Acords

El Govern aprova el Pla de seguretat viària 2017-2019 amb l'objectiu de reduir les víctimes mortals un 45% respecte del 2010

query_builder   27 juny 2017 15:02

event_note Nota de premsa

El Govern aprova el Pla de seguretat viària 2017-2019 amb l'objectiu de reduir les víctimes mortals un 45% respecte del 2010

·         Entre les actuacions principals del Pla cal destacar l’atenció psicològica immediata a les víctimes de sinistres viaris i la col·laboració entre les administracions i altres entitats públiques i privades
 
·         Els col·lectius prioritaris d’actuació i protecció són els usuaris més vulnerables com els vianants, els ciclistes, els motoristes, les persones amb mobilitat reduïda, així com els infants i joves, i la gent gran
 
·         El Pla s’inclou en el Pla estratègic de seguretat viària (PESV) 2014-2020, aprovat pel Govern el 14 de gener de 2014 i que es planteja una reducció del 50% de les víctimes mortals el 2020 respecte de les de l’any 2010

El Govern ha aprovat el Pla de seguretat viària (PSV) 2017-2019, que prèviament havia rebut l’informe favorable de la Comissió Interdepartamental per a la Millora de la Seguretat Viària i de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària. Aquest Pla és un instrument tècnic del Govern que té com a objectiu ordenar el conjunt de mesures, recursos i accions necessàries per tal d’aconseguir reduir la sinistralitat.
 
Aquest document, així com el Pla de seguretat viària 2014-2016, s’inclou en el Pla estratègic de seguretat viària (PESV) 2014-2020, aprovat pel Govern el 14 de gener de 2014 i que es planteja una reducció del 50% de les víctimes mortals el 2020 respecte de les de l’any 2010, d’acord amb els objectius que marca la Unió Europea. Complementant aquesta fita, l’objectiu fonamental del Pla de seguretat viària 2017-2019 és la reducció del 45% de les víctimes mortals l’any 2019 respecte de l’any 2010.
 
El PSV 2017-2019 també té uns objectius específics, que són els següents: reduir un  36% de ferits greus amb seqüeles de per vida; el 54% del nombre d'infants morts;  el 18% del nombre de víctimes mortals i ferits greus en motoristes; el 27% de víctimes mortals per atropellament; el 18% del nombre de víctimes mortals i ferits greus en jornada i anant i tornant de la feina; i el 9% del nombre de víctimes mortals en gent gran. Així mateix, també promoure l'ús de la bicicleta sense que augmenti l'accidentalitat.
Entre les actuacions principals del Pla cal destacar l’atenció psicològica immediata a les víctimes de sinistres viaris a través del SIAVT (Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit) i la col·laboració entre les administracions i altres entitats públiques i privades. Així mateix, com a col·lectius prioritaris d’actuació i protecció, es concreten els usuaris  vulnerables com els vianants, els ciclistes, els motoristes, les persones amb mobilitat reduïda, així com els infants i joves, i la gent gran.
 
També convé destacar que aquest PSV 2017-2019 es basa en els sis objectius estratègics del Pla estratègic 2014-2020: protegir els usuaris de la mobilitat i control eficaç de les conductes de risc; impulsar un espai continu de seguretat viària (zones urbanes i interurbanes); involucrar i coordinar entitats públiques i privades en la millora de la mobilitat segura; disposar de les estructures, instruments i mecanismes de gestió de seguretat viària que permetin la consecució de resultats; facilitar l’aprenentatge de la mobilitat segura al llarg del cicle vital; recerca + desenvolupament + innovació (R+D+I) a la seguretat viària.
 
Aquests sis objectius estratègics s’articulen en les 23 línies estratègiques i 52 projectes tractors fixats en el Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020. Per tal de desenvolupar-ho, el Pla de seguretat viària 2017-2019, que té una durada de tres anys, es desplega en 125 accions o mesures concretes per reduir l’accidentalitat a la xarxa viària catalana.
 
L’any 2016 va finalitzar amb el compliment de l’objectiu del Pla de seguretat viària 2014-2016 que establia una reducció d’un 30% en el nombre de víctimes mortals amb relació a l’any 2010. La reducció es va situar en el 31,9%. En concret, l’any passat hi va haver 231 persones mortes a la xarxa viària catalana- 153 en vies interurbanes i 78 en vies urbanes (dades a 24 hores)-. Per tant, s’ha arribat a aquest objectiu sol·licitat per la Unió Europea i s’ha superat.
GOvern
 
El PSV 2017-2019 aprovat avui enllaçarà amb l’horitzó 2020 que marca el Pla estratègic de seguretat viària (PESV) 2014-2020  i que planteja una reducció del 50% de víctimes mortals respecte de les víctimes de l’any 2010, a banda d’altres objectius específics de reducció per a determinats col·lectius vulnerables; una fita que és un pas endavant per assolir el compromís amb la Visió 0, el repte d’aconseguir zero persones mortes i zero persones ferides greus per accidents de trànsit l’any 2050 i que també queda recollit en el PESV.
 
Aquest any 2017 han perdut la vida en un accident de trànsit  a la xarxa viària interurbana catalana un total de 64 persones, un 16,9% menys que el mateix període de l’any passat, quan es van registrar 77 víctimes mortals. Respecte del 2010, quan hi va haver 104 víctimes mortals, el decrement és del 38,5%.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined