- Enguany el mercat britànic ha demostrat un molt bon comportament amb uns índexs de creixement notables; segueix sent el segon mercat emissor de Catalunya en nombre de turistes i en despesa, amb 1,69 milions de visitants que han generat uns ingressos de prop de 1.373 milions d’euros entre gener i setembre de 2016
- En el marc de la declaració de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia, l’Agència Catalana de Turisme (ACT) ha organitzat, de la mà del xef Jordi Cruz, un cóctel-sopar adreçat als sector turístic català i britànic, amb l’objectiu de posar en valor la gastronomia i l’enoturisme com a productes que atreuen un turisme de qualitat i ajuden a la desestacionalització
- L’ACT ha aprofitat la World Travel Market per presentar davant d’operadors turístics i mitjans de comunicació del Regne Unit el projecte europeu Wildsea Europe, que se centra en la construcció d’una Ruta Transnacional de turisme sostenible que connecti diferents destinacions europees del litoral
El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, el delegat del Govern de la Generalitat al Regne Unit, Sergi Marcén, el director general de Turisme, Octavi Bono, i el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Xavier Espasa, han encapçalat la delegació catalana formada per més d’una vintena d’empreses i institucions que participen a la 37ena edició de la World Travel Market (WTM), una de les fires turístiques més importants del món, que té lloc a Londres del 7 al 9 de novembre.
En el marc del Global Sport Tourism Summit que per primera s’ha celebrat a la WTM, Catalunya ha rebut el premi a la millor destinació de turisme esportiu del món. Stephen Roche, guanyador del Tour de France, del Giro d’Itàlia i Campió del Món en ciclisme, ha estat l’encarregat de lliurar el premi, i ha qualificat a Catalunya “com el millor lloc del món per practicar ciclisme” alhora que ha lloat la feina que s’està fent per promocionar el turisme esportiu.
Aquest guardó se suma al premi “Hall of Fame on Gastronomy, Tourism and Culture”, en la categoria de sector públic, que l’Agència Catalana de Turisme va rebre la setmana passada a Dublín (Irlanda), en el marc del Fòrum TouRRoir, i que va ser lliurat pel Ministre d’Exteriors d’Irlanda, Charles Flanagan, i la directora de TouRRoir, Margaret Jeffares.
Octavi Bono, director general de Turisme, ha agraït aquest premis “que posen en valor la bona feina que es fa en matèria turística a Catalunya, no només des de les institucions públiques, sinó també des del sector privat”.
Gastronomia i enoturisme, protagonistes de la presència catalana
L’ACT assisteix a la World Travel Market amb un estand de 300m2 que promociona l’oferta de les nou marques turístiques catalanes i que compta amb la presència de més d’una vintena d’empreses i entitats del sector turístic català. Catalunya és reconeguda en el mercat britànic per ser una molt bona destinació de sol i platja, però a part d’aquest tipus d’oferta, l’Agència Catalana de Turisme assisteix a la fira per promocionar altres productes d’interès per aquest mercat com són el turisme cultural, el turisme de natura i l’oferta enogastronòmica catalana, entre d’altres. De fet, i atès que Catalunya ha estat nomenada Regió Europea de la Gastronomia 2016, la gastronomia i l’enoturisme són els grans protagonistes de la presència catalana a la fira, amb l’objectiu de promocionar una oferta que atregui un turisme de qualitat i desestacionalitzador.
En aquest marc, l’ACT va organitzar ahir a la nit un cóctel-sopar adreçat al sector turístic català i del Regne Unit de la mà del xef Jordi Cruz i del seu equip del restaurant Àbac. Durant el sopar, el conseller Baiget va recordar que la designació de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia “ha permès diversificar l'oferta" i potenciar "rutes i territoris encara per descobrir", més enllà de Barcelona. I va destacar l'aposta "pel producte local i de proximitat" en l'estratègia turística del 2016, basada en gran part en el patrimoni gastronòmic de Catalunya, el va definir "com una forma de cultura".
De fet, el sopar va posar en valor els productes catalans, les receptes tradicionals i les arrels de la cuina catalana a través d’una degustació de tapes variades. A més, la sala va ser decorada amb parades d’alimentació, a imatge i semblança d’un mercat, per destacar el paper que té el producte de qualitat i proximitat en la cuina catalana. I és que cal recordar que la declaració de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia es va aconseguir gràcies a posar en valor el trinomi cuina-territori-producte que defineix perfectament la gastronomia catalana.
Wildsea Europe
L’Agència Catalana de Turisme ha aprofitat la WTM per presentar el projecte europeu Wildsea Europe de la mà de la seva coordinadora, Júlia Vera Prieto. La presentació tindrà lloc avui, a les 15.00 hores, a l’estand de Catalunya, i està adreçada a operadors turístics i mitjans de comunicació del Regne Unit.
El projecte Wildsea Europe se centra en la construcció d’una Ruta Transnacional de turisme sostenible que connecti diferents destinacions europees del litoral. Es tracta de destinacions que ofereixen una rica biodiversitat marina, i en les quals es pot gaudir de manera responsable i sostenible d’esports aquàtics i d’activitats al litoral (busseig, snorkeling, caiac, senderisme, etc). Catalunya hi participa al costat d’altres regions europees del Regne Unit, d’Irlanda, d’Itàlia i de Croàcia.
El projecte Wildsea Europe forma part d’un dels productes troncals que l’Agència Catalana de Turisme promociona, el turisme de natura, que suposa un valor afegit al turisme de sol i platja tradicional, i reforça el model de turisme sostenible i de qualitat que es potencia des de l’ACT.
