El Govern analitza l'acord d'inversió en infraestructures assolit amb l'Estat

query_builder   18 setembre 2007 16:25

event_note Nota de premsa

El Govern analitza l'acord d'inversió en infraestructures assolit amb l'Estat

  •  L'acord estableix que a Catalunya li corresponen 4.021,6 milions d'euros en inversió en infraestructures per l'any 2007, 827 milions més que els previstos
  • La nova metodologia per calcular la inversió en aquest àmbit s'amplia a les actuacions d'agricultura, indústria o comerç
 
El Govern ha analitzat avui l’informe sobre la inversió en infraestructures a Catalunya presentat pel Departament d’Economia i Finances fruit de les negociacions amb el Govern de l’Estat per l’aplicació de la Disposició Addicional Tercera de l’Estatut d’autonomia. Aquesta disposició determina que Catalunya ha de rebre en concepte d’inversió en infraestructures el 18,85% del PIB, que correspon al seu pes dins l’Estat.
 
L’acord determina la nova metodologia que ha de regir a partir d’ara el càlcul de les inversions en infraestructures de l’Estat a Catalunya i que es resumeix en els següents punts:
 
1.    Concepte
 
El concepte d’inversió en infraestructures s’amplia a totes les actuacions de caràcter econòmic (Àrea de despesa 4), incloent:
 
  • agricultura, pesca i alimentació
  • indústria i energia
  • comerç, turisme i pimes
  • subvencions al transport
  • infraestructures
  • investigació, desenvolupament i innovació
  • altres actuacions de caràcter econòmic
 
 
2.    Quantia
 
Amb la metodologia acordada, la base de càlcul del PGE 2007 és de 21.335 milions d’euros. Aquest import inclou el 90% de tota la inversió regionalitzada i el 90% de les transferències de capital a Comunitats Autònomes i Corporacions Locals.
 
L’aplicació sobre aquesta base del percentatge del PIB que estableix l’Estatut (18’85%) determina que a Catalunya li correspon rebre l’any 2007 unes inversió en infraestructures de 4.021,6 milions d’euros. Això representa una revisió a l’alça de 827 milions respecte als 3.195 milions previstos inicialment.
 
 
3.    Compensació 2007
 
L’acord assolit ja és aplicable durant l’exercici 2007. Es compensarà a la Generalitat de Catalunya per la diferència entre la xifra pressupostada inicialment i el resultat de l’aplicació de la metodologia acordada. La compensació es farà al llarg dels dos següents exercicis.
 
 
4. Garanties de l’execució de les inversions
 
La taxa d’execució de les inversions a Catalunya no podrà ser inferior a la mitjana estatal. El percentatge d’inversions atribuït a Catalunya s’ha de complir tant en el pressupost inicial com en la seva liquidació.
 
  • Si un cop liquidat el pressupost no s’ha assolit el percentatge del PIB establert, es compensarà la desviació en el pressupost següent.
  • Si aquesta desviació no es corregeix, l’Estat realitzarà una transferència de capital a favor de la Generalitat per aquest import.
  • La taxa d’execució no podrà ser inferior a la mitjana dels dos exercicis anteriors. En cas que es produís una desviació, el grup de treball proposarà mesures correctores a la Comissió Bilateral.
 
 
4.    Garanties de grau de regionalització
 
  • Pel que fa a inversions reals (Capítol 6) consignades en els pressupostos, el grau de regionalització ha de ser com a mínim el dels PGE 2007 (83,7%).
  • Pel que fa a transferències de capital a CA i CL el grau de regionalització, a efectes de la determinació de la base de càlcul, ha de ser d’un mínim del 90%.
  • Pel que fa a les inversions liquidades, el grau de regionalització no podrà ser inferior a la mitjana dels dos darrers exercicis liquidats.
 
En tots els casos, si es produeix una desviació el grup de treball proposarà mesures correctores a la Comissió Bilateral.
 
 
5.    Liquidació final
 
L’any 2015 es farà una valoració global de l’aplicació de la metodologia acordada, i si es detecta una desviació es consignaran els recursos necessaris per compensar-la. 
 
 
7. Validació anual de l’aplicació de la metodologia
 
La Comissió Bilateral haurà de validar l’aplicació anual de la metodologia, tant en la fase de pressupostació i de compensació, si cal, de les desviacions observades, com de tots els altres aspectes detallats en la metodologia.  

METODOLOGIA D’APLICACIÓ DE LA DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA DE L’ESTATUT D’AUTONOMIA SOBRE INVERSIÓ DE L’ESTAT A CATALUNYA EN INFRASTRUCTURES                                 
1.      Introducció
 
En compliment del que preveu la Disposició Addicional cinquanta-setena de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2007, la present metodologia té per objecte establir el procediment d’aplicació del que disposa la Disposició Addicional Tercera de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya (d’ara endavant DA 3a. de l’EAC), l’apartat 1 de la qual assenyala el següent:
 
“La inversió de l’Estat a Catalunya en infrastructures, exclòs el Fons de Compensació Interterritorial, s’ha d’equiparar a la participació relativa del producte interior brut de Catalunya amb relació al producte interior brut de l’Estat per un període de set anys. Aquestes inversions poden emprar-se també per a l’alliberament de peatges o la construcció d’autovies alternatives”.
 
2.   Participació de Catalunya en el PIB estatal
 
El pes de Catalunya en el PIB estatal s’actualitzarà anualment en el moment d’elaborar els Pressupostos Generals de l’Estat en base a l’última dada disponible de la Comptabilitat Regional de l’Institut Nacional d’Estadística a 15 de setembre, expressat en percentatge amb dos decimals. Aquest percentatge s’utilitzarà també per efectuar la liquidació.
 
D’acord amb el que s’ha exposat anteriorment, el percentatge utilitzat en l’exercici 2007 del 18’85%, correspon a l’any 2005. De forma anàloga, per al pressupost corresponent al 2008, s’utilitzarà el percentatge del 18’72%, dada que correspon a la participació de Catalunya en el PIB estatal en l’exercici 2006 i així successivament.
 
3.    Base de càlcul per a l’aplicació del percentatge
 
La base de càlcul comprèn les inversions reals (capítol 6) i les transferències de capital a les Comunitats Autònomes i a les Corporacions Locals (articles 75 i 76, respectivament) dels Pressupostos Generals de l’Estat de tots els ens que configuren el Sector Públic Estatal [1] en els conceptes següents:
 
  • Les dotacions per a inversions i les transferències de capital a les Comunitats Autònomes i Corporacions Locals incloses en la totalitat de l’àrea de despesa 4 “Actuacions de caràcter econòmic”, integrada per les polítiques següents: agricultura, pesca i alimentació; indústria i energia; comerç, turisme i pimes; subvencions al transport; infrastructures; recerca, desenvolupament i innovació; i altres actuacions de caràcter econòmic.
 
En cas de modificació de les polítiques que integren aquesta àrea de despesa 4, s’haurà d’acordar la correcció de la base de càlcul en el sí de la Comissió Bilateral, a proposta del grup de treball.
 
  • Aquelles dotacions no incloses en l’apartat anterior que, per la seva finalitat, es consideri que es dediquen a finançar inversions de l’àrea de despesa 4.
  • El resultat d’ajustar les inversions, anàlogues a les anteriors, realitzades per l’Estat amb dotació pressupostària en un exercici diferent al d’execució.
 
 
Atesa la inexistència d’una classificació de les inversions de les empreses públiques per àrees de despesa, la seva inclusió es realitzarà per analogia a les actuacions incloses en aquestes àrees de despesa. A aquests efectes s’adjunta al present document la relació d’empreses i altres entitats del sector públic estatal incloses en la base corresponent a l’exercici 2007. En cas de modificació, creació o supressió d’empreses públiques, s’haurà d’acordar la correcció de la base de càlcul en el sí de la Comissió Bilateral, a proposta del grup de treball.
 
4.    Territorialització de les inversions
 
Les inversions directes de l’Estat (capítol 6) es territorialitzen pels departaments gestors i les empreses públiques en funció de la província on es preveu realitzar materialment la inversió. No obstant, una part de les inversions de l’Estat no té les seves dotacions territorialitzades en el pressupost inicial.
 
