event_note Nota de premsa

Un total de 223 alumnes debaten sobre les problemàtiques del sistema educatiu al projecte Scholas Ciutadania Barcelona

 
  • Es tracta d’una iniciativa educativa impulsada pel papa Francesc que s’ha dut a  terme per primer cop a Barcelona
 
  • L’objectiu és despertar el compromís ciutadà i la participació dels joves
 
  • La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va visitar aquests alumnes per conèixer de primera mà les seves propostes
 
 
Un total de 223 alumnes de 4t d’ESO de 15 centres educatius han participat en el projecte Scholas Ciutadanía Barcelona, que ha tingut lloc entre els dies 3 i 11 de novembre a l’Escola Jesuïtes de Sarrià-Sant Ignasi de la capital catalana amb l’objectiu de promoure el compromís ciutadà entre l’alumnat. A través d’aquest projecte, els estudiants han pogut exposar i debatre propostes per resoldre les diferents problemàtiques del sistema educatiu i discriminació que afecten el seu entorn.
 
La iniciativa forma part de Scholas Ciudadanía, un programa educatiu per a la formació d’estudiants de secundària que vol despertar el compromís ciutadà i la participació dels joves en la cultura de la trobada per la pau. Aquesta proposta educativa, impulsada pel papa Francesc a través de l’entitat Scholas Ocurrentes, s’ha dut a terme per primer cop a la ciutat de Barcelona amb la col·laboració del Departament, de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya i de la Fundació FC Barcelona.
 
Aquest programa comparteix els objectius del Servei comunitari que el Departament d’Ensenyament estableix, de manera obligatòria, en el marc del currículum d’ESO. Es tracta d’una acció educativa orientada a desenvolupar la competència social i ciutadana en què l’alumne, amb la finalitat de millorar el seu entorn, realitza un servei a la comunitat aplicant els seus coneixements, capacitats i habilitats, alhora que aprèn l’exercici actiu de la ciutadania.
 
La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va visitar aquest grup de joves a l’Escola Jesuïtes de Sarrià-Sant Ignasi el passat 3 de novembre, en què va conèixer de primera mà el funcionament del programa i va poder escoltar les propostes plantejades pels alumnes. Meritxell Ruiz va dir als joves que “aquesta conscienciació dels problemes és molt important però que el següent pas és passar a l'acció”. També va destacar el paper dels professors “que us ensenyen a ser persones cada dia i us ajuden a ser millors”.
 
  
 
Metodologia de treball
 
Els joves participants van realitzar aquest projecte en dues etapes. En la primera, que va tenir lloc el 3 de novembre, els alumnes van escollir les diferents problemàtiques identificades en la seva comunitat educativa entorn a dos eixos: el sistema educatiu i els estereotips socials i discriminació. Per exemple, algunes d’aquestes problemàtiques van girar al voltant de qüestions  com l’educació en valors, l’assetjament, la desmotivació estudiantil, la pressió social, la baixa autoestima o el racisme.
 
Del 7 a l’11 de novembre es va realitzar una setmana d’immersió en el projecte, amb 5 hores de treball diari, que es va iniciar amb l’elaboració d’hipòtesis, passant pel treball de camp, i que va culminar en un informe final amb propostes i compromisos que s’ha presentat al Departament d’Ensenyament. Els 223 joves van comptar amb la col·laboració de 20 alumnes de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull.
 
Els centres que van participar en la iniciativa són els següents:
  • Institut Apel·les Mestres de l'Hospitalet de Llobregat 
  • Institut Europa de l'Hospitalet de Llobregat 
  • Institut La Bastida de Santa Coloma de Gramenet
  • Institut Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet
  • SI. Badalona de Badalona.
  • Col·legi Abat Oliba Loreto, de Barcelona
  • Santa Teresa de Lisieu, de Barcelona
  • Escoles Pies Balmes, de Barcelona
  • Sant Ramón Nonat, de Barcelona
  • Escola Pia Sarrià Calassanç, de Barcelona
  • La Salle, de Sant Celoni
  • Mary Ward, de Barcelona
  • Maristes Catalunya  (la Inmaculada), de Barcelona
  • L'Esperança, de Barcelona
  • Maristes Catalunya (Sants- Les Corts), de Barcelona
 
Programa Scholas Ciudadanía
 
Scholas Ciudadanía promou i fomenta la integració social a través de la tecnologia, l’art i l’esport i està present en 190 països a través de la seva xarxa, que integra més de 430.000 escoles i xarxes educatives, tant públiques com privades, i de totes les confessions religioses. Scholas Ocurrentes és una entitat internacional, sense ànim de lucre, impulsada pel Papa Francesc, quan era Arquebisbe de Buenos Aires. Treballa en centres educatius, tant públics o privats i de totes les confessions religioses i laiques amb l’objectiu que els joves aprenguin els valors de la convivència i de la participació ciutadana per aconseguir un món integrat i en pau.
 
19 de novembre de 2016