
· Suposa un avenç respecte de l’anterior Decret de 1997, ja que evoluciona de la integració a la inclusió. S’estableixen nous recursos i serveis, i es dóna una major participació a les famílies
· El Decret és fruit d’un treball participatiu, amb nombroses aportacions i reunions mantingudes amb més de 800 professionals, acadèmics i persones representants d’entitats i particulars del sector
El Govern ha aprovat aquest dimarts el Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Aquest nou Decret del departament d’Ensenyament suposa un avenç respecte l’anterior norma de 1997, atès que es regula l’atenció educativa de tot l’alumnat, no només de l’alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE).
Els objectius són garantir que tots els centres educatius del Servei d’Educació de Catalunya siguin inclusius mitjançant l’establiment de criteris que orientin l’organització i la gestió dels centres; l’ordenació de mesures i suports per a l’atenció educativa i per a la continuïtat formativa de tots els alumnes, i la diversificació de l’oferta de serveis dels centres d’educació especial per esdevenir també centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos per als centres educatius ordinaris.
La base del Decret és el concepte d’una escola per a tothom, que no exclogui ningú i que garanteixi l’equitat i la igualtat d’oportunitats per a un èxit educatiu en un sistema que s’articula en xarxa a fi de garantir que tots els centres siguin inclusius per atendre la diversitat de tots els alumnes, amb atenció educativa de qualitat i amb oferta de formació al llarg de la vida amb itineraris personalitzats i flexibles.
El Decret és fruit d’un ampli treball participatiu, amb nombroses aportacions i reunions mantingudes amb més de 800 persones representants d’entitats i particulars del sector, des que van començar les sessions de treball des del juliol de 2014 fins a l’actualitat, en què es continua treballant de manera participativa en el desplegament.
Un dels aspectes més rellevants del decret és que preveu que tots els alumnes amb necessitats educatives especials s’escolaritzin en centres ordinaris i, excepcionalment, les famílies podran sol·licitar l’escolarització en un centre d’educació especial per a l’alumnat amb discapacitat greu o severa.
Un canvi respecte al model anterior és el paper de les famílies, atès que seran aquestes, si bé sempre amb el suport i l’assessorament dels professionals dels equips d’assessorament i orientació psicopedagògics (EAP), les que decidiran on escolaritzar el seu fill o filla.
La norma estableix la col·laboració i el treball en xarxa entre els centres ordinaris i els centres d’educació especial, que poden ser també centres proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR).
Alumnat d’ensenyaments post-obligatoris
Més enllà de l’escolarització obligatòria, s’estableixen les bases per a garantir l’atenció educativa a totes les etapes amb l’objectiu d’aconseguir, per a cada alumne, una transició a la vida adulta amb resultats personals valuosos. Amb aquesta finalitat, la normativa dedica el capítol IV a l’atenció educativa dels alumnes d’ensenyaments post-obligatoris. Així, a l’alumnat que ha acabat l’educació secundària obligatòria (ESO) sense obtenir el títol, se li ofereixen propostes de continuïtat –ja siguin de caràcter professionalitzador o acadèmic- per obtenir el graduat o el títol professional bàsic i, amb aquest objectiu, el Decret crea els centres de noves oportunitats (CNO).
També es dóna resposta als alumnes de batxillerat mitjançant itineraris flexibles adaptats als diferents ritmes d’aprenentatges i situacions personals. Així mateix s’ofereixen els itineraris formatius específics (IFE) per a alumnes d’entre 16 i 20 anys amb necessitats educatives especials associades a una discapacitat intel·lectual lleu o moderada i que no es troben en disposició de seguir la formació professional ordinària. Uns itineraris que ja fa dos cursos que el Departament d’Ensenyament va posar en marxa i que enguany ha ofert amb gairebé 300 places. Com a IFE es poden cursar dos estudis: Auxiliar en cura d’animals i espais verds, i Auxiliar en vendes i atenció al públic.
El mapa territorial de recursos
El departament d'Ensenyament elabora el mapa territorial de recursos per poder planificar els recursos al territori, la qual cosa fa possible dissenyar itineraris personalitzats per a cada alumne i alhora facilita que les famílies coneguin de quins recursos es disposa i on. L’aprovació significa, al llarg dels quatre propers cursos acadèmics, un augment dels recursos fins a la compleció del Mapa, a fi d’assegurar-ne la distribució equitativa i eficient en el territori.
Tots els recursos per dur a terme el desplegament del Decret estan inclosos en la memòria econòmica, que preveu un impacte pressupostari de 141.952.221€ per als propers 4 cursos acadèmics –del curs 2017/18 al curs 2020/21, i que es destina als àmbits següents: personal docent, personal d’administració i serveis, equipament de les aules integrals de suport, equipament dels centres educatius amb itineraris formatius específics, formació i equipament tecnològic.