Per pal·liar aquesta falta de territorialització inicial de la inversió territorialitzable, el Ministeri d’Economia i Hisenda es compromet a transmetre les indicacions oportunes als departaments gestors per tal que augmentin la territorialització a priori de les inversions d’acord amb la seva destinació, amb l’objecte d’arribar al grau de territorialització més alt possible.
 
Pel que fa a aquestes inversions reals, la base de càlcul en el Projecte de Pressupostos Generals de l’Estat inclourà l’import de les que figuren territorialitzades. No obstant, en el cas que el grau de territorialització efectiu fos inferior al dels PGE de 2007, el grup de treball proposarà a la Comissió Bilateral les mesures de correcció oportunes.
 
A la base de càlcul determinada de conformitat amb el punt 3, s’hi afegirà l’import derivat d’elevar al 90% les transferències de capital a les CA i a les CL pressupostades inicialment. Aquesta correcció es realitza perquè, degut a la naturalesa d’aquestes despeses, en la liquidació acaben assignant-se pràcticament en la seva totalitat a una destinació territorial concreta.
 
Tot i que una bona part de la inversió no territorialitzada en el pressupost es territorialitza després en fase d’execució, el Ministeri d’Economia i Hisenda es compromet a realitzar un esforç per augmentar al màxim el grau de territorialització de les dades liquidades. Si, malgrat aquest esforç, el percentatge de territorialització es reduís en relació a la mitjana dels dos últims exercicis liquidats, el grup de treball proposarà a la Comissió Bilateral les mesures de correcció oportunes.
 
5.    Liquidació
 
El càlcul definitiu de la inversió que correspon a Catalunya es realitzarà aplicant el percentatge de Catalunya en el PIB estatal als crèdits realment executats i territorialitzats.
 
En acabar cada exercici pressupostari es realitzarà la comprovació que l’import de les inversions estatals executades a Catalunya assoleix com a mínim el percentatge establert del PIB respecte a l’import de l’execució territorialitzada de les inversions estatals. Ambdós imports hauran de ser facilitats pel Ministeri d’Economia i Hisenda a la Generalitat de Catalunya abans del 30 de juny de l’exercici següent i hauran de ser validats per la Intervenció General de l’Administració de l’Estat abans del 15 d’octubre. En el cas que no s’assoleixi el percentatge establert, es corregirà la desviació en el projecte del pressupost de l’exercici següent.
 
Per tant, el compromís d’inversió que s’adquireixi amb l’aprovació dels Pressupostos Generals de l’Estat de l’any N s’ajustarà, si procedeix, amb l’import de la desviació resultat de la liquidació de les inversions corresponents a l’exercici N-2, a fi i efecte d’evitar l’existència d’un saldo diferit. Aquest import no es computarà a efectes del compliment de la DA 3a. de l’EAC de l’exercici N.
 
Efectuades les liquidacions corresponents a dos exercicis consecutius, s’analitzarà el compliment del compromís d’inversió a Catalunya en el període transcorregut. En el cas que s’apreciï l’acumulació de desviacions no corregides per aquest procediment, es proposarà una liquidació addicional corresponent a les esmentades desviacions que donarà lloc a la dotació d’una transferència de capital a favor de la Generalitat, que no es tindrà en compte en la determinació de la base ni en el còmput de la inversió a Catalunya de l’exercici N. Aquesta transferència podria anar acompanyada, en el seu cas, de la corresponent encomana de gestió d’inversions a Catalunya. Una vegada conclòs el període d’aplicació de la DA 3a. de l’EAC i obtingut el saldo total de les desviacions derivades de les liquidacions corresponents –en cas que n’hi hagués-, en el pressupost de l’exercici 2015 es consignarà l’import d’aquest saldo final que donarà lloc a una transferència de capital a favor de la Generalitat.
 
La Comissió Bilateral, a través del grup de treball, en coordinació amb la Comissió d’Infrastructures, realitzarà el seguiment del grau d’execució de les inversions. En cas d’observar-se una disminució del percentatge d’execució en relació a la mitjana dels dos exercicis anteriors, el grup de treball proposarà a la Comissió Bilateral les mesures de correcció oportunes.
 
6.    Ajustament a efectuar de l’exercici 2007
 
Segons el que estableix la Disposició Addicional cinquanta-setena de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2007 i atès que el resultat de l’aplicació de la present metodologia difereix del previst en els pressupostos de 2007, serà necessària una compensació que es realitzarà en els exercicis pressupostaris de 2008 i 2009.
 
7.    Seguiment del compliment de les disposicions de l’aplicació
 
S’annexa a aquest acord un quadre amb els resultats de l’aplicació d’aquesta metodologia per als PGE de 2007.
 
La Comissió Bilateral, per mitjà del grup de treball i en coordinació amb la Comissió d’Infrastructures, haurà de validar per a cada exercici el correcte compliment de la DA 3a. de l’EAC. A aquests efectes efectuarà el seguiment de les inversions, tant en la fase de pressupostació, com de liquidació i compensació, en el seu cas, de les desviacions observades, així com de tots els altres aspectes detallats en la present metodologia.


[1] El sector públic estatal està integrat per tot el sector públic administratiu (administració general de l’Estat, organismes autònoms, seguretat social, entitats públiques i alguns consorcis), empresarial (les entitats públiques empresarials, les societats mercantils, les entitats estatals i alguns consorcis) i fundacional (fundacions).
 
 
Metodologia DA 3a
 
 
 
Aplicació en els Pressupostos Generals de l’Estat 2007
 
 
 
Total
Regionalitzable
Inversions AGE
8.980,32
7.366,39
Inversions d’empreses (1) (2)
13.962,47
11.941,59
Transferències de capital (3)
1.907,53
1.716,78
Abonament total del preu
310,00
310,00
Total
25.160,32
21.334,76
       18,85% sobre regionalitzable
 
4.021,60
 
 
 
 
(1)   No s’inclouen les inversions executades per ADIF el 2005 i el 2006 en la Xarxa de l’Estat i traspassades a SEITTSA per import de 950 M€.
 
(2)    Inclou el Conveni de SEITTSA per a infraestructures a Catalunya per import de 110 M€
 
(3)   Encara que el grau de territorialització en els PGE 2007 és del 33,3%, per la naturalesa d’aquest concepte s’inclou en la base del càlcul amb un nivell de territorialització del 90%.

ANNEX. RELACIÓ D’EMPRESES I ALTRES ENTITATS DEL SECTOR PÚBLIC ESTATAL
 
 
Incloses en la base de la Disposició Addicional tercera de l’Estatut de Catalunya:
 