Catalunya, turisme responsable
Per cinquè any consecutiu, en el marc de la fira, els impulsors de la iniciativa “Dia del turisme responsable” han atorgat a l’Agència Catalana de Turisme el distintiu WRTD (World Responsible Tourisme Day) que avala la tasca de Catalunya en la implementació i la promoció del turisme accessible/turisme per a tothom.
Aquest distintiu cobra especial rellevància aquest any ja que a partir de la declaració de la Comissió Europea i de les Nacions Unides del 2017 com a Any del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, l’ACT treballarà amb la sostenibilitat com a valor transversal del model turístic de Catalunya, potenciant un model de turisme ambientalment sostenible, socialment inclusiu i universalment accessible.
De fet, l’Agència Catalana de Turisme treballa aquesta línia des de fa temps. L’any 2013 va signar la “Declaració de Barcelona” després d’assistir la 7a Conferència de Destinacions de Turisme Responsable, i a partir d’aquest moment, va centrar esforços en projectar Catalunya com a destinació de turisme sostenible. El projecte més destacat en aquest camp, fins aquest moment, ha estat la certificació Biosphere Responsible Tourism per a Catalunya, expedida l’any 2015 per l’Instituto de Turismo Responsable, membre de l'Organització Mundial del Turisme (OMT) i adscrit al Consell Global de Turisme Sostenible (GSTC).
Un mercat consolidat
El Regne Unit segueix sent un mercat estratègic per a Catalunya, ja que es manté com el segon mercat emissor en nombre de turistes per darrera de França. Enguany, destaca el seu bon comportament amb un índex de creixement força notable.
Entre els mesos de gener i setembre de 2016, han arribat a Catalunya 1,69 milions de turistes britànics, xifra que suposa un 5,9% més que en el mateix període de l’any anterior; aquests turistes han generat uns ingressos de 1.373 milions d’euros, un 9% més que en el mateix període de l’any anterior. A més és un mercat en creixement des del 2011, tant pel que fa a nombre de turistes com pel que fa a la despesa.
Catalunya és una de les destinacions preferides dels turistes britànics per diversos motius: la bona relació qualitat-preu, un clima suau i favorable, platges excel·lents, un bon entorn natural i oferta complementària com la cultura i la gastronomia.
El turista que visita Catalunya acostuma a ser una persona assalariada, d’entre 25 i 45 anys, i amb estudis superiors. La majoria viatgen en parella (un 37,5%), tot i que també destaquen els turistes que venen sols (un 25%) o amb amics (un 14,8%). Cal recordar a més que el 60% dels turistes britànics que ens visiten repeteixen destinació, per tant és molt important la tasca de fidelització que es realitza des del sector turístic.
L’estança mitjana dels turistes britànics a Catalunya és de 6 dies, tot i que la tendència és fer més vacances durant l’any però de menor durada. La majoria de turistes britànics (un 72,1%) s’allotja en hotels de 3 i 4 estrelles. Els habitatges de lloguer són la segona opció preferida (un 12,6%), seguit de les cases d’amics i familiars (un 10%) i dels càmpings (un 5,2%). El 93,8% de turistes britànics arriba per via aèria.
El sol i platja segueix sent un dels productes estrelles per al mercat britànic, tot i que altres productes com el City Breaks o el turisme actiu i de natura –molt popular entre els joves- estan prenent protagonisme. També s’observa un creixement del turisme sènior o de viatges de curta durada per celebrar esdeveniments personals (aniversaris, reunions familiars, casaments, etc).
Altres tendències que s’observen en el mercat britànic són els viatges multi-generacionals, els viatgers que volen viure experiències com si fossin “locals”, els que volen aprofitar per aprendre alguna nova habilitat durant les vacances (pintar, cuinar, etc), i els que trien una destinació perquè apareix en un llibre, una pel·lícula, una sèrie, etc.
Empreses i institucions a l’estand de l’Agència Catalana de Turisme
La WTM reuneix unes 5.000 empreses i entitats expositores de prop de 200 països i rep la visita de més de 50.000 professionals de la indústria turística internacional. Els visitants que s’acostin a l’estand català (EU1800) trobaran l’oferta de les nou marques turístiques (Costa Brava, Costa Barcelona, Barcelona, Costa Daurada, Terres de l’Ebre, Catalunya Central, Terres de Lleida, Val d’Aran i Pirineus) i de les següents empreses i entitats:
Entitats de promoció turística
- Diputació de Barcelona
- Patronat de Turisme Costa Brava Girona
- Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona - Costa Daurada i Terres de l’Ebre
- Turisme de Barcelona
- Patronat Municipal de Turisme de Salou
Empreses/entitats
- ACAVE
- Across Spain DMC & Leisure Travel
- Aqua Hotel
- Avantgrup Coach & Car Services Barcelona
- Cool Sport and Events
- Derby Hotels Collection
- Evenia Hotels / Evenia Travel Services
- Hotel Duquesa de Cardona
- Hotel Termes de Montbrió
- HTOP Hotels
- Itravex
- Living Tours
- Montserrat
- Museu Nacional d’Art de Catalunya
- Passion Events
- Perla Tours
- Sagalés
- Sercotel
- Serhs Tourism
- Sport and Leisure Barcelona
- UAB Campus
- Viajes Olympia
La proposta gastronòmica de Catalunya en aquesta edició de la WTM es completa amb les begudes ofertes per Codorníu i Torres.
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes a través del Saps Com?!:
A Twiter: @sapscom
Al canal de Youtube: SapsCom