- Un dels objectius és incrementar fins al 50% el volum econòmic dels contractes amb clàusules ambientals l’any 2025
- La Direcció General de Contractació Pública i la de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic coordinaran el Pla
El Govern ha donat llum verda al Pla d’acció de compra pública verda de Catalunya 2022-2025, amb l’objectiu d’augmentar, millorar i avançar en l’aplicació de criteris ambientals en els contractes públics, de manera que s’incrementi fins al 50% el volum econòmic de les licitacions que incloguin aquestes clàusules l’any 2025. En el període 2018-2020, de mitjana, les adjudicacions que han incorporat clàusules ambientals ja han suposat un 40,6% de l’import total adjudicat. Aquest Pla d’acció s’emmarca en l’Agenda 2030 a Catalunya, especialment en l’objectiu 12 de desenvolupament sostenible que aposta pel consum i la producció responsables per mitigar el canvi climàtic i fer la transició cap a una economia circular i neutral en emissions de CO₂.
D’acord amb el text aprovat avui, el que es coneix com a ambientalització dels contractes públics es farà a partir de diferents estratègies, com ara el foment de la contractació ambiental sostenible, la incorporació de l’economia circular en la compra pública i la sensibilització i la formació dels compradors públics o òrgans contractants. En aquest sentit, els destinataris d’aquest Pla, que promouran i coordinaran la Direcció General de Contractació Pública i la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, són totes les unitats de contractació pública: els departaments de la Generalitat, les universitats i les entitats del sector públic de l’administració catalana. El Pla també està obert a la resta d’entitats del món local que s’hi vulguin adherir.
6 línies d’actuació, 19 accions i indicadors anuals de seguiment
El Pla estratègic compta amb 6 línies d’actuació i 19 accions, entre les quals destaquen, per exemple: ambientalitzar compres i serveis clau com el manteniment d’edificis, l’energia, el mobiliari, l’obra pública i els vehicles; potenciar la utilització de les etiquetes ecològiques en la contractació pública o incorporar criteris mediambientals en la compra pública d’innovació, entre d’altres. En aquest sentit, s’inclouen algunes pautes generals per a la incorporació de condicions d’adjudicació o especificacions tècniques que es poden incloure en els plecs dels contractes: l’eficiència energètica i estalvi de consum d’aigua i recursos; la reducció de l’emissió de gasos amb efecte hivernacle, contaminants, partícules, pols, soroll o radiacions; l’ús d’energia i de materials procedents de fonts renovables o reciclades; garanties d’extensió de la vida útil d’un producte o les possibilitats de reutilització o reciclatge.
El Pla estratègic també incorpora un conjunt d’indicadors que serviran per avaluar i mesurar el grau de compliment de les diferents accions. Per exemple, es comptabilitzaran anualment el nombre i l’import de contractes amb clàusules ambientals i el tipus de mesura (condició de solvència, criteri d’adjudicació, requisit tècnic o condició especial d’execució, entre d’altres). També en funció dels objectes dels contractes, cada departament o òrgan contractant podrà aplicar objectius específics en la seva estratègia de contractació, com ara un percentatge de vehicles elèctrics, de primeres matèries reciclades o de contractes amb subministrament d’aliments amb clàusules de prevenció de malbaratament, etc.
L’ambientalització en la contractació pública, una tendència a l’alça
Des de l’any 2005, el Govern ja treballa en l’ambientalització de la contractació pública. Així, l’administració catalana disposa d’un catàleg de mesures i instruccions o un Codi per a una contractació pública socialment responsable en l’àmbit de la Generalitat i del seu sector públic aprovat l’any 2017. Igualment, compta amb diferents guies, entre les quals destaquen la Guia per a la compra verda de vehicles; la Guia per a l’adopció de criteris ambientals en els contractes de manteniment d’instal·lacions d’edificis; la Guia per a la redacció de plecs de contractes de rendiment energètic amb estalvis garantits o la Guia per a la quantificació d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle en els contractes públics, entre d’altres.
Al mateix temps, el foment de la contractació pública verda també s'ha incorporat a documents estratègics com ara l’Estratègia d’impuls a l’economia verda i a l’economia circular; l’Estratègia catalana d’ecodisseny per a una economia circular i ecoinnovadora (ecodiscat), i el Programa de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya (PRECAT 2013-2020). També s'ha incorporat a altres polítiques més sectorials, com el Pla de contractació pública alimentària de Catalunya; l’Acord del Govern de 3 de gener de 2017, per a l’adquisició de vehicles de baixes emissions i altres aspectes per a la millora ambiental de les flotes de vehicles; el Pla d’estalvi i eficiència energètica als edificis i equipaments de la Generalitat de Catalunya, o l’Acord del Govern d’11 de juny de 2019, de restricció de determinats productes de plàstic d’un sol ús a la Generalitat de Catalunya.
D’acord amb els darrers informes elaborats per la Direcció General de Contractació Pública, durant el període 2016-2020 s’observa una tendència a l’alça de l’ambientalització en la contractació pública de la Generalitat, tant pel que fa al nombre de contractes com a l’import total adjudicat. En aquest sentit, l’any 2020, sense tenir en compte els contractes amb tramitació d’emergència, es van materialitzar 9.382 adjudicacions per un import de 1.897 milions d’euros. D’aquestes adjudicacions, 3.744 van incorporar clàusules ambientals als plecs que en determinaven l’adjudicació, i van assolir un import de 935,9 milions d’euros. De fet, en el període 2018-2020, de mitjana, les adjudicacions que han incorporat clàusules ambientals suposen el 33,5% del total d’adjudicacions, les quals representen un 40,6% de l’import total adjudicat.