- El conseller d’Educació ho ha afirmat avui durant la 1a Jornada d’Instituts Escola, que ha presidit aquest matí

El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha afirmat que els instituts escola "han de ser una eina de transició de primària a secundària excel·lent". Ho ha manifestat durant la cloenda de la 1a Jornada d’Instituts Escola, que, sota el nom d’Aprenem compartint, s’ha dut a terme aquest dissabte al matí a l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya. La benvinguda a l’acte l’ha fet el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez.
El titular d’Educació ha qualificat el model d'instituts escola "de bon model", malgrat que continuï sent "minoritari", ja que, actualment, existeixen 29 centres d'aquest tipus a Catalunya. Tot i així, ha recordat, el curs que ve s'estrenen 25 instituts escola nous i ha avançat que "ja tenim a sobre de la taula unes 125 peticions per a l'altre curs".
Segons ha afegit el conseller, "tot i ser un model minoritari, nosaltres hi creiem. És un model que assumim com a propi i com a nostre, i que anirà en expansió progressiva". També ha assenyalat que "tenim un sistema educatiu molt divers i, per tant, també tindrem uns instituts escola molt diversos".
El conseller d'Educació també ha constatat que els instituts escola són en alguns llocs "una eina de reequilibri territorial, de barri, de ciutat o de cohesió social" però que tots ells "han de ser una eina de transició de primària a secundària excel·lent".
Per la seva banda, el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, ha mostrat la seva satisfacció pel model d'institut escola "perquè hi ha una voluntat i una coherència en aquests projectes entre els 3 i els 16 anys, que justament vénen a corregir una de les principals febleses del sistema educatiu: la transició de primària a secundària".
Per a Carles Martínez, els resultats dels actuals instituts escola a Catalunya "són molt positius, i no només en l'àmbit acadèmic", ja que permeten "una transformació del sistema educatiu".
Per donar a conèixer aquest model, durant la jornada s’han presentat, de manera simultània en dues sales, una dotzena d’experiències dels següents instituts escola: La Tordera (Santa Maria de Palautordera), Torre Queralt (Lleida), Trinitat Nova (Barcelona), Jacint Verdaguer (Sant Sadurní d’Anoia), Gavà Mar (Gavà), Mediterrani (Tarragona), La Mina (Sant Adrià de Besòs), Lloret de Mar, Les Vinyes (Castellbisbal), Marta Mata (Torelló), L’Agulla (El Catllar), Daniel Mangrané (Jesús-Tortosa).
En total, a la jornada hi han assistit unes 300 persones, majoritàriament provinents dels 29 instituts escola que funcionen actualment a Catalunya i dels 25 que s'estrenaran el curs vinent.

Desplegament de 25 instituts escola arreu de Catalunya
El passat mes de febrer el conseller d’Educació va anunciar que de cara al proper curs 2019-2020 es desplegaran 25 instituts escola en diferents indrets del territori. Amb la projecció d’aquest tipus de centres, el Departament vol donar continuïtat a la línia iniciada el curs 2005-2006, amb la creació dels primers instituts escoles.
El model d’institut escola implica que un sol centre pugui oferir diferents nivells educatius fins abastar tota l’etapa d’escolarització, entre els 3 i els 16 anys. Així, es facilita la integració i un únic projecte pedagògic. Aquest projecte ha de donar una continuïtat formativa, en especial en el pas entre l’etapa de primària i la de secundària. I al seu torn, la continuïtat ha d’afavorir un seguiment de l’evolució dels alumnes.
Any 1932, neix el primer institut escola
Els instituts escola són una mostra d’innovació, en aquest cas de noves estructures organitzatives, i són reflex de la llarga experiència pedagògica i d’innovació de l’escola catalana. El 1932, la Generalitat fundà el primer institut escola, l’Institut Escola de la Generalitat de Catalunya, situat al Parc de la Ciutadella.
El funcionament del centre el determinaven les normes elaborades pel Consell de Cultura de la Generalitat, que fixava, entre d’altres normes, l’edat mínima d’ingrés al centre -11 anys-, l’admissió d’alumnat dels dos sexes, el nombre d’alumnes, el pla d’ensenyament i l’organització. Ho complementava un reglament intern que definia trets com ara la coeducació, l’ús del català com a llengua bàsica, les sortides fora de l’aula, la supressió de qualificacions i llibres de text o la introducció de l’exercici físic, entre d’altres aspectes.
6 d’abril de 2019




