El secretari general d’Interior, Joan Boada, i el director de Distribució de Gas de GAS NATURAL FENOSA, Daniel López, han signat aquest matí un conveni de col·laboració per tal de millorar la coordinació davant de situacions d’emergència. A l’acte hi ha assistit també el director general de Protecció Civil, Josep Ramon Mora, entre d’altres.
El secretari general d’Interior, Joan Boada, ha assenyalat que aquest conveni significa ‘un pas més per anar construint la casa sòlida de protecció civil que va engegar fa quatre anys i que intenta buscar totes les complicitats amb el sector públic i privat per millorar l’eficiència i gestió de les emergències’.
Segons Boada, ‘aquesta signatura és per assegurar la comunicació entre Protecció Civil i aquest agent privat de serveis bàsics com és Gas Natural Fenosa, i també la coordinació entre ambdues parts. Una comunicació i coordinació que pot ser a distància però que es pot enfortir amb la seva presència a la sala del CECAT’.
Per la seva banda, el director de Distribució de Gas de GAS NATURAL FENOSA, Daniel López, ha manifestat la importància del conveni en el context de Catalunya, on Gas Natural Fenosa té 2,1 milions de clients i 16.000 quilòmetres de xarxa de transport i distribució de gas natural.
Tal i com ha explicat Daniel López, l’objecte principal del conveni es troba ‘al Centre de Control de Distribució, des d’on la companyia centralitza i controla 3.000 estacions de telecontrol que mostren l’estat de la xarxa, i des d’on gestiona el Centre de Control d’Atenció d’Urgències, on es reben les trucades d’urgències i emergències. Anualment, s’hi reben aproximadament 600.000 trucades, de les quals 200.000 són de Catalunya, i que fan intervenir en unes 40.000 operacions l’any al territori català’.
L’objectiu d’aquest conveni és millorar els mecanismes establerts de comunicació entre la Direcció General de Protecció Civil i GAS NATURAL FENOSA en situacions d’emergència que afectin la xarxa de distribució i/o les instal·lacions de la companyia energètica a Catalunya; establir un protocol de coordinació per aquest tipus de situacions; definir uns mecanismes de seguiment del correcte funcionament d'aquest protocol; assegurar l'intercanvi d'informació entre la DGPC i GAS NATURAL FENOSA; i coordinar la informació a la població en situacions d'emergència que afectin la xarxa de distribució i/o les instal·lacions de gas natural.
El conveni també estableix que la DGPC i GAS NATURAL FENOSA col·laboraran activament i de forma recíproca en l’elaboració i el manteniment dels plans de protecció civil, tant en els plans de l’Administració, en els que pugui estar associada la possibilitat d’un tall de subministrament de gas o altres situacions relacionades amb l’ús de les xarxes de distribució de gas natural, com en els plans d’autoprotecció de GAS NATURAL FENOSA.
Així, ambdues parts acorden establir els procediments de comunicació bilateral entre el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) depenent de Protecció Civil, i el Centre de Control d’Atenció d’Urgències (CCAU) de GAS NATURAL FENOSA, de manera que ambdós estiguin informats dels incidents que es puguin produir a les instal·lacions i/o a la xarxa de distribució de GAS NATURAL FENOSA.
Aquestes comunicacions s’hauran de poder realitzar les 24h del dia i tots els dies de l’any, i s’efectuaran utilitzant línies preferents de comunicació tal i com es defineix en el protocol de coordinació d’aquest conveni. A més, GAS NATURAL FENOSA facilitarà a la DGPC informació sobre la seva xarxa de distribució, instal·lacions i localització al territori català, útil tant per a la planificació de riscos com en la gestió de les emergències.
Per tal de fer el seguiment i valoració del funcionament del conveni, així com també per actualitzar les dades del protocol, com a mínim es durà a terme una reunió anual entre representants d’ambdues parts.
GAS NATURAL FENOSA col·laborarà de forma desinteressada en la formació del personal d’intervenció i personal operatiu depenent de l’administració (Bombers, Mossos d’Esquadra, personal de Protecció Civil, Policia Local,...) en temes relacionats amb el gas natural i les seves instal·lacions.
Procediment de la comunicació establert en el conveni
Per part del CECAT, la comunicació s’establirà per:
· Informar a l’empresa de tots aquells incidents, emergències o situacions en què intervingui o es pugui veure involucrat el gas natural o les instal·lacions de l’empresa i/o xarxa de distribució, en especial si requereixen la intervenció de serveis d’emergència externs.
· Sol·licitar informació de l’estat del servei que ofereix l’empresa en situacions d’emergència, i de la previsió de temps i dels treballs necessaris que calen per a la seva resolució en cas de fallada en el subministrament.
· Comunicar l’activació i desactivació de plans de protecció civil.
· Sol·licitar la incorporació de personal de l'empresa al lloc de l’emergència o als centres de protecció civil (CECAT, CCA o altres).
Per part de GAS NATURAL FENOSA, la comunicació s’establirà per:
· Informar de tots els supòsits recollits en el present conveni. Alguns casos concrets són:
- Fuita de gas
- Explosió de gas
- Olor de gas
- Incendi amb presència de gas o afectació a instal·lacions d’aquest producte
- Mancances en el subministrament de gas natural a més de 2.000 consumidors d’una mateixa zona i/o quan afecti a un nucli sencer de població o quan s’activa el procediment d’emergència establert en el CCAU.
En aquesta comunicació, l’empresa informarà al CECAT sobre el tipus d’accident o situació, la localització, l’actuació per part de l’empresa, la necessitat de mesures alternatives i el temps previst de resolució.
· Comunicar l’activació de plans d’autoprotecció o altres plans d’emergència de l’empresa.
· Sol·licitar la informació necessària per a la resolució de situacions d’emergència que afectin la xarxa de distribució, les instal·lacions de l’empresa i/o en que es vegi involucrat el gas natural.
· Sol·licitar i informar sobre la incorporació de personal de l’empresa a l’emergència o a centres de protecció civil.
· Sol·licitar ajuda dels serveis d’emergència o altres serveis en aquelles situacions d’emergència que estiguin gestionant.
Barcelona, 26 de maig de 2010
Per a més informació, contacteu:
Gabinet de Comunicació i Premsa de Protecció Civil
93 554 26 23
Subdirecció de Relacions amb els Mitjans de GAS NATURAL FENOSA
93 402 56 88 / 93 402 91 31




