Foto2

Gonzàlez-Cambray: "Cap alumne que vulgui cursar cicles formatius de grau mitjà es quedarà sense places"

query_builder   8 setembre 2021 14:58

event_note Nota de premsa

Gonzàlez-Cambray: "Cap alumne que vulgui cursar cicles formatius de grau mitjà es quedarà sense places"

  • De forma extraordinària, el Departament obre avui 6.539 places de grau mitjà

 

  • Tothom qui quedi fora dels cicles més demandats podrà matricular-se a l’IOC
Foto

El Departament d’Educació ampliarà les places en formació professional per tal donar sortida a l’alt increment de sol·licituds en aquests ensenyaments, sobretot pel que fa als cicles de grau mitjà. En aquest sentit, ha afirmat que “cap alumne que vulgui cursar cicles formatius de grau mitjà es quedarà sense places. Així ho ha anunciat avui el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, que ha presentat en roda de premsa les principals dades i novetats del proper curs 2021-2022.

 

De forma extraordinària, el Departament obre avui 6.539 places de grau mitjà. Tal com ha explicat el titular d’Educació, “un total de 3.700 alumnes que tenien plaça no s’han matriculat deixant vacants 2.093 places. Aquestes, sumades a les 4.479 de nova creació –que inclou els 60 que vam anunciar al juliol i els 8 nous grups que els anuncio avui-, són un total de 6.539 places que avui s’obren en un nou procés de matriculació”. A més, l’Institut Obert de Catalunya (IOC) oferirà en la modalitat a distància ensenyaments d’FP dels cicles més demandats (curs auxiliars d’infermeria, sistemes microinformàtics i xarxes, gestió administrativa i atenció a les persones en situació de dependència) per aquell alumnat que no hagi obtingut plaça.

 

Pel que fa al grau superior, l’oferta al període extraordinari  és de de 2.800 places noves, de les quals 1.724 són per increment de la capacitat i 1.076 per places vacants un cop finalitzat el procediment ordinari.

 

El conseller d’Educació també ha anunciat que “el curs 2022-23 avançarem el calendari d’inscripcions i adaptarem l’oferta formativa a la demanda de perfils professionals i a les necessitats del teixit productiu del país”. Gonzàlez-Cambray ha recordat que “volem que aquesta sigui la legislatura de l’FP” i ha ressaltat que “apostem per l’FP perquè és inclusiva, actua com a palanca social, element d’equitat, d’inclusió, de reincorporació al sistema educatiu, d’orientació i acompanyament formatiu al llarg de la vida”.

 

Així mateix, Gonzàlez-Cambray ha exposat que, a banda de la creació de noves places, l’oferta s’amplia amb la incorporació dels certificats de professionalitat. En virtut del conveni entre el Departament d’Educació i el SOC s’ofereixen un centenar de cursos que habiliten a persones desocupades per a l’exercici d’una ocupació. Aquest any es concretaran en 100 cursos i 1.600 certificats de professionalitat, que donaran sortida a molt joves.

 

1.561.627 alumnes

 

El proper 13 de setembre començarà el curs escolar 2021-2022 per un total d’1.561.627 alumnes dels diferents ensenyaments. Un curs que serà completament presencial per a tot l’alumnat de tots els cursos i etapes educatives. El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha afirmat avui que “tindrem escoles obertes i escoles segures. Els beneficis d’obrir les escoles superen àmpliament els riscos. El risc zero, en pandèmia, no existeix. Però els beneficis d’obrir escoles superen en escreix els riscos. Les escoles obertes són l’única manera de garantir la igualtat d’oportunitats i el dret d’accés a l’educació, l’equitat i la qualitat educativa per tots els infants i joves del país”.

 

El curs mantindrà les principals mesures de seguretat en el marc de la pandèmia. Així, els centres s’organitzaran en grups de convivència estable, i s’introdueixen alguns canvis respecte el curs anterior: eliminació de la presa de temperatura en l’accés al centre; es permet la interacció entre grups bombolla (amb mascareta); accés de les famílies als centres amb les mesures de seguretat; i no confinament de l’alumnat vacunat en cas de positiu al grup de convivència.

 

Pel que fa a la previsió d’alumnat, disminueix la previsió de matriculació en algunes etapes. Així, a l’educació infantil hi ha 6.151 alumnes menys, 9.579 menys a primària i, per primera vegada, baixa l’alumnat a l’ESO, amb un decrement de 3.820 alumnes.

 

Pla de Salut Emocional

 

El titular d’Educació ha remarcat que un dels principals objectius del curs serà preservar el benestar emocional de l’alumnat i pal·liar l’efecte que la pandèmia ha generat en infants i joves. És per això que aquest curs, i a través de diferents iniciatives, Educació endega el Pla de benestar emocional i salut mental. El conseller ha remarcat que “aquesta és, també, una mesura per a l’equitat: el sistema educatiu no pot deixar enrere alumnat condicionat per la seva situació social o emocional”.

 

Entre d’altres, s’elaborarà un qüestionari universal per conèixer l’impacte de la pandèmia; es posarà en marxa un programa pilot d’intel·ligència artificial; l’App gestioemocional.cat; i es farà una valoració de l’alumnat diagnosticat amb trastorn mental. Per tal de donar suport a tot el programa, s’han contractat 101 professionals dels equips d’assessorament psicopedagògic (EAP), formats per psicòlegs, pedagogs i psicopedagogs que donaran suport a l’alumnat i als centres.

 

Increment de dotacions de personal                           

 

De cara al curs 2021-2022, es mantenen els 8.200 reforços extra que es van incorporar al sistema el curs passat, i s’incrementa la plantilla amb 1.200 noves places.

 

El 2022 es convocaran noves places a concurs d’oposició, un total de 4.377 places. Aquest fet permetrà reduir l’interinatge i per tant, estabilitzar les plantilles als centres educatius. El 2018, abans de començar el procés d’estabilització, l’interinatge era del 34%, i amb les recents incorporacions arran de les darreres oposicions, la xifra s’ha reduït fins al 24%.

Foto2

Mesures de seguretat als centres

 

Gonzàlez-Cambray ha posat en valor que el curs serà 100% presencial a totes les etapes, i que els centres s’organitzaran a través dels grups estables, com va passar el curs anterior. Es mantenen les principals mesures del curs passat però s’hi introdueixen alguns canvis:

 

  • Eliminació de la presa de temperatura en l’accés al centre.
  • L’alumnat vacunat amb pauta complerta no haurà de fer confinament en cas de positiu al grup de convivència.
  • Al pati, els diferents grups de convivència podran interactuar amb mascareta. I si es tracta del mateix grup de convivència estable, no cal dur la mascareta.
  • Les famílies podran entrar als centres mantenint totes les mesures sanitàries: si l'entrada al centre es fa pel pati l'alumnat podrà ser acompanyat per part de la família; es permet l’adaptació a l’educació infantil; i les reunions amb les famílies seran preferiblement virtuals –tot i que segons el context es pot valorar format híbrid amb totes les garanties-.
  • Es recomana iniciar les extraescolars a l’octubre, amb recomanació de 10 alumnes per grup i màxim de 15 si l’espai permet mantenir les distàncies de seguretat.

 

21 centres nous a Catalunya

 

El titular d’Educació ha explicat que “perquè sigui possible començar el curs amb les escoles obertes i segures aquest estiu, hem finalitzat les obres de millora, reforma i nova construcció que s’estaven fent en centres d’arreu del territori”. En total, s’han destinat a obres 76.720.000 euros ja sigui per a centres públics de nova construcció, grans ampliacions o actuacions de reforma i millora de centres.

 

Al marge de les obres en centres, el proper curs hi haurà 21 centres públics nous, dels quals: 3 són de nova creació, 2 són centres d’FP específics per trasllats de cicles, 11 instituts escola i 5 nous centres canvien de titularitat per adherir-se a la xarxa pública d’educació.

 

Desplegament del Pla d’Educació Digital

 

Amb l’objectiu de continuar amb el desplegament del Pla d’Educació Digital, es crea el proper curs la figura del mentor digital. Seran 272 docents que exerciran la tasca d’acompanyament i guia als centres per elaborar la seva estratègia digital. Tal i com ha remarcat el conseller, “la digitalització dels entorns educatius és l’estratègia de transformació educativa més ambiciosa que impulsem aquest curs. És un repte de país que la pandèmia ha accelerat. La digitalització –tan pel que fa al maquinari com a les competències-,  ens ha de possibilitar una educació de qualitat inclusiva i equitativa i oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom”.

 

També en el marc del Pla, es seguirà amb el repartiment d’ordinadors a 5è i 6è de primària i als dos primers cursos de l’ESO, que disposaran de dispositius digitals a finals de 2022.

 

 

8 de setembre de 2021

 

1  

Imatges

Fotografia roda de premsa

Fotografia roda de premsa 236

1  

Fitxers adjunts

Dossier dades adjunt

Dossier dades adjunt
PDF | 216