El Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència i el Departament de Salut, amb la seva col·laboració, han fet possible habilitar la primera experiència de l’espai “Jo pregunto”, un canal corporatiu que aprofundeix en la rendició de comptes i la transparència i permet a la ciutadania plantejar dubtes i preguntes a membres del Govern. La consellera de Salut, Alba Vergés, ha contestat aquest migdia els dubtes de la ciutadania en una conferència de premsa que s’ha emès en directe pel web participa.gencat.cat.
L’equip de treball, integrat per la Secretaria d’Atenció Sanitària i Participació i la Secretaria de Transparència i Govern Obert, ha seleccionat les qüestions més votades agrupant les preguntes en tres àmbits temàtics: simptomatologia crònica en malalts de COVID, testos PCR i desplaçaments i fases. D’aquesta manera la consellera Vergés ha pogut donar resposta a gairebé la meitat dels 341 dubtes registrats al “Jo pregunto”, i s’ha anat més enllà de les 12 preguntes que es contemplava respondre en un inici del projecte.
L’espai “Jo pregunto” es va obrir al web participa.gencat.cat divendres a les 9 hores i fins les 15 hores de dissabte per tal que la ciutadania fes arribar preguntes, dubtes i inquietuds sobre la gestió sanitària de la crisi de la COVID-19 a la consellera Vergés.
És el primer cop que s’ha dut a terme una iniciativa d’aquest tipus en què membres de l’executiu responen a preguntes directes de la ciutadania. Prova de la bona acollida del projecte entre les persones és que en alguns moments es va arribar a una participació d’un comentari cada quatre minuts, fins arribar a recollir 341 propostes entre preguntes i reflexions en poc més de 24 hores. L’acollida del projecte entre la ciutadania ha suposat una de les dinàmiques participatives de format telemàtic amb més implicació de les que s’han dut a terme des del portal participa.gencat.cat
El director general de Participació Ciutadana, Ismael Peña López, reconeix la iniciativa, més enllà del seu èxit, com “un tast de com està vivint la ciutadania en primera persona la crisi, què els angunieja, què els inquieta: hem rebut preguntes que no s'havien abordat en compareixences prèvies”. Peña López destaca el comportament exemplar de la ciutadania i remarca que “quan et compromets amb un canal honest, la ciutadania respon (en aquest cas fent preguntes) també amb honestedat”.



