• Considera que la norma margina les comunitats autònomes de les funcions executives que els correspon en matèria de medi ambient
 
El Consell Executiu ha acordat aquest dimarts plantejar un conflicte positiu de competències davant el Tribunal Constitucional per diversos preceptes del Reial decret 264/2017, que estableix les bases reguladores per finançar l’adaptació de les línies elèctriques d’alta tensió a les mesures per a la protecció de l’avifauna contra la col·lisió i l’electrocució en línies elèctriques d’alta tensió en zones de protecció d’ocells. L’acord s’ha pres després que el Consell de Garanties Estatutàries hagi emès un dictamen preceptiu que conclou la inconstitucionalitat d’aquests preceptes. El Govern ja va formular el passat 24 de maig un requeriment d’incompetència a l’Estat respecte d’aquest Reial decret, però el Consell de Ministres el va rebutjar per acord del 23 de juny.
 
Els ajuts als quals es refereix la norma en qüestió van destinats a adaptar línies elèctriques d’alta tensió existents abans de l’entrada en vigor del Reial decret 1432/2008, que estableix mesures de protecció de l’avifauna contra aquests accidents amb línies elèctriques, i que estiguin situades en zones de protecció que figurin als inventaris de línies perilloses per a les aus realitzats per les comunitats autònomes. Aquests inventaris recullen les línies de les quals es disposa d’informació contrastada conforme provoquen una significativa mortalitat d’ocells, especialment si es tracta dels inclosos en els inventaris o catàlegs de protecció.
 
La Generalitat considera que aquesta norma margina les comunitats autònomes de les funcions executives que els corresponen en matèria de medi ambient, articulant el procediment de concessió de les ajudes com un sistema de gestió directa centralitzada en el qual l’exercici de totes les funcions executives es reserva a òrgans ministerials. D’aquesta manera, impedeix la territorialització dels fons pressupostats i la intervenció de les comunitats autònomes en la gestió d’aquesta mesura de foment en els projectes corresponents als seus respectius territoris. El Govern entén que la potestat de foment de l’Estat es fa patent en un àmbit en què té competència sobre la normativa bàsica, de manera que el seu desenvolupament normatiu i l’aplicació ha de seguir l’ordre competencial i respectar que la gestió correspon a les instàncies autonòmiques, com ha quedat reflectit en diferents sentències.