event_note Nota de premsa

#199

El Govern obrirà 15 nous centres i crearà 6 nous instituts escola el curs 2017/2018

Enguany també s'aplicaran els criteris acordats amb les administracions locals. Com a novetat, els centres d'alta complexitat a 1r d'ESO podran acotar la ràtio a 27 alumnes.
A P3 el Departament d’Ensenyament ofereix per al curs 2017-2018 un total de 77.220 places i, a 1r d’ESO, 83.502 places.
Govern

El Govern obrirà 15 nous centres i crearà 6 nous instituts escola el curs 2017/2018. La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha destacat com a  novetats que hi haurà “més oportunitats per les famílies, més transparència i lluita contra el frau escolar”, i també l’aplicació de “l’acord amb els municipis, en què s'amplia reducció ràtios en funció complexitat amb una ràtio de 27 a primer d'ESO”

Per a la programació de places es tenen en compte les següents variables: el mapa escolar de cada municipi, el padró d'habitants i l'acord amb els municipis.  A P3 el Departament d’Ensenyament ofereix per al curs 2017-2018 un total de 77.220 places i, a 1r d’ESO, 83.502 places. Aquests càlculs s’han realitzat en base a una ràtio de 25 alumnes a P3 i 30 a 1r d’ESO.

Pel que fa al nombre de grups, a P3 l’oferta inicial és de 3.154 grups, que són un total de 99 grups més que els que es van oferir en la preinscripció del curs passat, que van ser 3.055. D’aquesta oferta, 2.164 corresponen a l’escola pública i 990 a la concertada. A 1r d’ESO també hi ha un increment de 94 unitats respecte a l’oferta inicial del curs passat: de 2.724 a 2.818. Un total de 1.851 grups corresponen a centres públics i 967 a concertats. Tots els grups, independentment de la titularitat, es revisaran i s’adequaran a la realitat derivada de la preinscripció, del procés de matrícula.

Nous criteris acordats amb els municipis
Enguany s’han acordat els criteris amb les administracions locals amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats d’escolarització per garantir el dret a l’educació de tothom. Per aquest motiu, es vetllarà per la continuïtat dels projectes educatius actuals; la distribució equilibrada de l’escolarització de l’alumnat amb NEE; la reducció de les ràtios dels centres en entorns d'alta complexitat a 22 a P3 i a P4 com a continuïtat de la mesura iniciada el curs passat; i de 27 a 1d’ESO, sempre i quan hi hagi l’acord del centres; programar els increments dels grups d’ESO tenint en compte la seva consolidació en funció de les necessitats d’escolarització a mig i llarg termini; i valorar el model d’institut escola en entorns complexes i en situacions geogràfiques específiques.
Creació de nous centres
Pel que fa als ensenyaments d’infantil i primària, el departament d’Ensenyament té previst crear set noves escoles: a Barcelona Eixample 1, Eixample 2, Cartagena, Anglesola, Gràcia i Flor de Maig, i, a Montgat, l’Escola de Montgat (1P3). Pel que fa a secundària es creen l’Institut Viladecans, l’Institut Ca l’Arnús a Badalona, l’Institut Marti Pous a Barcelona, l’Institut Manresa Sis, l’Institut d’Alpicat, l’Institut de les Cinc Sènies a Mataró, l’Institut de Miami Platja a Mont-roig del Camp i l’Institut Can Periquet a Palau Solità i Plegamans.

També hi hauran sis nous instituts escola: l’Institut Escola de Gavà Mar per transformació de l’Escola  Gavà Mar, l’Institut Escola Trinitat Nova a Barcelona per fusió i integració  de les escoles Sant Jordi  i Sant Josep Oriol i de l’Institut Roger de Flor, l’Institut Escola Antaviana per transformació de l’Escola Antaviana a Barcelona, l’Institut Escola El Til·ler per transformació de l’Escola Bernat de Boïl  a Barcelona, l’Institut Escola Torre Queralt per transformació de l’Escola Torre Queralt a Lleida, i l’Institut Escola Mediterrània per transformació de l’Escola Mediterrània a Tarragona. La creació dels instituts escola consolida un model d’escolarització per donar resposta a l’abandonament escolar o a la situació geogràfica.

Distribució equilibrada de l’alumnat amb NEE
Per aconseguir una distribució equilibrada dels alumnes amb necessitats educatives específiques (NEE), s’adoptaran un seguit de mesures en el procés de preinscripció i matrícula, com per exemple: abans, planificar la reserva de places, fer una detecció prèvia de les necessitats específiques de l’alumnat o orientació a les famílies; durant el procés, actuacions d’acompanyament i acollida dels alumnes NEE als centres i utilització dels possibles instruments  per afavorir l’escolarització equilibrada d’aquests alumnes; i després, limitar matrícules fora de termini en centres amb elevada concentració de problemàtiques socials.
 
Novetats en el procés de preinscripció

En relació als criteris d’admissió dels alumnes, s’incorporen enguany tres novetats. La primera, en relació a les llistes d’espera de cada centre, en què constaran no només les sol·licituds que s’hagin demanat com a primera opció, sinó també les que s’hagin demanat en qualsevol altra que sigui preferent a l’opció assignada. La segona, és que a l’inici del curs, els centres donaran informació del resultat del procés: publicaran una llista dels nous alumnes que s’han matriculat al centre i també informaran del nombre de vacants que hagin quedat. I s’intensificaran les mesures de control per detectar el frau.

Registre d’alumnes de Catalunya

Enguany tots els alumnes que participin en el procés de preinscripció i matrícula hauran d’informar del seu identificador en la sol·licitud, excepte aquells infants que s’incorporin per primer cop al sistema educatiu. Aquest identificador de l’alumne consta en el Registre d’alumnes de Catalunya (RALC), que té com a objectiu tenir una visió integrada per disposar del coneixement i la identificació de cada alumne, i que alhora permeti desenvolupar el seu dossier personal d’aprenentatge. També permetrà el desenvolupament de tràmits electrònics.