 
ACESA
ACUAMED
ADIF
AENA
AENA DESARROLLO INTERNACIONAL, SA
AGUAS DE LA CUENCA DEL NORTE
AGUAS DE LA CUENCA DEL SEGURA
AGUAS DE LA CUENCA DEL TAJO
AGUAS DEL DUERO
AGUAS DEL JÚCAR
APARCAMIENTOS SUBTERRÁNEOS DE VIGO
AQUAVIR
AXIS PARTICIPACIONES EMPRESARIALES SGECR
CANAL DE NAVARRA
CANAL DE SEGARRA-GARRIGUES
CENTRO PARA EL DESARROLLO TECNOLÓGICO E INDUSTRIAL
CILSA
CLASA
COMERCIAL DEL FERROCARRIL
COMISIÓN DEL MERCADO DE LAS TELECOMUNICACIONES
COMISIÓN NACIONAL DE LA ENERGÍA
COMISIÓN NACIONAL DEL MERCADO DE VALORES
COMPAÑÍA ESP. DE SEG. DE CRED. A LA EXPORTAC.
COMPAÑÍA ESPAÑOLA DE REAFIANZAMIENTO
COMPAÑÍA ESPAÑOLA FINANCIACIÓN DESARROLLO
CONSORCIO DE COMPENSACIÓN DE SEGUROS
CONSORCIO VALENCIA 2007
CONSORCIO ZONA FRANCA CÁDIZ
CONSORCIO ZONA FRANCA VIGO
CORPORACIÓN DE RADIO Y TELEVISIÓN ESPAÑOLA
CORREOS Y TELÉGRAFOS CONSOLIDADO
DEPURADORA DEL BAIX LLOBREGAT
EMPRESA NACIONAL DE INNOVACIÓN
ENAJENACIÓN DE MATERIALES FERROVIARIOS
ENTIDAD PÚBLICA EMPRESARIAL ENRESA
ENTIDAD PÚBLICA EMPRESARIAL RED.ES
EUROPEAN BULK HANDLING INSTALLATION, SA
EXPANSIÓN EXTERIOR, SA
EXPASA, AGRICULTURA Y GANADERÍA
EXPOAGUA ZARAGOZA 2008
FEVE
FUNDACIÓN AENA
FUNDACIÓN BIODIVERSIDAD
FUNDACIÓN CENTRO DE ESTUDIOS ECONÓMICOS Y COMERCIALES
FUNDACIÓN CENTRO NACIONAL DE INVESTIGACIONES ONCOLÓGICAS CARLOS III
FUNDACIÓN CENTRO NACIONAL DE INVESTIGACIONES NEUROLÓGICAS CARLOS III
FUNDACIÓN CIUDAD DE LA ENERGÍA
FUNDACIÓN DE LOS FERROCARRILES ESPAÑOLES
FUNDACIÓN ESPAÑOLA PARA LA CIENCIA Y LA TECNOLOGÍA
FUNDACIÓN ESPAÑOLA PARA LA INNOVACIÓN DE LA ARTESANÍA
FUNDACIÓN INSTITUTO DE INVESTIGACIÓN CARDIOVASCULAR CARLOS III
FUNDACIÓN OBSERVATORIO DE PROSPECTIVA TECNOLÓGICA INDUSTRIAL
FUNDACIÓN PARA EL DESARROLLO DE LA INV. GENÓMICA Y PROTEÓNICA
FUNDACIÓN SEPI
GERENCIA DEL SECTOR DE LA CONSTRUCCIÓN NAVAL
HIDROGUADIANA
INGENIERÍA Y ECONOMÍA DEL RANSPORTE
INSTITUTO NACIONAL DE LAS TECNOLOGÍAS DE LA COMUNICACIÓN
INSTITUTO PARA LA DIVERSIFICACIÓN Y EL AHORRO DE ENERGÍA
LA ALMORAIMA
PARADORES DE TURISMO DE ESPAÑA
PORTEL SERVICIOS TELEMÁTICOS
PUERTO SECO DE MADRID
PUERTOS DEL ESTADO Y AUTORIDADES PORTUARIAS CONSOLIDADO
REDALSA
REMOLQUES MARÍTIMOS
RENFE OPERADORA
SASEMAR
SECEGSA
SEIASA DEL NORDESTE
SEIASA DEL NORTE
SEIASA DEL SUR Y ESTE
SEIASA MESETA SUR
SEPI CONSOLIDADO
SOCIEDAD ESTATAL DE GESTIÓN DE LA INFORMACIÓN TURÍSTICA
SOCIEDAD ESTATAL DE INFRAESTRUCTURAS DE TRANSPORTE TERRESTRE
SERVICIOS Y ESTUDIOS PARA LA NAVEGACIÓN AÉREA Y LA SEGURIDAD AERONÁUTICA (SENASA)
SOCIEDAD ESTATAL PARA DESARROLLO DISEÑO Y LA INNOVACIÓN
SOCIEDAD ESTATAL PROMOCIÓN Y ATRACCIÓN INVERSIONES EXTERIORES
SOCIEDAD MERCANTIL ESTATAL RADIO NACIONAL DE ESPAÑA
SOCIEDAD MERCANTIL ESTATAL TELEVISIÓN ESPAÑOLA
TECNOLOGÍA E INVESTIGACIÓN FERROVIARIA
VALENCIA PLATAFORMA INTERMODAL Y LOGÍSTICA
VIGO ACTIVO SCR
WORLD TRADE CENTER BARCELONA
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined