event_note Nota de premsa

President Puigdemont: "El futur Estat català complirà amb les regles de joc de la Unió Europea"

  • El cap de l’Executiu ha fet a Tolosa una reunió de treball amb la patronal MEDEF Occitanie (Mouvement des Enterprises de France), que agrupa els empresaris de les regions de Llenguadoc-Rosselló i Migdia-Pirineus
  • Puigdemont explica als empresaris francesos el procés català i els presenta una economia catalana dinàmica, que creix per sobre de l’espanyola, i amb una forta atracció inversora
  • En declaracions als mitjans de comunicació, el president insisteix al Govern espanyol que “si volen parlar de propostes, nosaltres en tenim una clara, reiterada i avalada per la ciutadania”
 
Reunió MEDEF
El president Puigdemont en un moment de la seva intervenció davant els empresaris francesos

 El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha ratificat aquest matí “el compromís d’un Estat català amb les regles de joc de la Unió Europea” en la reunió que ha mantingut aquest migdia amb la junta de l’organització patronal MEDEF Occitanie (Mouvement des Enterprises de France), que agrupa els empresaris de les regions de Llenguadoc-Rosselló i Migdia-Pirineus. El cap del Govern ha transmès als  empresaris francesos que “tenim el màxim interès en fer les coses bé, i la transició jurídica cap a l’Estat independent es farà amb el màxim respecte als compromisos jurídics i els acords internacionals”.

 
El cap del Govern ha assegurat que “els 7 milions de catalans continuaran sent ciutadans de la UE”, i que aquest compromís europeu del Govern català ha tranquil·litzat els empresaris “perquè poder col·laborar amb l’economia catalana és una cosa que interessa a qui es dedica als negocis”.
 
MEDEF és una organització que al conjunt del país representa unes 750.000 empreses, la majoria pimes dels sectors de la indústria, el comerç i els serveis. El cap del Govern s’ha reunit amb aquesta associació aquest migdia, a Tolosa, acompanyat del conseller d'Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, i del delegat del Govern a França i Àustria, Martí Anglada.
 
En declaracions posteriors a la trobada, el president de la Generalitat ha qualificat aquesta reunió de "molt interessant” per les bones relacions i potencialitats de tots dos territoris, i ha destacat l’interès dels empresaris per la situació política de Catalunya, que ha portat al president a explicar-los el full de ruta de Catalunya per esdevenir un estat. Carles Puigdemont ha destacat també l’interès per l’economia catalana i “els he presentat les xifres oficials econòmiques de Catalunya del 2016, per demostrar-los que és una economia dinàmica, que creix per sobre de l’economia espanyola, que crea més llocs de treball i atrau més inversions que l’economia espanyola, i que, per tant, és un lloc molt interesant per a invertir”.
 
El president ha destacat els punts en comú entre Occitània i Catalunya, “sentim que formem part d’un mateix espai”, ha dit, i ha ressaltat el triangle Tolosa, Montpellier, Barcelona, amb ciutats mitjanes com Perpinyà, Girona i Figueres, que  “també tenen el seu rol a jugar, i que totes plegades concentren una part molt important de talent, innovació, etc., que hem d’aprofitar per crear millor i més polítiques en favor dels ciutadans”.
 
En aquesta línia, el cap del Govern ha coincidit també amb els empresaris en reclamar el corredor mediterrani, “una connexió ferroviària que és un clam, i que ratlla l’absurd” en referència als deute pendents de l’Estat espanyol.
 
 
Proposta de diàleg
 
D’altra banda, i preguntat pels periodistes, Carles Puigdemont s’ha referit al diàleg amb el Govern espanyol, i ha insistit que “el diàleg es fa a partir de propostes concretes; nosaltres en tenim una, clara, reiterada i avalada per la ciutadania. Si volen parlar de propostes, nosaltres en tenim una per parlar, si hi ha alguna altra que no coneixem, que la posin sobre la taula; nosaltres fa anys que estem asseguts a la taula de la negociació, el problema és que a l’altra banda no s’asseu ningú”.
 
A la reunió de treball amb l’associació empresarial, també ha intervingut el conseller Romeva, qui s'ha referit a l'acord signat amb la Regió Occitània per reforçar la cooperació entre els dos territoris.
 
També hi han pres la paraula els copresidents de MEDEF Occitanie, Philippe Robardey i Laurent Boissonade; el president de la Cambra de Comerç Occitània, Alain Di Crescenzo i la trentena de membres que formen part del Comitè director de la patronal. 
 
MEDEF es va crear el 1998 en substitució del Conseil National du Patronat Français, i neix de la fusió de les dues patronals de Llenguadoc-Rosselló i Migdia-Pirineus, arran de la creació de la nova regió d’Occitània.
 
 
Relacions comercials entre Catalunya i França
 
França és un dels països prioritaris de l’acció exterior del Govern, d’acord amb el Pla Estratègic d’Acció Exterior i Relacions amb la UE 2015-2018, que manté importants vincles econòmics i empresarials amb Catalunya. De fet, és el primer destí de les exportacions catalanes, amb un 17 per cent del total, i el segon país d’origen de les importacions. El 2015, l’últim any amb dades tancades, Catalunya va exportar a França per valor de 9.800 milions d’euros (el 25% de totes les exportacions que hi va fer l’Estat espanyol). Les importacions van sumar 7.300 milions (el 26% del total espanyol). Destaquen especialment les relacions comercials en sectors com l’agroalimentari, metalls, productes químics, material de construcció, material de transport, components d’automoció, tèxtils o confecció. En total, 4.000 empreses catalanes exporten de manera regular a França.
 
A Catalunya, a més, hi ha implantades prop de 900 empreses franceses, un terç de les quals tenen 20 o més treballadors, contribuint de manera significativa a generar ocupació al país. A França, mentrestant, hi ha establertes 676 filials d’empreses catalanes.
 
També hi ha importants relacions pel que fa al turisme. De fet, el francès és actualment el primer mercat emissor per a Catalunya. Representen gairebé un terç del total de turistes internacionals que visiten anualment Catalunya, que concentra el 43% dels turistes francesos que viatgen a l’Estat espanyol. Des de 2014, el nombre de visitants francesos a Catalunya supera el dels que provenen de la resta de l’Estat espanyol.
 
Reunió amb l’alcalde de Tolouse
 
En el decurs del seu segon dia de visita oficial a Occitània, el cap de l’Executiu també ha mantingut aquest matí una reunió institucional amb l’alcalde de Toulouse, Jean-Luc Moudenc, i ha estat entrevistat en diversos mitjans de comunicació francesos.