• Ha estat un dels pocs sectors sense ajuts directes per compensar els efectes de la crisi causada per la Covid-10, per tant, aquests ajuts permetran finançar fins al 70% de l’activitat subvencionada

 

  • La convocatòria d’enguany dona protagonisme als continguts, més enllà del canal pel qual es difonen, i a la situació de desavantatge competitiu en la qual es troben els mitjans editats en llengua catalana

 

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica avui les bases reguladores de les subvencions adreçades a projectes de mitjans de comunicació. Es tracta d’una convocatòria que atén les demandes del sector que es van deixar de convocar el 2013 en el marc dels ajustaments pressupostaris del moment. Cal tenir en compte que el sector dels mitjans de comunicació és un dels pocs que no va tenir ajuts directes per compensar les conseqüències de la crisi causada per la Covid-19, tot i que es va veure molt afectat. És per aquest motiu que aquests ajuts permetran finançar fins a un 70% de l’activitat subvencionada.

 

La convocatòria d’enguany, que es preveu obrir a mitjans d’abril, s’ha redefinit tenint en compte la constant evolució que en els últims anys han experimentat els mitjans de comunicació. Per tant, les actuals línies de subvencions donen protagonisme, d’una banda, als continguts més enllà del canal pel qual es difonen i, d’altra banda, a la situació de desavantatge competitiu en la qual es troben els mitjans editats en llengua catalana respecte d'altres fets en altres idiomes, amb moltes més expectatives de mercat.

 

Aquesta reorientació de les línies de subvencions es porta a terme en un context de crisi, a causa de la Covid-19, al qual no han estat aliens els mitjans de comunicació.  Aquesta situació s'ha d'abordar a partir de quatre objectius fonamentals com són l'enfortiment de l'estructura empresarial, l'elaboració de continguts de qualitat en català o aranès, l'exploració de noves vies d'ingressos i la inversió en tecnologia. En l’àmbit audiovisual, a més, té una especial rellevància la transició cap a la televisió en alta definició, que impulsa la Unió Europea.

 

Concretament, avui es publiquen les bases per a dues línies de subvencions: una adreçada a projectes que fomentin, consolidin i ajudin a la transició tecnològica de l’espai català de comunicació per a empreses privades titulars o arrendatàries  de llicències per a  la prestació de serveis de ràdio o televisió, en català o en aranès (enllaç), i la segona dirigida a projectes que fomentin i consolidin l'espai català de comunicació per a empreses periodístiques privades editores de premsa digital i en suport de paper, en català o en aranès (enllaç).

 

Paral·lelament a aquestes subvencions a projectes, des de la Direcció General de Mitjans de Comunicació del Departament de la Presidència es tornaran a convocar, com cada any, les subvencions estructurals adreçades als mitjans de comunicació.