
· L’ACC, dependent del Departament d’Empresa i Coneixement, ha estat homologada per la UE com a organisme de resolució alternativa de conflictes de consum (ADR, Alternative Dispute Resolution), col·laborador amb l’European Consumer Center (ECC). D’aquesta manera, l’Agència tindrà competència per fer mediacions i arbitratges en les reclamacions transfrontereres dins l’àmbit de la UE
· La directora de l’ACC, Beth Abad, s’ha reunit a Portugal amb la seva homòloga, la directora general de Consum del Ministeri d’Economia de Portugal, Ana Catarina Fonseca, en els primers contactes institucionals i operatius amb altres membres de la xarxa d’organismes ADR de la Unió Europea
· Des de la seva creació, l’ACC resol les reclamacions de consum per la via de la mediació entre consumidor i empresa i mitjançant l’arbitratge, a través de la Secció de Consum Europeu i de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC). Amb aquesta acreditació de la UE, l’Agència podrà aplicar també aquest sistema de resolució de conflictes a les reclamacions transfrontereres
L’Agència Catalana del Consum (ACC), dependent del Departament d’Empresa i Coneixement, ha esdevingut organisme acreditat de la UE per resoldre reclamacions de consum transfrontereres. La directora de l’Agència Catalana del Consum, Beth Abad, ha viatjat a Guimaraes (Portugal) en el marc dels primers contactes de l’Agència com a organisme de resolució alternativa de conflictes de consum (ADR), col·laborador amb l’European Consumer Center (ECC), en la resolució de reclamacions transfrontereres mitjançant la mediació i l’arbitratge de consum.
Amb la incorporació de l’ACC com a membre de ple dret d’aquesta xarxa europea, l’organisme esdevindrà referent internacional, no només per als consumidors sinó també per a les empreses i organismes, en la resolució de conflictes de consum mitjançant la mediació i/o l’arbitratge. Així mateix, millorarà la interlocució i la col·laboració de l’Agència amb altres organismes, tant europeus com internacionals, de gestió de sistemes de resolució de conflictes de consum.
En aquest context de cooperació entre organismes de consum, la directora de l’ACC s’ha reunit aquest dijous a Portugal, amb la seva homòloga portuguesa, la directora general de Consum del Ministeri d’Economia de Portugal, Ana Catarina Fonseca, en la primera de les reunions de Catalunya com a membre de la xarxa. En paraules d’Abad, durant aquesta trobada s’ha analitzat “la legislació aprovada recentment a Portugal, que implica un alt nivell de desenvolupament de l’arbitratge de consum”, i reconeix que “es tracta de trobar camins per promoure iniciatives que ens portin a Catalunya a solucions equiparables”.
A més, Abad ha participat en una reunió de treball, amb representants dels governs portuguès i estonià, també membres de la xarxa europea d’organismes ADR, amb l’objectiu d’intercanviar coneixement sobre els respectius sistemes alternatius de resolució de conflictes de consum.
Des de la seva creació, l’ACC és competent per resoldre reclamacions de consum per la via de la mediació entre consumidor i empresa i també mitjançant l’arbitratge, a través de la Secció de Consum Europeu i de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC). Amb aquesta acreditació de la UE, l’Agència podrà aplicar també aquest sistema de resolució de conflictes de consum a les reclamacions transfrontereres.
La tasca prèvia de l’ACC: 1.294 reclamacions transfrontereres al 2018
La Agència Catalana del Consum, dins l’àmbit de les seves competències, sempre ha donat resposta a les reclamacions dels consumidors catalans amb relació a l’adquisició de béns i serveis a empreses europees, i dels consumidors europeus que adquireixen béns o serveis a Catalunya.
L’any 2018, l’ACC va atendre 1.294 reclamacions, 21 consultes i 14 queixes de caràcter transfronterer. Pel que fa a les reclamacions (1.294), l’any passat van incrementar un 35% respecte el 2017. Per sectors, els serveis de transport aeri van ser el principal sector reclamat (729 reclamacions), un 48% més que al 2017, degut a les cancel·lacions massives de vols i les vagues de personal. En segon lloc, destaquen les reclamacions transfrontereres sobre serveis generals de consum —que inclou serveis turístics, comerç minorista, serveis immobiliaris o entrades per a espectacles— (amb 293 reclamacions, un 26% més que al 2017), vinculades al creixement de les compres per internet.
Per origen dels consumidor reclamant, l’ACC ha atès reclamacions de ciutadans de 30 nacionalitats diferents. Tot i que la majoria de les reclamacions transfrontereres ateses al 2018 —el 85,3%— van ser de catalans, el 3,2% eren reclamacions interposades per ciutadans francesos; l’1,23% per holandesos; l’1,15% per alemanys i espanyols, respectivament; i el 0,92% per andorrans. Pel que fa a la procedència de les empreses reclamades, el 41,57% eren irlandeses, el 16,53% catalanes, el 5,7% britàniques, el 4,32% xineses, el 4% holandeses, el 3,4% portugueses, el 3,1% alemanyes, el 2,7% espanyoles, el 2,4% luxemburgueses i el 2,1% franceses i italianes, respectivament.
Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________
§ Twitter @empresacat | @coneixementcat
§ Twitter, Instagram i Facebook @consumcat




