• El pla vol fer les TIC atractives per al talent femení, evidenciar el paper de les dones i promoure la seva plena participació en un àmbit clau per al seu futur professional

 

  • A través d’aquest pla, impulsat pel Departament de Polítiques Digitals, es fomentaran projectes emprenedors i empresarials de dones en el sector tecnològic

 

  • Es vol incrementar la presència de ‘dones TIC’ en els mitjans de comunicació per trencar estereotips i visibilitzar dones referents, impulsores d’idees i generadores d’inspiració

 

El Govern ha aprovat avui el Pla DonaTIC amb la voluntat d’impulsar la presència i el lideratge de les dones en l’àmbit tecnològic. El pla, elaborat pel Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, pretén promoure i reconèixer el paper de la dona en l’àmbit TIC, fomentar i despertar vocacions tecnològiques entre les més joves i assolir la plena participació de les dones en llocs de presa de decisions

 

El pla s’estructura en quatre objectius estratègics:

 

  1. Fer les TIC atractives per al talent femení del futur: despertar vocacions tecnològiques entre les noies, trencar estereotips, promoure els referents femenins i fomentar l’emprenedoria digital entre les dones.

 

  1. Visibilitzar la dona tecnològica: donar a conèixer les dones en l’àmbit TIC, fomentar els continguts impulsats per dones i promoure el talent femení a través dels mitjans de comunicació.

 

  1. Formar i capacitar digitalment a tothom: combatre l’escletxa digital, principalment femenina, i la discriminació amb l’adquisició de competències digitals. Dotar d’acreditacions DonaTIC a l’ensenyament i empreses promotores, habilitar programes de formació digital i robòtica, fomentar projectes emprenedors i empresarials de dones en sectors tecnològics i promoure la inclusió digital per als més desafavorits.

 

  1. Promoure una participació plena de les dones en la presa de decisions i emprenedoria: incorporar criteris d’igualtat en la selecció de professionals, contribuir a l’ascens de les dones en posicions de lideratge i combatre l’escletxa salarial. També incentivarà la creació d’empreses i startups tecnològiques liderades per dones.

 

 

Foment de l’Emprenedoria Digital femenina

 

El Govern vol contribuir a l’ascens de les dones en posicions de lideratge en el sector TIC. Sota aquest paraigües, es vol promoure la inclusió de criteris d’igualtat en la incorporació de professionals així com estendre polítiques empresarials amb perspectiva de gènere. Es crearà un segell que reconegui aquelles empreses que hagin apostat per la paritat i la convocatòria d’ajuts per a l’impuls de projectes empresarials de base digital liderats per dones.

 

Per a aconseguir els objectius, el Pla DONATIC peveu la creació de l’observatori DONATIC que publiqui estadístiques i dades que permetin avaluar la progressió de la participació de la dona en el sector TIC; o el foment de la xarxa de dones en el sector TIC, i la seva promoció a empreses, administracions i societat civil. A més, amb la voluntat de visibilitzar la dona tecnòloga, el Departament de Polítiques Digitals promou que els mitjans de comunicació facin d’altaveu i prescriptors de dones referents en els seus sectors d’activitat, de manera que puguin inspirar i ajudar a incrementar la participació femenina en el sector.

 

L’acord d’avui també aprova la creació de la Comissió Interdepartamental de seguiment i suport del Pla DonaTIC, amb l’objectiu d’actualitzar i fer el seguiment del pla d’impuls i reconeixement del paper de la dona en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació.

 

Les TIC, un sector de futur

 

L’estudi de la Comissió Europea “Women in the Digital Age (2018)” exposa que un 57% dels graduats en educació superior de la UE són dones, però només un 25% són graduades en camps relacionats amb les TIC i, d’aquestes, poques aconsegueixen treballar al sector. L’estudi conclou que el sector digital està creixent ràpidament i que està creant centenars de milers de llocs de treball però, en canvi, la proporció de dones en aquest sector està disminuint. L'estudi subratlla que si hi haguessin més dones al mercat de treball digital es podria generar un impuls anual del PIB de 16.000 milions d'euros anual per a l'economia europea.

 

A Catalunya, el Baròmetre del Sector Tecnològic elaborat pel Ctecno (2019) detecta la gran manca de dones a les empreses, on només representen un 8% de les posicions tècniques i especialitzades dins les empreses tecnològiques.