SmartCatalonia Challenge Museus

La millora de la gestió i els serveis dels museus de Catalunya centra la nova edició del concurs d'innovació TIC 'SmartCatalonia Challenge'

query_builder   5 abril 2022 12:00

event_note Nota de premsa

La millora de la gestió i els serveis dels museus de Catalunya centra la nova edició del concurs d'innovació TIC 'SmartCatalonia Challenge'

  • L’onzena edició del concurs, promoguda per Polítiques Digitals amb el suport de Cultura, arrenca amb la presentació dels 4 reptes i l’obertura d’inscripcions
  • Els reptes plantejats busquen millorar els serveis que els museus ofereixen als visitants, la visibilitat com a entitats amb valor públic i social o l’accés als continguts i el tractament de les dades que generen
  • Les pimes i startups tecnològiques participants hauran de donar resposta a aquests objectius mitjançant solucions TIC innovadores, viables i adaptades per a un o diversos dels reptes plantejats
Challenge Museus

La presentació de reptes i l’obertura d’inscripcions ha marcat avui el tret de sortida de l’onzena edició de l’SmartCatalonia Challenge, el concurs d’innovació oberta promogut pel Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori per incentivar pimes i startups a crear solucions TIC que donin resposta a les necessitats que plantegen municipis i entitats del país. La presentació, en format telemàtic, ha comptat amb les intervencions de Dani Marco, director d’Innovació i Economia Digital, i Marisol López, directora general d’Innovació i Cultura Digital.

En aquesta nova edició, el concurs se centra en la transformació digital dels museus de Catalunya per millorar i optimitzar diferents aspectes com ara els serveis que ofereixen als visitants, la visibilitat d’aquestes infraestructures culturals com a entitats amb valor públic i social o l’accés als continguts i el tractament i explotació de les dades que generen.

Per aquest motiu, en aquesta edició s’ha comptat amb la col·laboració de les direccions generals d’Innovació i Cultura Digital i de Patrimoni Cultural, ambdues pertanyents al Departament de Cultura, a l’hora de coordinar la detecció de les necessitats dels museus i definir els 4 reptes susceptibles de ser resolts amb l’aplicació de solucions tecnològiques innovadores:

  • Repte 1: Millorar l’experiència de la visita als museus perquè estigui centrada en l’usuari. L'objectiu d'aquest repte és millorar l’experiència i la participació dels usuaris als museus a partir de solucions innovadores que facilitin la interacció entre les exposicions i els visitants i/o que siguin capaces de personalitzar la visita al perfil concret de l’usuari.
  • Repte 2: Promoure la digitalització i l’accés als continguts dels museus. L’objectiu d’aquest repte és millorar la digitalització, compartició, consulta i accés a les col·leccions entre museus i/o amb els usuaris, amb solucions que facilitin la digitalització del patrimoni cultural català, en possibilitin la compartició i la interoperabilitat i permetin l’accés a aquest patrimoni.
  • Repte 3: Augmentar la visibilitat del valor públic i social dels museus. L’objectiu d’aquest repte és millorar la visibilitat dels museus catalans entre la ciutadania i les entitats socials per despertar-ne l’interès i fomentar noves col·laboracions, tot incrementant la presència en línia, mediàtica i/o social dels museus catalans.
  • Repte 4: Impulsar el coneixement i el desenvolupament dels públics dels museus. En aquest repte, es busca harmonitzar i definir el sistema de gestió de públics per a una recollida, explotació i avaluació de dades efectiva, amb solucions que permetin la recollida automatitzada de dades de públics i que facilitin l’explotació d’aquestes dades i un millor coneixement qualitatiu dels públics.

La presentació dels reptes d’avui obre la fase competitiva de l’onzena edició de l’SmartCatalonia Challenge, durant la qual les pimes i startups tecnològiques participants hauran de dissenyar i proposar les solucions tecnològiques per donar resposta als reptes plantejats.

Les inscripcions ja estan obertes a la pàgina web del concurs i el límit per presentar les propostes és l’1 de juliol de 2022. A partir d’aleshores, un jurat d’especialistes farà una preselecció de les deu millors propostes, que competiran en directe a la final prevista per a finals de setembre.

Les tres propostes guanyadores rebran premis en metàl·lic per un valor total de 20.000€ (15.000, 3.000 i 2.000€ respectivament), i la solució guanyadora tindrà, a més, l’oportunitat de dur a terme una prova pilot.