• Es tracta del full de ruta per reformar el sistema català de serveis socials i reforçar aquest pilar de l’estat del benestar a Catalunya

 

  • Preveu incrementar el pressupost en 917,7 milions d’euros el 2025 i contractar 16.700 professionals els propers anys

 

  • El pla és fruit del consens entre el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i el tercer sector, ens locals, agents econòmics i socials, i col·legis professionals, que en seguiran conjuntament el desplegament

 

El Govern ha aprovat el Pla Estratègic de Serveis Socials 2020-2024, el full de ruta perquè el Sistema Català de Serveis Socials (SCSS) esdevingui més preventiu, proactiu, àgil, comunitari i universal. Mitjançant una atenció més flexible, centrada en la persona i en la interacció familiar i comunitària, el pla vol reformar el sistema per a preparar-lo pels reptes dels propers anys i l’increment de la demanda social. Aquest document va ser aprovat per unanimitat al Parlament en comissió i s’ha basat en els consensos d’un procés participatiu previ amb els agents implicats.

 

El pla proposa més pes en l’acció comunitària i la prevenció i un increment en la inversió social que facin més sostenibles i eficients la resta dels sistemes públics i, per tant, el conjunt de l’estat del benestar de Catalunya. Concretament, preveu augmentar progressivament el pressupost del sistema de serveis socials fins assolir els 1.848,4 milions d’euros l’any 2025, xifra que suposarà un increment de 917,7 milions d’euros.

 

Entre d’altres mesures, també busca actualitzar i flexibilitzar els models d’atenció a les persones i millorar el rol dels professionals, dotant-los de més i millors eines, a més d’incrementar-ne el nombre en més de 16.700 persones treballadores.

 

Actualment, els Serveis Socials són els menys coneguts i utilitzats dels tres sistemes públics que gestiona la Generalitat (els tres pilars de l’estat del benestar), tot i que són universals, igual que el de Salut i el d’Educació. En aquest sentit, el Pla 2020-24 vol acabar amb la percepció que els serveis socials només atenen la pobresa i l’exclusió, en tant que ofereixen suport davant les necessitats socials que poden travessar totes les persones en qualsevol moment de la vida: relacionals (personals, familiars, socioeducatives, comunitàries), d’autonomia personal (activitats bàsiques, de la vida diària) i materials.

 

És per això que amb la implementació del Pla, la ciutadania disposarà d’un model d’atenció social més proper i adaptat a les seves necessitats, proactiu, preventiu i comunitari. L’objectiu és que totes les persones empadronades a Catalunya coneguin el seu Equip Bàsic d’Atenció Social i el  seu professional de referència. Les persones i les famílies tindran un paper més actiu en el seu pla d’intervenció i la seva experiència i opinió s’incorporarà en la millora del SCSS. També es reorganitzaran territorialment els serveis per ser més propers.

 

El SCSS ampliarà la seva cobertura, avançant cap a la universalitat, i reforçarà la xarxa d’atenció primària i els Equips Bàsics de serveis socials com a porta d’entrada al sistema. S’introduiran les figures de suport jurídic i psicològic, i l’atenció a les famílies, i s’actualitzaran les ràtios de treballadors socials i educadors socials. També s’actualitzaran i flexibilitzaran els models d’atenció de tot el sistema, amb més pes per a la intervenció comunitària i la prevenció, per tal d’evitar o endarrerir la institucionalització, amb una aposta clara per l’atenció domiciliària i en l’entorn comunitari.

 

Amb el conjunt de canvis proposats, el sistema també serà més transparent, generarà més recerca i innovació i oferirà a la ciutadania un model d’atenció social més proper i capaç d’adaptar-se a les seves necessitats.

 

Per fer possibles els objectius fixats, el pla s’estructura en cinc palanques de transformació: les persones i els professionals com a motors del sistema; la vertebració i la reorganització per a una millor qualitat i integració; l’acció comunitària i la prevenció cap a un sistema més proactiu; la governança i el coneixement amb decisions basades en l’evidència, i la intersectorialitat per a una intervenció holística.

 

El pla preveu constituir una comissió que en segueixi el desplegament i treballi en l’agenda compartida de reforma del sistema. Estarà formada pel tercer sector, els ens locals, els agents econòmics i socials, i els col·legis professionals.