• El Pla Territorial d’Estacions d’Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) 2010-2014 determina el nombre necessari de noves estacions d’ITV i n’estableix la ubicació
  • Tots els nuclis de població de més de 2.500 habitants hauran de tenir una estació d’ITV a un màxim de 20 km i el temps d’espera per fer la inspecció no podrà superar els 4 dies
  • Actualment hi ha 44 estacions d’ITV, i amb el pla aprovat avui se’n podrien construir fins a 16 més
  • D’aquesta manera, es garanteix una cobertura territorial adequada i es promou la competència efectiva entre els operadors
El Govern ha aprovat avui el Pla Territorial de noves estacions d’inspecció tècnica de vehicles (ITV) a Catalunya per adequar progressivament, en el període 2010-2014, l’oferta del servei d’inspecció tècnica de vehicles a les necessitats del mercat.
 
En el servei d’inspecció tècnica de vehicles, per les seves característiques territorials i, per la rendibilitat del servei, cal evitar la concentració excessiva d’estacions en una determinada zona, en detriment d’altres àrees del territori que, per tenir un parc mòbil més reduït, quedarien sense cobertura. D’altra banda, en les zones on la demanda és més gran per la densitat de vehicles, una elevada concentració d’estacions podria comportar una tendència dels operadors a competir reduint el seu nivell d’exigències i, en conseqüència, a la disminució de la qualitat del servei.
 
Per això, l’ampliació de la xarxa actual del servei –formada per 44 estacions– no es pot deixar només a la iniciativa individual dels operadors sinó que s’ha de fer mitjançant un Pla Territorial que determini la futura ubicació de les noves estacions d’inspecció tècnica de vehicles a construir d’acord amb les necessitats existents.
 
El Pla Territorial de noves estacions tècniques de vehicles té les finalitats següents:
 
  • Que cap nucli de població a Catalunya amb més de 2.500 habitants es trobi a més de 20 km d’una estació d’ITV.
  • Que eltemps d’esperaentre la data sol·licitada per fer la inspecció i la de la seva realització efectiva no sigui superior a 4 dies.
 
Aquest Pla Territorial estableix dues zones de planificació:
 
  • La zona I, formada per les comarques que no disposen, actualment, de cap estació d’ITV: Alt Camp, Alta Ribagorça, Baix Penedès, Garrigues, Montsià, Pla de l’Estany, Pla d’Urgell, Priorat, Terra Alta i Urgell.
  • La zona II, formada per les comarques que, actualment, tenen menys dotació de línies d’inspecció en relació al seu parc mòbil i, simultàniament, les estacions més saturades: Bages, Barcelonès, Selva, Osona, Vallès Occidental i Vallès Oriental.
 
Això suposa la construcció d’un màxim de 16 noves estacions depenent de si els efectes de l’aplicació progressiva del Pla permeten assolir les dues finalitats esmentades abans. 
 
Aquest Pla Territorial és un pla flexible per recollir adequadament el comportament i la nova distribució dels usuaris de la xarxa a mesura que es vagin complint les previsions de millora del servei amb la construcció de noves estacions, especialment pel que fa referència a la reducció dels nivells de saturació i dels temps d’espera. Per això, s’ha previst també un mecanisme d’actualització del Pla.
 
La construcció de les noves estacions que determina el Pla Territorial anirà a càrrec dels operadors adjudicataris dels concursos que es convocaran properament.
 
El pla aprovat avui complementa les previsions del recentment aprovat Reglament de desplegament de la Llei 12/2008 de Seguretat Industrial pel que fa a la prestació del servei d’ITV en el sentit d’aconseguir tres objectius essencials: millorar la qualitat de la inspecció, garantir una cobertura territorial adequada i promoure una competència efectiva entre els operadors.