
- Amb aquesta aplicació, el CAT112 facilita la comunicació d’una emergència a la comunitat universitària estrangera eliminant la limitació de l’idioma
- El telèfon 112 va signar un conveni d’aquestes característiques amb la Universitat Rovira i Virgili el passat mes d’abril i també ofereix el servei a la comunitat universitària estrangera de Barcelona a través del Barcelona Centre Universitari
El Departament d’Interior, la Universitat de Lleida (UdL) i Telefónica, han signat avui un conveni de col·laboració per tal de facilitar la distribució de l’aplicació mòbil per a telèfons intel·ligents que permet un millor accés al telèfon d’emergències 112 de Catalunya a l’estudiantat i professorat dels programes internacionals de la UdL, a més de personal d’administració i serveis estrangers i que no parlen català, castellà, anglès, francès o alemany.
Han signat el conveni el conseller d’Interior, Jordi Jané; el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández; i el director general de Telefónica a Catalunya, Kim Faura. Ha assistit a la signatura el director del CAT112, Federic Adan.
El conseller Jané ha destacat que l’objectiu d’aquest projecte és “que aquests alumnes que són d’un altre país i necessiten ajuda puguin fer fàcil allò que pot ser complicat sinó domines l’idioma”. El conseller ha mostrat el seu agraïment a Telefónica, “que ens ajuden a fer més fàcil la vida dels altres mitjançant les noves tecnologies”.
El director de Telefónica a Catalunya, Kim Faura, ha mostrat la seva satisfacció de formar part d’aquest projecte: “La nostra relació amb el departament d’Interior ve de lluny i la continuarem perquè ens agrada poder ajudar amb les noves tecnologies tot tipus de col·lectius”. El president de Telefónica ha destacat que a Catalunya tenim la fibra òptica més important d’Europa.
Des del CAT 112, el seu director Federic Adan ha explicat que “desprès d’analitzar les diferents aplicacions, hem cregut oportú crear-ne de noves amb finalitats socials fent discriminació positiva per aquells col·lectius que ho necessitem”.
L’acte s’ha acabat amb unes paraules del rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, tot dient que és fonamental que les universitats tinguin instruments com aquest perquè ens permeten garantir la seguretat del centre i dels seus alumnes.
Mitjançant aquest conveni, Telefónica es compromet a proveir de manera gratuïta a la Universitat de Lleida i al CAT112 l’aplicació multilingüe desenvolupada; i la Universitat facilitarà la distribució d’aquesta app de manera gratuïta als membres de la comunitat universitària estrangera (estudiantat, professorat i personal d’administració i serveis) que visiten la UdL en l’àmbit dels programes internacionals; fer-ne difusió i promoure’n la utilització (revistes, publicacions en línia, cartellera, etc.). Finalment, el CAT112 garanteix que tractarà adequadament els avisos que rebi als seus centres de gestió i iniciarà els protocols establerts per donar-hi resposta.
Amb aquesta app, la UdL vol millorar la seguretat de les persones estrangeres que visiten o resideixen a Catalunya i que utilitzen els serveis d’aquesta universitat que puguin patir una emergència. El CAT112 juntament amb Barcelona Centre Universitari BCU ja difon i distribueix aquesta app entre els estudiants estrangers que fan estades a Barcelona. A més, el passat mes d’abril el CAT112 va signar un conveni d’aquestes característiques amb la Universitat Rovira i Virgili.
Aplicació ‘112 Accessible’
Es tracta d’una app multilingüe desenvolupada per Telefónica que permet als estrangers que visiten Catalunya i que no parlen català, castellà, anglès, francès o alemany comunicar-se amb el telèfon d’emergències a través de pictogrames i un servei de geolocalització mitjançant el seu idioma.
L’app es basa en pictogrames que recullen les principals i més comunes emergències que fan que els ciutadans truquin al telèfon 112. Els pictogrames estan agrupats en tres apartats: policials, de salvaments i extinció d’incendis i sanitàries, que indiquen situacions com agressions, robatoris, accidents de cotxe, incendis, inundacions, maltractaments, convulsions, vòmit, etc. A més, cada pictograma inclou consells per minimitzar el risc fins a l’arribada dels serveis d’emergències.
Amb aquesta aplicació, el CAT112 va obrir fa anys un nou canal d’entrada de les emergències, facilitant la comunicació a tots els estrangers sense la limitació de l’idioma. Les llengües que inclou aquesta versió de l’app són l’anglès, el rus, xinès, àrab, polonès, japonès i italià, però l’aplicació està preparada per a incorporar nous idiomes en el futur. Per utilitzar l’app cal un codi d’instal·lació que facilitarà la UdL.
Cal tenir en compte que el canal principal de comunicació i el més àgil per alertar d’una emergència és la trucada de veu, per la qual cosa l’ús d’aquesta aplicació ha de realitzar-se únicament en cas que la trucada no sigui viable. El CAT112 atén les trucades de veu en català, castellà, anglès, francès i alemany.
El telèfon d’emergències 112 centralitza totes les trucades d’emergències de Catalunya, funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, és gratuït i comú a tota la Unió Europea.
A banda d’aquesta aplicació per a mòbil, el CAT112 disposa d’una versió per a persones sordes i laringectomitzades que necessiten contactar amb el telèfon 112 però no poden parlar amb l’operador del telèfon d’emergències que atén les trucades. A més, el CAT112 compta amb l’app gratuïta i d’ús universal My112, que permet geolocalitzar la trucada de forma automàtica si hi ha cobertura de dades.
Aquestes iniciatives del CAT112, desenvolupades conjuntament amb Telefónica, tenen l’objectiu que tots els ciutadans que pateixin una emergència siguin atesos en igualtat de condicions pel sistema d’emergències de Catalunya de forma coordinada, eficaç, eficient i immediata. Amb aquesta eina s’amplien els canals de comunicació de les persones estrangeres perquè es pugui donar una resposta més ràpida, senzilla i coordinada en cas que es trobin en una situació d’emergència.




