·       El Consell Executiu ha aprovat fer la consulta pública prèvia a l’elaboració d’aquest pla de simplificació per deixar sense efectes els decrets i ordres de l’ordenament jurídic català que ja no siguin d’aplicació
 
·       Dels 5.000 decrets i ordres adoptats entre el 1977 i el 1985, només un centenar serien aplicables actualment
 
·       És una consulta oberta a tota la ciutadania i, particularment, a les entitats i empreses que consideren que la complexitat de l’ordenament jurídic dificulta l’exercici de les seves activitats
 
El Consell Executiu ha pres coneixement de la consulta pública que realitzarà la Secretaria del Govern per revisar la vigència de decrets i ordres de l’ordenament jurídic català. L’objectiu és acabar derogant la normativa obsoleta de competència de la Generalitat de Catalunya des de l’any 1977, en diverses fases. Amb aquesta finalitat, s’adoptarà un Pla de simplificació normativa per programar temporalment la depuració i una sèrie de decrets de derogació.
 
El Govern pren aquesta decisió davant la situació actual de l’ordenament jurídic català, que compta amb més de 22.500 decrets i ordres, molts dels quals ja no són d’aplicació tot i que formalment es troben vigents. Per posar un exemple, l’Àrea de Millora de la Regulació (Direcció General de Coordinació Interdepartamental) del Departament de la Presidència va constatar en una revisió de més de 5.000 decrets i ordres adoptats entre els anys 1977 i 1985, que només un centenar d’aquests serien aplicables actualment.
 
A partir d’aquesta anàlisi, es van detectar diverses problemàtiques, com ara el gran volum de decrets i ordres que cal revisar. En són més de 22.500, una quantitat que genera problemes per identificar cas per cas si el decret o ordre està efectivament vigent o desplega efectes, així com per triar l’instrument que permeti una depuració del marc normatiu amb els recursos disponibles i alhora garanteixi la seguretat jurídica en aquesta operació.
 
La revisió de la normativa també va constatar que hi ha un gran nombre de decrets i ordres que no tenen la naturalesa de norma jurídica sinó la d’un acte administratiu, especialment la normativa dels anys 80. Això planteja dubtes sobre la fórmula jurídica més adequada per declarar que ja no produeixen efectes.
 
A més, la configuració dels departaments de l’Administració de la Generalitat que al llarg dels anys ha anat canviant els àmbits de competència, dificulta en molts casos que els departaments actuals es puguin considerar responsables d’actuar respecte d’algunes disposicions. Entre altres motius, perquè qui va elaborar la norma obsoleta ja no és el departament que actualment té la competència; perquè els àmbits materials ja no es tracten des de la mateixa perspectiva; o bé perquè la matèria regulada és competència actualment de més d’un departament.
 
Necessitats de la simplificació normativa
 
Històricament, els executiu tendeixen a prioritzar la creació de noves lleis per damunt de l'eliminació de la legislació obsoleta i innecessària. El Govern se centra en aquestes dues vessants. Si amb l’anterior Pla de simplificació normativa 2016-2017 es van derogar de forma expressa 200 normes amb rang de llei que havien quedat obsoletes, amb el nou pla, l’Executiu considera que pot derogar com a mínim 10.000 decrets i ordres, un 40% del total. 
 
El Govern ha pres aquesta decisió perquè l’acumulació de normes al llarg del temps genera un problema per poder saber de forma clara i certa quin és el dret vigent, fins i tot en el cas dels professionals i operadors jurídics, la qual cosa comporta inseguretat en la interpretació i aplicació del dret.
 
També perquè l’existència d’un ordenament jurídic sobredimensionat fa que els ciutadans i les empreses hagin de suportar més costos -en termes de recursos i temps- per tal de determinar quina és la normativa vigent, tot i els esforços de les administracions públiques de facilitar, a través de mitjans electrònics, la informació sobre la normativa sectorial aplicable i identificar els tràmits i procediments a seguir.
 
Des d’un punt de vista de la governança i la qualitat institucional, l’actuació de l’Administració pública ha de ser transparent i això implica també identificar de forma clara quin és el marc jurídic vigent i efectivament aplicable. La qualitat del marc normatiu és un dels factors que determinen la qualitat de les institucions, per la qual cosa arreu del món s’impulsa la política de millora de la regulació, que se centra tant en l’adopció de noves normes com en el manteniment de les vigents.
 
Consulta oberta a tothom
 
La consulta es publicarà al Portal Participa i tindrà una durada de 45 dies. Es tracta d’una consulta oberta a tota la ciutadania i, particularment, a les entitats i empreses que consideren que la complexitat de l’ordenament jurídic dificulta l’exercici de les seves activitats.
 
També seria molt rellevant comptar amb la participació dels professionals que treballen en l’àmbit del dret, així com les universitats i centres de recerca, per tal d’aportar la seva visió experta sobre aquesta problemàtica. A més, es preveu convidar a participar-hi a col·legis d’advocats, associacions de magistrats, associacions de consumidors, associacions empresarials i cambres de comerç.