· La radiació solar i les altes temperatures han afavorit l’augment d’aquest contaminant atmosfèric
La Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) ha mesurat aquest dimarts 23 de juliol nivells molt elevats d’ozó troposfèric (O3) a la zona de qualitat de l’aire (ZQA) 6, denominada Plana de Vic, on s’ha superat el llindar d’alerta a la població (>240 µg/m3) a l’estació de Vic. També s’ha sobrepassat el llindar d’informació a la població (>180 µg/m3) a la mateixa zona als punts de mesurament de Vic, Tona i Manlleu, i a l’estació del Montseny de la ZQA 8 - Comarques de Girona.
Zona de qualitat de l'aire
|
Punts de mesurament
|
Tipus de llindar superat
|
Nombre d'hores
|
Hora d'inici
|
Màxim horari
(µg/m³) |
Plana de Vic
|
Tona
|
Informació
|
3
|
14h
|
235
|
Comarques de Girona
|
Montseny
|
Informació
|
1
|
14h
|
204
|
Plana de Vic
|
Vic
|
Informació
|
1
|
14h
|
187
|
Plana de Vic
|
Vic
|
Alerta
|
1
|
15h
|
243
|
Plana de Vic
|
Manlleu
|
Informació
|
3
|
15h
|
240
|
Plana de Vic
|
Vic
|
Informació
|
1
|
16h
|
239
|
La persistència de la situació anticiclònica amb radiació solar i temperatures elevades fa indicar que avui dimecres 24 de juliol també es podrien assolir nivells entre moderat i alts d’ozó troposfèric a bona part de l’interior i el quadrant nord-est del territori.
Més radiació solar, més ozó
L’ozó és un dels gasos que pot tenir efectes adversos per a la salut humana quan es troba en concentracions superiors a les habituals. És un contaminant que no s'emet directament a l'atmosfera, sinó que es forma a partir de reaccions químiques entre contaminants primaris com els òxids de nitrogen (NOx) i els compostos orgànics volàtils (COV). Les reaccions químiques entre aquests contaminants primaris necessiten una radiació solar intensa durant un període de temps prou llarg (un mínim de diverses hores) per formar l'ozó. Les accions que s’estan duent a terme per reduir un d’aquest contaminants primaris, el diòxid de nitrogen, a Barcelona i la seva conurbació són fonamentals per rebaixar també l’ozó.
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha informat als ens locals, Protecció Civil, Salut, i els mitjans de comunicació que ho han sol·licitat prèviament, perquè fessin extensiu els avisos i les recomanacions als centres d’ensenyament, residències per a les persones grans i entitats que organitzen activitats per a infants o activitats esportives. També n’ha fet difusió a través de l’app gratuïta per a telèfons mòbils Aire.Cat, que emet els avisos als dispositius on està instal·lada.
Qualsevol persona amb problemes de cor i de pulmons, els nadons, els infants en edat preescolar i les dones embarassades són especialment sensibles als efectes de l’ozó. Les recomanacions de prevenció que indica el Canal Salut són similars a les que ja estan activades en motiu de l’onada de calor. Amb superació del llindar d’alerta, la població sensible ha d’evitar l’exercici físic a l’exterior i reduir-lo la resta, mentre que, en cas de superació del llindar d’informació, es recomana reduir l’exercici només a la població de risc.
1