- Els nous gestors de contactes podran programar proves diagnòstiques, faran un cribratge de salut emocional i derivaran qui ho necessiti als serveis psicològics del 061
El Govern ha aprovat avui ampliar el programa de seguiment dels contactes dels casos amb Covid-19 del Departament de Salut, millorant-lo i adaptant-lo a la nova etapa que s’obre amb l’inici de la vacunació.
El nou programa de rastreig implica un canvi de paradigma dels anomenats gestors de contactes. Fins ara, aquests gestors només feien trucades de seguiment dels contactes estrets, però en aquest nou context realitzaran noves funcions, amb un servei més individualitzat.
En primer lloc, continuaran reforçant el missatge als contactes de la necessitat de fer l’aïllament. Però, a més, tindran dues noves tasques: d’una banda, podran programar directament les proves diagnòstiques dels contactes estrets sense necessitat que des de l’atenció primària se’n faci la gestió. De l’altra, faran un cribratge protocol·litzat de salut emocional i podran derivar aquelles persones que ho necessitin als serveis psicològics del 061.
Per fer-ho possible, en una primera etapa es preveu la contractació d’uns 450 professionals, una xifra que es podria escalar fins a 750 en funció de l’evolució de l’epidèmia. La inversió serà de 19 milions d’euros i els gestors s’ubicaran a les diferents seus del territori on ja s’hi troben els rastrejadors de l’Agència de Salut Pública de Catalunya que fan la investigació dels casos.
Amb aquestes noves tasques es farà encara més àgil i més individualitzat el rastreig, reforçant-lo amb un sistema i una eina que unifica més la informació. A més, el programa permetrà que el Departament de Salut contracti directament els nous gestors, els quals quedaran adscrits també a l’Agència de Salut Pública de Catalunya. D’aquesta manera, finalitza el contracte amb Ferroser (filial de Ferrovial) que ha permès donar aquest servei des de principis de juny de 2020. Es preveu que el contracte finalitzi a finals de gener, moment en què l’Agència de Salut Pública de Catalunya n’assumirà plenament les funcions.
A partir de l’aprovació d’avui, se seguirà un procés per tractar d’aconseguir consolidar, a principis de febrer, l’esforç de Salut de construir un sistema integral i integrat de rastreig: primer, contractant els professionals amb perfils de gestors administratius i de tècnics de salut pública; en segon lloc, formant-los; en tercer lloc, desplegant i consolidant l’eina del sistema de comunicació; i, en quart lloc, territorialitzant-lo, en tant que el nou programa preveu que la gestió i seguiment dels casos es faci de forma propera al territori, amb professionals agrupats en diferents punts.
El Departament de Salut ha anat reforçant tot el sistema de rastreig els últims mesos, especialment després de la segona onada. De fet, actualment hi ha més de 3.000 persones que formen part de l’equip de rastreig i que realitzen múltiples tasques com ara trucar al dia a tots i cada un dels nous casos que es produeixen a Catalunya per obtenir dades de possibles llocs de contagi i així dibuixar millor les cadenes de transmissió.