Font

Vicepresidència augmentarà l'oferta de transport públic amb fins a 360 milions de desplaçaments anuals en els pròxims 10 anys

query_builder   13 abril 2022 13:23

event_note Nota de premsa

Vicepresidència augmentarà l'oferta de transport públic amb fins a 360 milions de desplaçaments anuals en els pròxims 10 anys

  • La posada en funcionament del tram central de l’L9 i la connexió de les línies d’FGC del Vallès i del Llobregat-Anoia suposaran una nova oferta de fins a 260 milions de noves desplaçaments anuals al sistema
  • El Departament té en marxa un conjunt d’actuacions en infraestructures i serveis a l’àmbit metropolità de Barcelona per assolir una mobilitat cada cop més descarbonitzada, reduint en un 25% l’ús del vehicle privat
  • El secretari Ricard Font reclama a l’Estat un increment de les seves aportacions al finançament del transport públic i una gestió integral de la xarxa de Rodalies
Font

El Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori té en marxa actuacions en infraestructures i serveis que permetran incrementar en fins a 360 milions de desplaçaments anuals l’oferta de transport públic en els pròxims 10 anys en l’àmbit metropolità de Barcelona. Aquesta aposta pel transport públic s’emmarca en les polítiques del Govern per a fer front al context d’emergència climàtica  i contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones, en què reduir la dependència dels combustibles fòssils i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle és cabdal, així com descongestionar tot aquest àmbit. Per això, la descarbonització de la mobilitat és el gran eix de les actuacions del Departament, al qual dedica més del 50% del seu pressupost.

 

El secretari general, Ricard Font, i el director general de l’ATM, Pere Torres, han exposat avui les principals actuacions, en especial en matèria d’infraestructures, que el Departament està desenvolupant amb l’objectiu d’incentivar l’ús del transport col·lectiu a l’àmbit de l’ATM de Barcelona –format per municipis del Garraf, Baix Llobregat, Barcelonès, Maresme, Vallès Oriental, Vallès Occidental, Alt Penedès, Anoia, Bages, Moianès, Osona i Berguedà. Un àmbit de prop de 6 milions d’habitants, on la població ha crescut  un 20% en els últims 20 anys.

 

Reduir un 25% l’ús del vehicle privat

 

En total, es registren en tot aquest entorn 1 milió de desplaçaments en vehicle privat al dia. L’objectiu del Govern és desenvolupar un conjunt d’actuacions “per reduir un 25% aquests desplaçaments en vehicle privat en els pròxims 10 anys” ha afirmat el secretari Ricard Font. En general, en aquest àmbit, es poden distingir tres escenaris pel que fa a la mobilitat, en funció del repartiment dels desplaçaments: a la ciutat de Barcelona, el 80% de la mobilitat  es produeix a peu, en bicicleta i en transport públic. Aquest percentatge es va reduint al 70% en les primeres tres corones i al 40% en les següents –un percentatge que, durant la pandèmia, s’ha reduït fins al 30%.

 

Per aconseguir aquest objectiu, Territori generarà aquesta oferta addicional en transport públic de fins a 360 milions de desplaçaments anuals. Així, s’arribarien a uns 1.200 milions de viatges en transport públic el 2025 i 1.500 milions el 2030 –abans de la pandèmia, el 2019, l’àrea metropolitana de Barcelona va assolir la xifra rècord de viatges en transport públic, més de 1.050 milions. “Aquesta nova oferta de transport públic ha de descongestionar aquest àmbit, descarbonitzar la mobilitat i alhora lluitar contra el canvi climàtic”, per a la qual la Generalitat invertirà més de 2.000 MEUR. En línies generals, les actuacions previstes estan encaminades a dotar el sistema de transport públic de més capacitat, capil·laritat, més cobertura i més freqüències, i reduir temps de trajectes.

 

Entre les obres en favor del transport públic que el Departament té en marxa i que Font ha destacat en sobresurten dues: el tram central de l’L9, que suposarà una nova oferta d’uns 200 milions de viatges a l’any, i la connexió de les línies del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia d’FGC, que comportarà uns 60 milions de desplaçaments addicionals anuals. Una altra de les actuacions significatives per a la millora de la mobilitat és la unió del sistema de tramvies a Barcelona, que permetrà incrementar en 33 milions de desplaçaments en transport públic.

 

D’altra banda, la posada en funcionament de 15 unitats noves a la línia del Vallès d’FGC significarà un increment de 30 milions de desplaçaments. Altres actuacions com el futur carril bus de la B-23, el carril bus de la C-31 fins a Montgat, el nou carril bus a la C-245, el nou servei ferroviari a l’Aeroport de Barcelona o els perllongaments de l’L3, l’L4 i l’L1 també facilitaran un augment de l’ús del transport públic. D’altra banda, Pere Torres ha exposat les línies d’actuació de l’ATM pel que fa a la implantació d’aparcaments d’enllaç al costat d’estacions ferroviàries per a facilitar la intermodalitat.

 

 

Més inversió per part de l’Estat

 

El secretari general del Departament ha reclamat una major inversió per part de l’Estat, tant pel que fa a l’execució de noves infraestructures com pel que fa al finançament del sistema. En aquests moments, l’Estat té en tramitació la Llei de mobilitat sostenible i finançament del transport públic, ha posat de relleu Font, “i el que constatem és que no es posa sobre la taula un millor finançament dels àmbits metropolitans, mentre que en els últims anys la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB hem anat incrementant les aportacions, avui dia les aportacions de l’Estat són les mateixes de fa una dècada”, ha manifestat Font. “Això fa difícil que sigui sostenible també econòmicament una millora continuada del transport públic metropolità i de la mobilitat sostenible que estem desenvolupant i estem convençuts de tirar endavant”, ha assenyalat.

 

“Un altre element importants per la disminució del transport en vehicle privat en l’àmbit metropolità de Barcelona té a veure amb la xarxa de Rodalies, que és exactament la mateixa que teníem l’any 1975”, ha afegit, quan la mobilitat i  la població actual són diferents. “La xarxa de Rodalies necessita una actualització i necessita guanyar capacitat i fiabilitat també en aquest repte metropolità”, ha assegurat. Entre les obres que Ricard Font ha reclamat com a necessàries són l’orbital ferroviària entre Sabadell i Granollers per a millorar les connexions entre els dos Vallès, el túnel de Montcada i Reixac per a reduir temps de trajecte entre Manresa i Barcelona, o l’ampliació de les andanes de l’estació d’Arc de Triomf per ampliar la capacitat a la línia R1. Així mateix, ha reivindicat la necessitat que la Generalitat sigui la “titular integral” de Rodalies.

 

30 noves estacions de metro i FGC

 

El secretari Ricard Font ha posat en valor que la Generalitat ha posat en marxa en els últims anys fins a 23 estacions del sistema L9/L10 del metro i perllongat les línies d’FGC a Terrassa i Sabadell (amb 7 noves estacions), que sumen 28 quilòmetres més de xarxa ferroviària. Al mateix temps, ha assolit un 95% d’adaptació de les estacions d’FGC i de TMB a persones amb mobilitat reduïda i ha incrementat l’oferta d’autobús a l’entorn metropolità en un 60%. En total, la Generalitat hi ha destinat 3.000 MEUR en l’última dècada.

 

 

1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 147

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 351

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined