El Govern ha aprovat avui la revisió dels plans especials de protecció civil per emergències sísmiques (SISMICAT) i d’emergències per accidents en el transport de mercaderies perilloses (TRANSCAT).

 

Pel que fa al pla SISMICAT, la darrera actualització va ser el 2014, després de la crisi sísmica del Castor al sud de les Terres de l’Ebre, i els darrers anys s’ha detectat la necessitat d’adequar els criteris d’activació del pla per simplificar la presa de decisions i tenir una resposta més àgil i immediata en cas d’emergència greu.

 

La revisió d’aquests criteris es va realitzar al llarg de l’any 2020 en un treball tècnic desenvolupat per la Direcció General de Protecció Civil conjuntament amb l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, a partir també de les lliçons apreses en els sismes gestionats des de l’última revisió del SISMICAT.

 

Els canvis més rellevants són:

 

-       Ajustar els criteris d’activació en funció del valor d’intensitat màxima estimada (danys previstos).

-       El reforç en l’ús del criteri de percepció i danys observats.

-       Adaptació del criteri de percepció i dany observat a la definició de ‘persona afectada’.

-       Incorporació d’un nou factor de vulnerabilitat comarcal: la disseminació de població.

-       La unificació de les fases d’emergència 1 i 2, amb la qual cosa resta una única fase d’emergència.

 

Aquests canvis van rebre l’informe favorable de la Comissió de Protecció Civil de Catalunya el passat 22 de desembre de 2020, i en aquesta revisió no s’han modificat aspectes com els criteris d’obligació de la planificació de l’emergència dels municipis ni l’anàlisi del risc o estructura operativa del pla.

 

Quant al pla TRANSCAT, la reforma es fa principalment per posar al dia les dades de transport de mercaderies tant per carretera com per ferrocarril, atès que el flux de mercaderies i substàncies transportades està sotmès a canvis en funció dels processos i demandes de producció industrial.

 

El mapa de flux de la xarxa viària s’ha elaborat a partir de les dades obtingudes per les principals empreses generadores d’aquest transport, i el de la xarxa ferroviària a través dels principals operadors logístics (Renfe i Adif). Aquest mapa està format per 5.473 rutes de transport per carretera que corresponen a 669 mercaderies perilloses i un volum anual de 9,4 milions de tones, i per 25 rutes ferroviàries que corresponen a 252 mercaderies perilloses i un volum anual de poc més de 800.000 tones.

 

La darrera actualització del pla TRANSCAT va ser l’any 2017 i, gràcies a l’actualització d’enguany, es podrà tenir una visió més real dels riscos als quals està sotmès el territori per raó d’aquest transport, així com revisar les afectacions als diferents municipis en funció de si s’han incrementat o reduït les quantitats de mercaderies perilloses que hi circulen.

 

Així, actualment hi ha un total de 243 municipis que tenen l’obligació d’elaborar el pla de protecció civil municipal (19 més que en l’anterior revisió del pla) i un total de 130 municipis amb recomanació (1 més que en l’anterior revisió del pla).

 

La revisió del TRANSCAT no ha modificat l’estructura operativa ni els criteris d’activació, i va obtenir l’informe favorable a la Comissió de Protecció Civil del 22 de desembre de 2020.