Projecte de Convivència

El Govern facilitarà que tots els centres educatius de Catalunya puguin comptar amb un projecte de convivència abans de tres anys

query_builder   28 març 2017 14:58

event_note Nota de premsa

El Govern facilitarà que tots els centres educatius de Catalunya puguin comptar amb un projecte de convivència abans de tres anys

  • L’objectiu és que els centres disposin d’un instrument que faciliti la convivència i doni coherència a les diferents accions que es realitzen per millorar el clima escolar
  • El Departament d’Ensenyament posa a disposició dels centres l’aplicació informàtica per elaborar el projecte, i també els recursos formatius i d’assessorament necessaris
Foto de la roda de premsa
El Govern ha analitzat l’estat de la implementació del Projecte de Convivència en els centres educatius de Catalunya. D’acord amb la Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, tots els centres del Servei d’Educació de Catalunya hauran d’implementar un projecte de convivència abans de tres anys, en cas que no en disposin.
 
Cada centre haurà d’elaborar aquest projecte tenint en compte les seves necessitats i especificitats. És per això que el Departament d’Ensenyament posa a la disposició dels centres una aplicació informàtica amb instruments de diagnosi, que els ajudi a detectar els seus punts forts i febles, i amb orientacions i recursos per elaborar el projecte. Així mateix  el Departament facilitarà als centres els recursos formatius i l’assessorament necessaris.
 
El Projecte de Convivència, que és responsabilitat de la direcció del centre, forma part del Projecte Educatiu del Centre i recull les mesures de promoció de la convivència, els mecanismes per a la resolució pacífica dels conflictes, especialment la mediació, així com les mesures i actuacions d’intervenció educativa. Reflecteix doncs les accions que els centres desenvolupen per capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat escolar per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes. En aquest sentit, ha de donar resposta a uns objectius generals: assegurar i garantir la participació de tota la comunitat educativa, ajudar a cada alumne a relacionar-se amb si mateix, amb els altres i amb el món, potenciar l’equitat i el respecte a la diversitat de l’alumnat, fomentar la mediació escolar, la cultura del diàleg, de la pau i la no-violència.
 
El Projecte de Convivència respon a un plantejament integral i global de la convivència, partint d’un procés d’aprenentatge col·lectiu i amb una organització que gestioni, articuli i doni sentit tant a les actuacions com als processos. A aquest efecte, el Projecte de Convivència ha de contemplar mesures i actuacions orientades tant a l’educació en valors i actituds convivencials, com a la resolució de conflictes o aquells aspectes organitzatius que facilitin la convivència. Així mateix per donar continuïtat i coherència educativa a les actuacions proposades, caldrà preveure tres àmbits d’actuació diferenciats: el centre, l’aula i l’entorn, en el benentès que la permeabilitat entre aquests àmbits ha d’afavorir l’èxit del projecte .
 
Aplicació: exemples de diagnosis i d’actuacions
Actuacions 1
.
Actuacions 2
.
Pel que fa als continguts, el Projecte de Convivència ha d’incloure:
 
·       El context del centre, on es recullin els trets més destacats i el seu entorn amb relació als factors que poden incidir en la convivència.
·       Una diagnosi de la situació de la convivència en el centre que permeti determinar els punts forts i febles i les necessitats en matèria de convivència.
·       La formulació dels objectius específics d'acord amb el Projecte Educatiu del Centre, els objectius generals del Projecte de Convivència del Departament d’Ensenyament i les necessitats detectades.
·       Uns indicadors d’avaluació que permetin conèixer el grau d’assoliment dels objectius específics.
·       La concreció de les mesures i dels protocols de prevenció, detecció i intervenció enfront de situacions de conflictes.
 
Els centres educatius han de crear una comissió de convivència que col·laborarà en la planificació, l’aplicació i el seguiment del Projecte. Pel que fa al seguiment i l’avaluació d’aquest, correspondran a la direcció del centre, amb la col·laboració de la comissió de convivència, del claustre i del consell escolar. Els centres també comptaran amb formació i assessorament específics per a l’elaboració del Projecte a través dels serveis territorials i de la Inspecció d’Educació.
 
Actualment ja són un total de 1.700 centres els que han fet ús de l’aplicació informàtica per a l’elaboració del Projecte de Convivència amb la finalitat de millorar el clima escolar de centre.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined