- S’impulsarà l’intercanvi de joves d’entre 18 i 35 anys perquè puguin fer estades professionals en els dos territoris
- El vicepresident del Govern ha alertat que el jove ‘és un dels principals col·lectius afectats per la crisi’ i que amb acords bilaterals com aquest es compleix amb ‘l’obligació’ de donar-los ‘els recursos necessaris per construir en llibertat el seu projecte vital’

Catalunya i Quebec col·laboraran en matèria de joventut i potenciaran l’intercanvi de joves d’entre 18 i 35 anys per millorar-ne les seves habilitats professionals i empresarials, segons estipula el conveni rubricat aquest migdia pel vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, amb la presència del ministre de Relacions Internacionals i de la Francofonia, Pierre Arcand. L’acord té com a objectius bàsics la promoció de l’empresariat jove, dels intercanvis entre joves artistes, del compromís ciutadà i de la participació en organitzacions de la societat civil i en la recerca de polítiques de joventut. Pel vicepresident del Govern amb la signatura d’acords com aquest es compleix amb ‘l’obligació’ dels governants de donar als joves ‘els recursos necessaris per construir en llibertat el seu projecte vital i el seu compromís social i col·lectiu’ ja que, tal com ha destacat el vicepresident, ‘aquest és un dels principals col·lectius afectats per la crisi, per la desregulació del mercat de treball, per la temporalitat de l’ocupació i per la precarietat laboral’. A l’acte de signatura també han assistit la viceconsellera d’Afers Exteriors i Cooperació, Roser Clavell, i el delegat de Govern als Estats Units d’Amèrica, Andrew Davis.
Durant la seva intervenció el vicepresident ha destacat que l’acord ‘enormement positiu’ rubricat avui entre Catalunya i Quebec ‘és part del que els dos governs poden fer conjuntament per contribuir a l’emancipació dels joves’, un grup que ‘ha d’afrontar com ningú les dificultats de la crisi que també dificulta que duguin a terme el seu projecte vital, que donin sortida a la capacitat d’iniciativa, d’inventiva, de creativitat, de compromís ciutadà i d’anàlisi de les politiques i actuacions de les quals en són destinataris’. El vicepresident ha destacat la importància de les mesures de suport als joves emprenedors i ha afegit que aquest és un acord més entre Catalunya i Quebec que tenen unes ‘relacions privilegiades’. En aquest sentit, Josep-Lluís Carod-Rovira s’ha felicitat que l’executiu català hagi estat el primer govern exterior amb qui l’oficina de joventut del Quebec signa un acord de col·laboració.
També s’ha congratulat per l’acord, el ministre de Relacions Internacionals del Quebec qui s’ha felicitat que ‘Catalunya, un soci de primer ordre del Quebec, sigui ara part activa’. I és que, tal com ha subratllat, l’entesa ‘crea un pont entre les joventuts del Quebec i de Catalunya, dues societats que exerceixen una sobre l’altre una forta atracció, especialment des del punt de vista cultural’. En aquest punt ha afegit que ‘aquest tipus d’iniciativa afavoreix l’obertura dels joves oferint-los possibilitats d’experiències internacionals al món diversificades i pertinents’.
L’acord
El text fixa que ambdós governs implementaran un programa d’intercanvis pels joves de Catalunya i Quebec d’entre 18 i 35 anys consistent en estades per participar en esdeveniments multilaterals o per realitzar projectes i que té per objectiu millorar les seves habilitats professionals. Aquesta entesa entre els dos executius - d’una durada de tres anys - marca com a sector estratègic l’impuls i la participació de l’empresariat jove i el suport a les seves iniciatives. També persegueix posar aquests agents en contacte amb institucions i professionals que intervinguin en aquest àmbit a través de la participació a congressos i col·loquis. Els dos executius oferiran serveis d’informació i de preparació pels joves que participin en els programes d’intercanvi.
El programa també persegueix l’objectiu de promoure el diàleg entre organitzacions de la societat civil i dels responsables de politiques de joventut així com dels joves actius d’aquest sector. El conveni referma el compromís dels dos executius a promoure l’intercanvi d’artistes així com la participació en manifestacions i esdeveniments culturals de cadascun dels territoris.
De fet, la joventut és un dels nous àmbits prioritaris pels dos executiu segons dicta el pla de treball del Vl Comitè Mixt Catalunya-Quebec aprovat aquest mes de juny. Aquest full de ruta pel bienni 2010-2012 reforça bona part dels sectors prioritaris en que Catalunya i Quebec fa temps que cooperen com la cultura o les relacions comercials però n’incorpora d’altres derivats de les noves necessitats d’interès detectades pels departaments i ministeris com són, els esports, el consum responsable, els processos electorals, el joc responsable, el canvi climàtic, la salut i el treball. Altres sectors que continuen sent estratègics pels dos governs són la llengua, la immigració, el turisme, la universitat, l’economia, la recerca, la ciència i la tecnologia. Així mateix, també reforça la cooperació en l’àmbit de la política exterior i la cooperació institucional, afavorint l’intercanvi d’experiències i de coneixements que impulsin estratègies comunes en fòrums multilaterals i conferències internacionals. Durant els propers dos anys es preveu centrar l’atenció en els projectes de caràcter estructural que permetin desenvolupar relacions permanents entre els socis catalans i quebequesos. Precisament el seguiment dels acords vinculats a pla de treball han estat objecte de la reunió que aquest matí el vicepresident del Govern ha tingut amb el ministre de relacions internacionals.
Les relacions bilaterals entre Catalunya i Quebec es remunten l’any 1983 tot i que es van formalitzar l’any 1996 quan es va signar un Acord de cooperació entre els dos governs. L’entesa institucionalitzava la cooperació bilateral en àmbits com el cultural, la política lingüística, l’educació superior, el desenvolupament econòmic i l’administració pública. L’acord creava també el Comitè Mixt Quebec-Catalunya que es reuneix cada dos anys de forma alterna a Catalunya i Quebec i que avalua les accions desenvolupades i estudia i aprova el programa de treball per als propers dos anys en els àmbits d’interès comú.
Us adjuntem dues fotografies del vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira amb el ministre de relacions internacionals i de la Francofonia, Pierre Arcand i el director de l'Oficina de Joventut Internacional del Quebec, Alfred Pilon, que aquesta tarda han signat un acord en matèria de joventut FOTOGRAFIA: Philippe Renault- Gouvernement du Quebec-)