• El nou mecanisme permet planificar i ordenar l’atenció telefònica de la Generalitat de Catalunya

 

  • Durant el 2020, el 012 ha atès més d’1,3 milions de trucades: més del 20% corresponen a consultes de temes d’afers socials

 

El 012 és un dels principals canals d’atenció a la ciutadania dels serveis que presta la Generalitat de Catalunya i té una rellevància especial en un moment com l’actual, en què l’acompanyament a les persones és més necessari que mai.

 

El Govern ha aprovat avui un acord que simplifica el model de finançament de l’atenció especialitzada del 012 i manté la concentració dels serveis d’atenció ciutadana i d’informació corporativa de la Generalitat iniciats per telèfon en el 012 com a número de capçalera.

 

L’objectiu de l’acord és donar resposta a gran part de les necessitats que els departaments i organismes de la Generalitat traslladen a la Direcció General d’Atenció Ciutadana. Es tracta de millorar el servei que es presta a la ciutadania per poder oferir una atenció cada vegada més personalitzada i capaç de donar respostes el més especialitzades possible.

 

Fins ara, els departaments havien de signar convenis amb la Direcció General d’Atenció Ciutadana quan requerien atenció especialitzada dels seus serveis a través del 012. Però, a causa de l’increment de la demanda d’atenció ciutadana, el Govern ha dissenyat un sistema més àgil i eficient, a través del qual els departaments han de preveure els serveis específics dels quals el 012 haurà d’informar l’any següent, consignar la partida corresponent als seus pressupostos i transferir els crèdits indicats a la Direcció General d’Atenció Ciutadana. Així també es podrà incrementar el nombre de trucades ateses.

 

El Govern també ha aprovat la relació de serveis especialitzats que es prestaran des del 012 durant l’any 2021: informació sobre la renda garantida de ciutadania, dependència, prestacions socials, famílies monoparentals i nombroses, informació tributària, sancions de trànsit i cèdules d’habitabilitat.

 

L’acord també permet planificar i ordenar els serveis d’atenció telefònica de la Generalitat de Catalunya, que s’hauran de coordinar amb el 012. Així, incorpora els procediments per crear o modificar un servei al 012 i per crear un nou telèfon d’atenció o informació telefònica.

 

Gairebé el doble de trucades en cinc anys

 

En cinc anys, el nombre de trucades ateses pel 012 gairebé s’ha doblat i ha passat de 719.000 l’any 2016 a 1.300.000 l’any 2020 (fins al novembre). El tipus de trucades que més ha augmentat, a banda de les relacionades amb les mesures de contenció i mitigació de la crisi de la Covid-19, són aquelles relacionades amb l’atenció a col·lectius vulnerables i altres serveis d’atenció especialitzada.

gràfic 012