- El Departament de Territori i Sostenibilitat ha signat un conveni amb els ajuntaments de Torroella de Montgrí, Pals, l’Escala, Bellcaire d’Empordà, Fontanilles, Gualta, Palau-sator i Ullà, que inclou l’aprovació d’un Pla de promoció per reforçar la imatge turística del parc i el seu coneixement entre la ciutadania

- Els ajuntaments aportaran en total 18.000 euros anuals per executar accions concretes de promoció turística dels valors naturals del parc i donar visibilitat a la Carta europea del Turisme Sostenible, amb el suport d’altres entitats com el Patronat de Turisme Costa Brava i Pirineu Girona i l’Agència Catalana de Turisme
La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, ha signat un conveni amb vuit ajuntaments de l’Alt i Baix Empordà, per a la promoció turística conjunta dels valors naturals del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, com a motor econòmic de la zona. Concretament, amb l’alcalde de Torroella de Montgrí, Jordi Colomí; de Pals, Carles Pi i Renart; de l’Escala, Víctor Puga; de Bellcaire d’Empordà, Cecília Barnosell; de Fontanilles, Salvador Coll; de Gualta, Jaume Fontdevila; de Palau-sator, Joan Sabrià, i d’Ullà, Josep López Ruiz.
El conveni comprèn l’aprovació d’un Pla de promoció turística i el desenvolupament local en l’àmbit del Par Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. Per a desplegar les accions previstes, els ajuntaments destinaran cada any un total de 18.000 euros, repartits proporcionalment entre els ajuntaments de Torroella de Montgrí, Pals i l’Escala, que aportaran un 25% cadascun, i la resta, que aportaran un 5% cadascun. El conveni té una vigència de tres anys prorrogable. L’Ajuntament de Torroella de Montgrí serà l’encarregat de la secretaria tècnica del conveni.

Col·laboració per a impulsar el turisme de la zona
El nou Pla de promoció persegueix els objectius següents:
- Potenciar un major coneixement de la marca Parc Natural.
- Implantar una estratègia conjunta de comunicació pel turisme de natura al parc.
- Donar suport a les empreses per la creació de productes adaptats als mercats potencials del turisme de natura en el parc.
- Fomentar la cooperació entre els actors econòmics del territori pel desenvolupament de l’ecoturisme.
- Implementar programes que afavoreixin la creació d’ocupació i emprenedoria relacionades amb el turisme de natura.
- Cooperar i treballar en xarxa amb altres entitats i territoris de característiques similars.

S’estructura al voltant de quatre línies de treball, que es despleguen en més d’una vintena d’accions. Les línies són:
- Reforçar la imatge turística del parc.
- Avançar en el desenvolupament online de la promoció del parc en pàgines web i xarxes socials.
- Realitzar accions de promoció destinades al públic final i a professionals.
- Promoure un pla estratègic de desenvolupament local.
Entre les accions destaquen l’elaboració de continguts divulgatius, l’edició de material informatiu, presència a fires i esdeveniments internacionals, un programa conjunt de visites guiades al parc, un catàleg de productes turístics i altres accions de comunicació i promoció en diversos canals i formats. Tot plegat per fer més visible el parc natural com a destí turístic de natura i la Carta europea del Turisme Sostenible en Espais Naturals Protegits. Precisament, el parc compta des del 2016 amb aquest instrument de la Federació EUROPARC que acredita el compromís d’espais naturals i empreses turístiques envers el turisme sostenible.
Per a dur-les a terme, el conveni preveu la col·laboració amb altres entitats especialitzades en la promoció turística, com ara el patronat de Turisme Costa Brava i Pirineu de Girona, i l’Agència Catalana de Turisme.

Conservació de la natura i motor econòmic
Amb aquest conveni les parts volen reforçar la col·laboració per aprofitar les oportunitats que ofereix el parc natural en el desenvolupament econòmic i social del territori, tot potenciant la preservació del seu valor natural, que és el motor que l’empeny i el distingeix.
Precisament, en el marc d’aquest conveni de col·laboració també s'ha encarregat la redacció d'un Pla estratègic de desenvolupament local i creació d’ocupació al parc natural. Aquest document, actualment en redacció, està finançat amb 14.000 euros pel Programa de suport i acompanyament a la planificació estratègica 2019 del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC). Seguint el model d’altres parcs naturals catalans i francesos es pretén aprofitar el parc natural com un element de generació de noves oportunitats de creació de llocs de treball, emprenedoria, valorització del producte local, així com fomentar estratègies d’economia circular com un element clau de millora de la qualitat de vida i benestar de la població local.
El 2018, el parc natural va doblar el nombre de visitants respecte de l’any anterior, arribant a més de 444.000 persones. L’augment progressiu de l’interès suscitat per aquest espai natural protegit ha posat sobre la taula la necessitat d’aprofundir en estratègies de dinamització compatibles amb la singularitat paisatgística d’aquest indret i la riquesa de la seva biodiversitat.




