event_note Nota de premsa

El projecte de reglament de la Llei d'Espectacles simplifica tràmits, facilita les actuacions en directe, amplia els espais per als joves i reforça la seguretat dels locals

 
  • Es tracta del primer Reglament que es fa a Catalunya per desenvolupar una Llei d’espectacles públics i activitats recreatives
  • Permetrà que els establiments que actualment tenen llicència per a activitats musicals puguin oferir activitats musicals en directe sense necessitat d’una nova llicència.
  • En una única llicència d’activitats s’integrarà també el procediment de control ambiental.
  • Els locals d’activitats recreatives i oci hauran de disposar de sistemes de control d’aforament com a mesura de seguretat.
  • El reglament actualitza els tipus d'establiments, dóna més competències als ajuntaments que les vulguin assumir i crea un distintiu de qualitat per als locals.
 
La directora general del Joc i d’Espectacles, Mercè Claramunt, ha presentat avui al Consell Assessor d’Espectacles, el projecte del reglament  que desenvolupa la llei d'Espectacles aprovada pel Parlament de Catalunya el passat juliol.
 
Segons ha explicat la directora general, “el reglament desenvolupa la descentralització vers els ajuntaments, simplifica els tràmits dels empresaris, facilita les actuacions en directe, amplia els espais per al públic jove i reforça la seguretat dels locals, entre d'altres qüestions”.
 
Claramunt també ha destacat que “el reglament és el primer que es fa Catalunya per desenvolupar una llei d'Espectacles i ja ha superat el tràmit d'informació pública i d'audiència, on ajuntaments, entitats i associacions empresarials i de consumidors han pogut presentar les seves propostes”.
 
 
 
El text que avui s'ha presentat al Consell Assessor d'Espectacles se tramitarà ara al Consell de Treball Econòmic i Social i a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat i després s'enviarà a la Unió Europea perquè els estats membres puguin opinar sobre els nous aspectes que regula el reglament abans que sigui aprovat pel Govern.
 
El Consell Assessor d'Espectacles i Activitats Recreatives està integrat per representants dels diferents departaments de la Generalitat, de l'Institut Català del Consum, de les corporacions municipals, dels consells comarcals, i de les associacions d'empresaris d'espectacles, d'associacions sindicals i d'associacions de consumidors i usuaris.
 
La Llei d’Espectacles, aprovada al Parlament el passat juliol, arriba desprès de 19 anys de vigència de la llei anterior. El reglament s’ha elaborat arran d’un procés participatiu on han participat empresaris, entitats veïnals i administracions, amb la intenció d’integrar les idees i reflexions de tots els actors del sector.

Controls d'aforament, descentralització i simplificació
 
El reglament, entre d'altres coses, potencia les activitats musicals en directe, simplifica els tràmits burocràtics pels empresaris del sector i, per primer cop, preveu que els locals d’oci disposin de sistemes de control d’aforament com una de les mesures de seguretat.
 
El reglament desenvolupa també el principi general de descentralització de competències vers el mon local. Els ajuntaments que les vulguin assolir, per mitjà d’un acord de ple, hauran d’acordar l’assumpció de les competències d’inspecció i sanció i comunicar-ho al departament competent en la matèria (en la seva web, la DGJE publica la relació d’ajuntaments que han assumit ja aquestes competències).
 
El text simplifica els tràmits i elimina els procediments administratius. Es substitueix el procediment d’autorització o llicència pel procediment de la comunicació prèvia, excepte en aquelles activitats que, per raons d’ordre públic, salut pública, protecció als consumidors o a l’entorn urbà, entre d’altres es mantenen. En una única llicència d’activitats s’integra també el procediment de control ambiental.
 
S’incorpora  al règim de la comunicació prèvia, els establiments destinats a activitats musicals i de restauració de menys de 150 persones d’aforament, els espectacles cinematogràfics, i les actuacions en directe que es portin a terme en els establiments recollits en el catàleg, sempre que no suposi una modificació de les condicions autoritzades per l’establiment.
 
És la primera vegada que es crea un reglament únic de desenvolupament de la Llei en matèria d’espectacles i activitats recreatives, el que permet unificar tots els decrets que existeixen sobre el sector. Alguns dels aspectes més destacats que s’han incorporat a través del procés participatiu són:
 
  1. El reglament facilita les actuacions en directe: La llei i el Reglament de desenvolupament permeten, per tal de facilitar les actuacions en directe, que aquells establiments que ja disposen de llicència d’activitat musical, prèvia comunicació a l’ajuntament (sense necessitat de tramitar una nova llicència) puguin realitzar actuacions en directe, com ara:  musicals, teatrals o d’audició, entre d’altres.

