
El Govern obrirà 15 nous centres i crearà 6 nous instituts escola el curs 2017/2018. La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha destacat com a novetats que hi haurà “més oportunitats per les famílies, més transparència i lluita contra el frau escolar”, i també l’aplicació de “l’acord amb els municipis, en què s'amplia reducció ràtios en funció complexitat amb una ràtio de 27 a primer d'ESO”
Per a la programació de places es tenen en compte les següents variables: el mapa escolar de cada municipi, el padró d'habitants i l'acord amb els municipis. A P3 el Departament d’Ensenyament ofereix per al curs 2017-2018 un total de 77.220 places i, a 1r d’ESO, 83.502 places. Aquests càlculs s’han realitzat en base a una ràtio de 25 alumnes a P3 i 30 a 1r d’ESO.
Pel que fa al nombre de grups, a P3 l’oferta inicial és de 3.154 grups, que són un total de 99 grups més que els que es van oferir en la preinscripció del curs passat, que van ser 3.055. D’aquesta oferta, 2.164 corresponen a l’escola pública i 990 a la concertada. A 1r d’ESO també hi ha un increment de 94 unitats respecte a l’oferta inicial del curs passat: de 2.724 a 2.818. Un total de 1.851 grups corresponen a centres públics i 967 a concertats. Tots els grups, independentment de la titularitat, es revisaran i s’adequaran a la realitat derivada de la preinscripció, del procés de matrícula.
També hi hauran sis nous instituts escola: l’Institut Escola de Gavà Mar per transformació de l’Escola Gavà Mar, l’Institut Escola Trinitat Nova a Barcelona per fusió i integració de les escoles Sant Jordi i Sant Josep Oriol i de l’Institut Roger de Flor, l’Institut Escola Antaviana per transformació de l’Escola Antaviana a Barcelona, l’Institut Escola El Til·ler per transformació de l’Escola Bernat de Boïl a Barcelona, l’Institut Escola Torre Queralt per transformació de l’Escola Torre Queralt a Lleida, i l’Institut Escola Mediterrània per transformació de l’Escola Mediterrània a Tarragona. La creació dels instituts escola consolida un model d’escolarització per donar resposta a l’abandonament escolar o a la situació geogràfica.
En relació als criteris d’admissió dels alumnes, s’incorporen enguany tres novetats. La primera, en relació a les llistes d’espera de cada centre, en què constaran no només les sol·licituds que s’hagin demanat com a primera opció, sinó també les que s’hagin demanat en qualsevol altra que sigui preferent a l’opció assignada. La segona, és que a l’inici del curs, els centres donaran informació del resultat del procés: publicaran una llista dels nous alumnes que s’han matriculat al centre i també informaran del nombre de vacants que hagin quedat. I s’intensificaran les mesures de control per detectar el frau.
Registre d’alumnes de Catalunya




