• Es tracta de la primera estratègia transversal que defineix amb detall els procediments d’atenció i estàndards tècnics que estructuren l’atenció de qualitat a la població

El Govern ha rebut avui el Protocol d’atenció a les persones davant d’emergències greus a Catalunya (APCAT), aprovat a l'última Comissió Plenària de Protecció Civil de Catalunya. El Protocol que té per objectiu definir una estratègia d’atenció integral a les persones afectades per a qualsevol emergència greu a Catalunya. 

A Catalunya, tot i que els diversos plans de protecció civil actualment vigents ja estructuren la resposta a situacions en les quals es poden produir múltiples víctimes, no existia fins ara una estratègia transversal que definís amb detall els procediments d’atenció i estàndards tècnics que estructuren l’atenció de qualitat a la població. Aquest Protocol inclou un conjunt de procediments operatius que descriuen l’organització i els responsables de  dur a terme les actuacions necessàries per aconseguir una resposta integral i continua als afectats en tots els estadis d’una emergència, i que tenen en compte també les lliçons apreses de les emergències greus que han afectat Catalunya els últims anys.

El Protocol s’aplicarà complementàriament al PROCICAT (Pla de Protecció Civil de Catalunya) o al pla especial activat (Neucat, Inuncat, Infocat...), sempre que hi hagi una necessitat extraordinària en relació amb l’atenció a les persones, independentment del tipus de risc o emergència que hagi causat aquesta necessitat. També es podrà aplicar en àmbits territorials inferiors, quan es valori que la capacitat de resposta de l’administració local competent no està prou dimensionada per al tipus d’emergència o bé quan els òrgans locals ho sol·licitin a l’òrgan competent en protecció civil de la Generalitat de Catalunya.

El Protocol es basa en la resiliència, individual i comunitària, de manera que l’atenció als afectats els ha de dotar de les seves pròpies capacitats i donar-los eines i recursos d’acord a les seves necessitats que els permetin tornar amb la major brevetat possible a una situació de seguretat, control i dignitat. Des d’aquesta perspectiva de resiliència, es potencia que l’atenció als afectats es realitzi sempre amb la intervenció de la direcció municipal (alcalde com a autoritat local de protecció civil) en tots aquells casos que sigui possible, actuant la Generalitat de Catalunya en suport al municipi. 

Un aspecte important a destacar del Protocol és la definició del concepte d’afectat com a persona que, com a conseqüència d’una emergència greu  o d’una situació de crisi, pateix un dany que li causa un impacte físic, psicològic o social, així com l’establiment de diferents nivells d’afectació com els afectats directes, familiars, intervinents o comunitat. 

Amb el nou Protocol es crea un nou òrgan de coordinació anomenat Unitat d’Atenció a les Persones, comandat per la Direcció General de Protecció Civil i que es considera fonamental per garantir que des del primer moment de l’emergència un dels focus de les actuacions estigui posat en l’atenció a les persones i no només en les tasques de salvament, rescat i mitigació immediata de la situació de risc. A més, es concreten els processos d’atenció psicològica i social als afectats, també així com l’operativa per al desplegament i l’operativa dels Centres d’Atenció a Afectats (CAF) i de les Àrees d’Atenció Temporals d’Afectats (ATAF) com a espais de referència de l’atenció integral a les persones afectades en emergències greus. El Protocol posa també especial èmfasi als processos d’informació als afectats i a la població en general, incloent els fluxos de dades entre els diferents organismes que participen en l’emergència. 

Totes aquests criteris estan recollits en 10 procediments operatius classificats en 3 tipologies: escenaris i processos, àmbit sanitari i àmbit d’atenció social. Concretament:

 

-          Àrea General d’Operacions (AGO)

-          Identificació de Víctimes Mortals (IVD)

-          Gestió de la Informació d’Afectats

-          Comunicació amb la Població

-          Triatge i evacuació de ferits

-          Atenció psicològica

-          Assistència i suport a intervinents

-          Informació a Afectats

-          Atenció Social

-          Àrees i centres d’atenció i informació a afectats (CAF i ATAF)

 

El protocol estableix tres fases d’intervenció en funció del moment: Impacte, Crisi i Recuperació.