  2. Establiments de règim especial (after-hours): S’incorporen per primera vegada els establiments oberts al públic de règim especial (“after-hours”) i se’n defineixen els requisits i  les condicions. Els ajuntaments amb més de 50.000 habitants poden autoritzar aquest tipus d’establiments. En la resta de municipis, serà la Generalitat, sempre que no delegui aquesta competència en un ajuntament.

  3. Espectacles i activitats de caràcter extraordinari: Els ajuntaments amb més de 50.000 habitants poden autoritzar espectacles i activitats de caràcter extraordinari, sempre que aprovin una ordenança que reguli els requisits o apliquin el reglament de desenvolupament de la Llei. En la resta de municipis l’autorització dependrà de la Generalitat.

  4. Drets de les persones interessades, participació ciutadana i mediació: La Llei i el Reglament estableixen el dret de les persones interessades a ser escoltades en la tramitació de les llicències i a què se les informi durant el procés de tramitació. També es preveu l’establiment de serveis de mediació i resolució de conflictes entre la ciutadania i els titulars d’establiments o activitats.

  5. S’estableixen controls d’aforament. El reglament estableix, per primer cop, diverses categories d’aforaments segons el tipus d’establiment. Els locals d’activitats recreatives i oci hauran de disposar d’aparells homologats per fer aquest control (mecanismes de comptatge amb càmeres, sensors o altres sistemes tecnològics) depenent sempre de l’aforament de l’establiment: menys de 150 (visualment), de 151 a 500 (amb càmeres de comptatge), a partir de 501 (càmeres i sensors infrarrojos). El reglament estableix un període de tres anys, des de l'aprovació del Reglament, perquè els locals puguin incorporar aquests nous sistemes de control d'aforament, que en cap cas suposaran una barrera de pas que dificulti l'evacuació dels locals.
  6. Es creen les "discoteques de joventut”: Les persones menors, a partir dels 16 anys podran entrar a les discoteques, sales de festa, sales de ball, bars musicals i sales de concert. A partir dels 14 anys a les discoteques de joventut, restaurants musicals, sales de festa i concert d’infància i joventut.  La prohibició de subministrar begudes alcohòliques es manté als 18 anys.
  7. S’actualitza el catàleg d’establiments i activitats recreatives: S’incorporen nous espectacles i activitats adaptats a la nova realitat (salons de banquets, discoteques de joventut,i restaurants musicals i karaokes, sales de festa i sales de concerts per a infància i joventut ), se suprimeixen altres d’obsolets (“cafè-teatre” i “cafè concert”).
  8. El Reglament preveu els òrgans  de coordinació, col·laboració i participació següents: Comissió Interdepartamental d‘Espectacles Públics i Activitats Recreatives (òrgan de coordinació entre els diversos departaments i organismes de la Generalitat que exerceixen funcions relacionades amb els espectacles públics i les activitats recreatives), Comissió d’Espectacles Públics i d’Activitats Recreatives (creada per l’article 16 de la Llei 11/2009, de 6 de juliol, com a òrgan de coordinació i col·laboració entre l’Administració de la Generalitat i els ajuntaments en l’exercici de les competències respectives atribuïdes per la Llei), Consell Assessor d’Espectacles Públics i d’Activitats Recreatives(òrgan col·legiat i de participació, amb funcions de deliberació, consulta i assessorament).
  9. Distintiu de qualitat Q10: Creació del distintiu de qualitat Q10. La seva finalitat és promoure la qualitat dels establiments oberts al públic dels espectacles públics i de les activitats recreatives mitjançant l’acreditació d’uns especials requisits de seguretat, valors de convivència, qualitat de les instal·lacions, valor artístic o cultural.
 
El reglament recull, en un únic text, tots els decrets vigents actualment sobre serveis de vigilància; locals de pública concurrència on s’exerceix la prostitució; habilitació i funcions personal control d’accés; assegurances  de responsabilitat civil; dret d’admissió; Consell Assessor d’espectacles públics i activitats recreatives; Ponència Tècnica Interdepartamental; i catàleg d’espectacles públics i activitats recreatives.
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
1
Talls de so
Talls de so