• El decret defineix les funcions de les unitats que componen l’estructura departamental

 

  • La reestructuració reforça les polítiques de bon govern, retiment de comptes i enfortiment i millora institucional, i el paper de coordinació interdepartamental de la conselleria

 

El Govern ha aprovat el Decret que desenvolupa l’estructura del Departament de la Presidència. El text defineix les funcions de les unitats que componen l’estructura departamental, a excepció de les que tenen la seva pròpia normativa reguladora.

 

La nova distribució de competències establerta pel Decret 21/2021, de 25 de maig, atribueix al Departament de la Presidència, entre altres, les competències en matèria de suport i assistència al president o presidenta i al Govern; representació i defensa jurídica de la Generalitat; suport a la coordinació interdepartamental; estratègia comunicativa i política informativa del Govern; relació amb els mitjans de comunicació; impuls del desplegament de l’autogovern; direcció de les polítiques esportives; cooperació amb l’Administració local de Catalunya; relacions institucionals i amb el Parlament; impuls d'estratègies i avaluació de les administracions públiques i del sector públic; desenvolupament de l’administració electrònica, i formació del personal al servei de les administracions públiques i la funció pública.

 

Administració pública i bon govern

 

El decret aprovat avui inclou modificacions de funcions i adaptacions de l’estructura encaminades, entre altres, al reforç de les polítiques de bon govern, retiment de comptes i enfortiment i millora institucional. En aquest sentit, es modifiquen les funcions de la Secretaria de Govern per incloure-hi una funció relativa a l’impuls de la qualitat normativa. També se li atribueix una funció en l’àmbit del bon govern que s’exerceix en coordinació amb la Secretaria d’Administració i Funció Pública.

 

És aquesta Secretaria d’Administració i Funció Pública la que incorpora les competències per definir i dirigir les polítiques estratègiques en matèria de bon govern en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat i el seu sector públic. Amb aquest objectiu, es crea l’Àrea de Bon Govern que té, entre altres funcions, la d’impulsar, implantar i desenvolupar mesures de bon govern i d’enfortiment de la integritat i de prevenció d’irregularitats i de males pràctiques administratives.

 

La Direcció General de Funció Pública modifica també les seves funcions per reforçar, principalment, els àmbits relatius a les relacions amb les organitzacions sindicals, la planificació, la racionalització, la governança i el bon govern en matèria de funció pública i la gestió de la selecció i provisió de llocs de treball.

 

La Direcció General d’Administració Digital i Organització revisa les seves funcions amb l’objectiu de simplificar-ne i millorar-ne la comprensió i donar rellevància i reforçar, entre altres, aspectes relatius al desenvolupament de polítiques de modernització, innovació i digitalització de l’Administració, de governança de les dades o de dimensionament de les plantilles de personal.

 

Coordinació interdepartamental

 

La nova estructura també reforça les funcions de coordinació de la consellera de la Presidència. En aquest sentit, la Direcció General de Coordinació deixa d’estar adscrita a la Secretaria de Govern i passa a dependre directament de la consellera de la Presidència, amb l’objectiu de promoure, desenvolupar i fer el seguiment de la coordinació de l’acció de Govern dels departaments de l’Administració de la Generalitat.

 

Aquesta direcció general també té, entre altres funcions, les de promoure i participar en les iniciatives del Govern que tinguin com a objectiu impulsar i coordinar les polítiques transversals de la Generalitat; proposar i impulsar l’adopció de mecanismes d’actuació conjunta o coordinada entre departaments, i fixar les directrius d’elaboració, seguiment, aplicació i avaluació del Pla de Govern.

 

Relacions Institucionals i governs locals

 

En l’àmbit de les relacions institucionals, s’afegeixen a les funcions atribuïdes a la Delegació del Govern de la Generalitat a Madrid, el manteniment de les relacions entre el Govern de la Generalitat i el Govern de l’Estat i les Corts Generals, així com la interlocució amb les ambaixades i les delegacions permanents de les comunitats autònomes. 

 

També es revisen i actualitzen les funcions de la Direcció General de Relacions Institucionals i amb el Parlament i s’hi afegeixen diverses funcions, entre les quals la relativa al seguiment de les iniciatives legislatives estatals i els possibles conflictes amb el que estableix el Pla de Govern. Així mateix, se suprimeix l’Oficina de Seguiment i Suport de les Comissions Paritàries Estat-Generalitat per crear la Subdirecció General de Relacions amb l’Estat.

 

Pel que fa a la cooperació amb l’Administració local, es reforça l’estructura per millorar l’acompanyament i el suport als ens locals. Amb aquest propòsit es crea el Servei de Règim Local, amb funcions d’assistència i assessorament jurídic a les entitats locals i tramitació d’expedients subjectes a intervenció de la Generalitat que no estiguin encomanats a altres òrgans.