- El Consell Executiu ha aprovat la reestructuració del Departament de la Presidència, tal com està fent amb els diferents departaments per adequar-ne l’estructura a les seves competències
- Es mantenen les mateixes unitats directives ja existents però s’hi introdueixen algunes modificacions pel que fa a la denominació i funció dels òrgans
- L’Oficina per a la Reforma Horària coordinarà les polítiques en l'àmbit de l'organització i els usos dels temps de la vida quotidiana
- L’Àrea de Seguretat Institucional garantirà la seguretat del president de la Generalitat, els expresidents i el titular del Departament de la Presidència, i implementarà mesures de protecció del personal i les instal·lacions del Palau de la Generalitat
- La Direcció General de Relacions amb Entitats i Col·lectius de Diferents Territoris i Cultures dirigirà la interlocució de les relacions entre l’Administració de la Generalitat i les entitats foranes representatives de col·lectius d’altres territoris de l’Estat espanyol amb especial presència a Catalunya
El Govern ha aprovat el Decret de reestructuració del Departament de la Presidència, en el qual es mantenen les mateixes unitats directives ja existents però s’hi introdueixen algunes modificacions pel que fa a la denominació i funció dels òrgans. En aquest sentit, l’Executiu crea l’Oficina per a la Reforma Horària, l’Àrea de Seguretat Institucional i la Direcció General de Relacions amb Entitats i Col·lectius de Diferents Territoris i Cultures, entre altres modificacions.
L’Oficina per a la Reforma Horària
En primer lloc, en compliment dels acords del Pacte per a la Reforma Horària, es crea l’Oficina per a la Reforma Horària amb l’objectiu de coordinar les polítiques en l'àmbit de l'organització i els usos dels temps de la vida quotidiana. Aquesta oficina també vetllarà per l’aplicació de la transversalitat en la planificació, la gestió i l’avaluació de les polítiques departamentals en el seu àmbit de competència i farà l’anàlisi de l'acció de Govern en relació amb les polítiques vinculades amb la reforma horària; i es relacionarà amb la Unió Europea i les comissions internacionals que impulsin una millora de l’ús del temps en la vida quotidiana.
L’Oficina per a la Reforma Horària s’adscriu al Gabinet del Conseller o Consellera de la Presidència, al costat de la l’Oficina de la Secretaria del Conseller o Consellera; l’Oficina de Premsa, i l’Oficina de Protocol.
L’Àrea de Seguretat Institucional
En segon lloc, es crea l’Àrea de Seguretat Institucional per tal de garantir la seguretat del president de la Generalitat, els expresidents i el titular del Departament de la Presidència. També té per objectiu planificar i implantar mesures adreçades a la protecció del personal i les instal·lacions del Palau de la Generalitat, seu de la Presidència de la Generalitat.
Per a l’exercici d’aquestes funcions, comptarà amb personal de la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra adscrits al Departament d’Interior, competent en matèria de seguretat ciutadana. L’Àrea de Seguretat Institucional exerceix les seves funcions sens perjudici de les funcions atribuïdes a altres òrgans amb competència sobre la seguretat ciutadana, d’acord amb els procediments de coordinació i col·laboració que s’estableixin per a la protecció de la Presidència de la Generalitat.
La Direcció General de Relacions amb Entitats i Col·lectius de Diferents Territoris i Cultures
En tercer lloc, es crea la Direcció General de Relacions amb Entitats i Col·lectius de Diferents Territoris i Cultures, que dirigirà la interlocució de les relacions entre l’Administració de la Generalitat i les entitats foranes representatives de col·lectius d’altres territoris de l’Estat espanyol amb especial presència a Catalunya.
També impulsarà el desenvolupament d’activitats dutes a terme per aquestes entitats i promourà que les seves actuacions fomentin la integració sociocultural dels seus membres en la societat catalana, alhora la difusió de la llengua i cultura catalanes entre els seus membres.
A la Direcció General també se li encarrega conèixer les actuacions dels departaments de la Generalitat en els territoris de parla i cultura comunes, i fomentar-ne la seva coordinació, així com analitzar possibles sinergies i elaborar propostes d’actuació comunes dels departaments de la Generalitat en els territoris de parla i cultura catalanes.
La Direcció General dependrà del Comissionat de la Presidència per al Desplegament de l’Autogovern, a qui li proposarà actuacions que siguin necessàries per a l’enfortiment de les relacions institucionals amb els territoris de parla i cultura catalanes.
Altres modificacions
El Govern també ha ampliat les funcions del Comissionat de la Presidència per al Desplegament de l’Autogovern que, entre altres, s’encarrega d’impulsar actuacions relacionades amb l’aprofundiment, el desenvolupament i l’evolució de l’autogovern; la participació en les Comissions Bilaterals Estat-Generalitat en les quals sigui designat/ada; coordinar la difusió i la promoció de la realitat catalana i la representació institucional del Govern de la Generalitat a Madrid i la interlocució amb les entitats representatives de col·lectius d’altres territoris de l’Estat espanyol amb especial presència a Catalunya.
D’altra banda, es modifiquen les funcions del Gabinet Tècnic, dependent de la Secretaria General de la Presidència, del qual es reforcen les funcions de coordinació.
També es modifiquen les funcions de l’Àrea d’Organització, per impulsar la coordinació i l’assessorament a les unitats departamentals i organismes vinculats amb l’ús d’internet, webs, xarxes socials.
En un altre ordre de coses, la Sub-direcció General d’Assistència Jurídica i Règim Local passa a anomenar-se Sub-direcció General d’Assistència Jurídica i Innovació a l’Administració Local, per reforçar les noves funcions referents a la promoció, recerca, modernització de la gestió, organització i funció públiques de l’Administració local.