons Wine Industry Insight i l’Organització Internacional de la Vinya i el Vi, Alemanya (1.500 milions litres/any), Anglaterra (1.300 milions) i Estats Units (1.100 milions) ocupen els tres primers llocs quant a volum, i els Països Baixos importen 400 milions de litres de vi per any, situant-se vuitens en l’esmentat rànquing. 
 
A més, una important característica del mercat holandès de vi és la diversitat quant a les marques, els productors i, especialment, els països d’origen dels vins. En aquest sentit, estudis realitzats per Nielsen indiquen que la major part dels vins europeus importats a Holanda procedeixen de França (31%), seguida de l’Estat espanyol, amb un 9%. Els països del “nou món” també tenen una quota important, concentrant Sud-Àfrica la major quota dins d’aquests països, amb un 20%, seguida de Xile (12%). (Font: Nielsen Nederland, 2014) També cal tenir present que els Països Baixos estan en el top 5 dels països europeus que importen més cava.
 
2016: Any de la Gastronomia i l’Enoturisme
 
En el marc d’aquesta acció, la xef Carme Ruscalleda, ambaixadora de “Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016”, i el director executiu de l’Agència Catalana de Turisme, Patrick Torrent, explicaran a aquesta delegació el que suposa aquesta distinció europea i l’any temàtic promocional dedicat a la Gastronomia i l’Enoturisme.
 
L’objectiu és promocionar el ric patrimoni enogastronòmic català, tot reivindicant la gastronomia com a element identitari de Catalunya i  posicionant el nostre territori com a referent enogastronòmic als mercats internacionals.
 
La gastronomia i l’enoturisme són dels productes clau per aconseguir alguns del objectius establerts en el Pla Estratègic de Turisme de Catalunya com ara atraure turistes a totes les comarques de Catalunya i, com és una oferta disponible tot l’any, contribuir a la desestacionalització del turisme i també dels ingressos que aquest genera.
 
 
Holanda és un país de vi
 
D’altra banda, i seguint amb les tendències del mercat del vi holandès, un estudi del banc ABN AMRO assenyala que Holanda esdevé cada cop més un país de vi. Mentre el consum de cerveses i destil·lats disminueix, el de vi hi augmenta. Les tendències dels consumidors mostren que el vi és un sector en alça en aquell país. S’observa en l’augment de la popularitat dels cursos i els tasts de vi. i en el pes dels bars de vi.
 
Finalment, val a dir també que els sommeliers participants en aquesta missió inversa pertanyen al Gremi Holandès de Sommeliers (Nederlands Gilde van Sommeliers, NGS), una associació de 200 membres creada el 1986, que aquest any celebra el seu 30è aniversari, i que és membre de l’Associació Internacional Association de la Sommelerie Internationale (ASI) en representació del Països Baixos.
 
 
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined