• L’objectiu de la norma és garantir els drets de totes les persones, independentment de la seva condició i generar instruments que promoguin mesures positives de respecte a la diversitat
  • El text ja comptava amb el vistiplau del Govern i estava pendent d’aprovació pel Parlament però va decaure en finalitzar la legislatura i ara se’n reprèn la tramitació
 
El Govern de la Generalitat ha aprovat avui el Projecte de llei per a la igualtat de tracte i la no-discriminació, promogut pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Aquesta norma té com a objectiu fer efectiu el dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació per raó de religió o conviccions, capacitat, discapacitat, edat, origen racial o ètnic, sexe o orientació sexual o per altra condició social o personal. Alhora, pretén promoure l'erradicació del racisme, i de qualsevol forma de persecució per motius religiosos, de la xenofòbia, de l'homofòbia, i de qualsevol altra expressió que atempti contra la igualtat i la dignitat de les persones.
 
La norma estableix obligacions per als diferents àmbits socioeconòmics per garantir el dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació i defineix com a vulneracions d’aquest dret la discriminació, directa o indirecta, per associació i per error, la discriminació múltiple, la denegació d'ajustos raonables, l'assetjament, la inducció, ordre o instrucció de discriminar, les represàlies i l'incompliment de les mesures d'acció positiva derivades d'obligacions normatives o convencionals.
 
Abans de l’aprovació del Projecte, el text també ha passat per un procés participatiu on han intervingut els consells adscrits a la Generalitat com ara la Taula per la Ciutadania i la Immigració, el Consell de la Gent Gran de Catalunya, el Consell Nacional LGBTI, el Consell Nacional de les Dones i el Consell Nacional de la Joventut, així com les entitats i el món associatiu del país.
 
Amb l’aprovació del Govern es reprèn la tramitació que va quedar interrompuda per la finalització de la legislatura passada i s’encara la recta final per a la seva aprovació definitiva al Parlament.
 
 
Més garanties i promoció del dret
 
La llei preveu mesures de protecció enfront de la discriminació amb l’obligació d’aplicar mètodes i instruments per a la detecció de vulneracions del dret a la igualtat de tracte i a la no discriminació, així com l’adopció de mesures preventives o per al cessament de les situacions discriminatòries.
 
El dret a la igualtat de tracte i a la no discriminació comptarà amb el suport de la seva promoció per part dels poders públics, que han d’adoptar mesures per fomentar aquest dret; i les empreses i altres organitzacions que poden aplicar mesures econòmiques, comercials, laborals i assistencials.
 
Així mateix, el Projecte també preveu establir un règim d'infraccions i sancions que garanteixin les condicions bàsiques en matèria d'igualtat de tracte i no-discriminació, que es desenvoluparà mitjançant un reglament propi.
 
Aquest règim d’infraccions i sancions, així com el reglament que se’n derivi, serà d’aplicació supletòria al règim sancionador establert a la Llei 11/2014, del 10 d’octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a erradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.
 
Planificació estratègica per a la igualtat de tracte i la no-discriminació
 
La nova norma preveu l’impuls d’un pla nacional per a la igualtat de tracte i la no-discriminació, un document que determina els eixos, les línies estratègiques, els objectius i les mesures per prevenir, eliminar i corregir tota forma de discriminació per raó de les causes que estableix aquesta llei.
 
El Pla nacional té caràcter quadriennal i correspon al Departament competent per raó de la matèria la seva preparació, seguiment i avaluació. Així mateix s’ha de garantir la participació de les organitzacions representatives dels interessos socials afectats en cada una d'aquestes fases. L'aprovació del Pla nacional correspon al Govern de la Generalitat.
 
El Pla nacional per a la igualtat de tracte i la no-discriminació incorpora de forma prioritària:
a)    Els principis bàsics d'actuació en matèria de no-discriminació.
b)    Les mesures dirigides a prevenir, eliminar i corregir tota forma de discriminació.
c)     Les mesures d’atenció especial a les discriminacions múltiples que per la seva pròpia naturalesa suposen un atac més greu al dret a la igualtat de tracte i la no-discriminació.
d)    Les mesures dirigides a la informació, conscienciació i formació en igualtat de tracte i no-discriminació.
 
 
Creació d’un òrgan específic
 
El Govern crearà un òrgan específic per a la igualtat de tracte i la no-discriminació. Entre d’altres funcions, aquest òrgan resoldrà les demandes, farà funcions de mediador i treballarà en coordinació amb el Síndic de Greuges, el Ministeri Fiscal i les institucions i organismes públics.
En concret, la llei preveu que aquest òrgan podrà donar suport a qui hagi pogut sofrir discriminació per a la tramitació de les seves queixes i reclamacions; mediar o conciliar entre les parts amb el seu consentiment, tret de les que tinguin contingut laboral o penal.
 
Així mateix, podrà iniciar d’ofici o a instàncies de tercers investigacions sobre discriminació fora de les que tinguin caràcter penal, i exercirà la potestat d’incoació, inspecció, instrucció i sanció.  També promoure l’adopció de codis de bones pràctiques en matèria de lluita contra la discriminació.
 
Àmbits d’aplicació de la llei
 
Aquesta llei està adreçada a totes les institucions públiques, persones físiques o jurídiques de caràcter privat i té un ampli àmbit d’aplicació. Així entre altres, s’aplica al treball i les relacions laborals, al règim estatutari del personal al servei de les administracions públiques i  a les organitzacions professionals, culturals, esportives, d’educació en el lleure o d’interès social, econòmic o de participació política.
 
També a l’educació; la protecció social, les prestacions i els serveis socials; la participació cívica i social; la sanitat; l’accés, oferta i subministrament de béns i serveis al públic; la publicitat i els mitjans de comunicació; la sanitat; l’habitatge; l’accés i permanència en establiments o espais oberts al públic; la immigració i desenvolupament de polítiques d’integració i primer acolliment, així com la formació d’adults pròpia dels serveis d’acollida; les associacions i les fundacions; les cooperatives i l’economia social, i la cultura.