El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) publica avui l’anunci mitjançant el qual s’inicia el procés d’informació pública de l’estudi informatiu de la nova estació d’autobusos de Zona Universitària, que se situarà a la banda muntanya de l’avinguda de la Diagonal, a l’altura del carrer del González Tablas. La nova estació:
 
  • Serà soterrada, i ocuparà un recinte de 13.250 m2, amb 3 nivells, dels quals una es destinarà a l’aparcament de vehicles privats
  • Tormarà part d’un gran intercanviador entre l’L3 i l’L9/10 de Metro i tramvia a més d’autobusos urbans i interurbans
  • Servirà per millorar la fluïdesa del trànsit rodat i la seguretat en les maniobres  de càrrega i descàrrega de passatgers
  • Es configura com un punt estratègic per a facilitar i ordenar l’accés de les diferents línies interurbanes de transport col·lectiu a Barcelona, mitjançant el futur carril bus VAO de la B-23
  • Donarà servei a una trentena de línies d’autobusos interurbanes, utilitzades per uns 15.000 usuaris diàriament
  • L’actuació comportarà una inversió aproximada de 96 MEUR.

Un gran intercanviador modal
Plànol general ZU
El DOGC publica avui l’anunci mitjançant el qual s’inicia el procés d’informació pública de l’estudi informatiu per a la construcció d’una nova estació d’autobusos a l’entrada de Barcelona per la B-23, a la Zona Universitària.

D’aquesta manera, les administracions, entitats o particulars que ho desitgin el podran consultar fins el 30 de setembre, i adreçar al Departament de Política Territorial i Obres Públiques les observacions que considerin adients, abans de la seva aprovació definitiva.

La nova estació d’autobusos formarà part d’un gran intercanviador que permetrà enllaçar diferents línies interurbanes d’autobús, amb l’L3 i l’L9/L10 de Metro, actualment en execució, i el Tramvia.

Millora de la fluïdesa i la seguretat del trànsit
L’objectiu és millorar la seguretat dels passatgers, així com facilitar la intermodalitat entre les diferents xarxes de transport públic, oferint instal·lacions i serveis de qualitat que contribueixin a incrementar la mobilitat sostenible, per tal de reduir l’ús del vehicle privat de baixa ocupació i descongestionar els principals accessos viaris a Barcelona.
 
Així, es vol dotar els autobusos d’espais específics fora de la calçada perquè puguin realitzar les operacions de càrrega i descàrrega de passatge sense entorpir el trànsit viari, i ordenar i controlar aquest tipus de parades, atès l’important nombre de línies de bus interurbanes que presten servei a la ciutat.  
 
En aquest sentit, la nova estació donarà resposta a la necessitat existent d’aquest tipus d’instal·lacions a l’entrada de la ciutat de Barcelona des de la banda Llobregat, que actualment només compta amb l’estació d’autobusos de Sants, sense capacitat suficient per absorbir tota la demanda prevista en els pròxims 10 anys.
 
Així, l’estació permetrà donar servei a una trentena de línies interurbanes, que cobreixen principalment les comunicacions del Baix Llobregat, l’Alt Penedès i l’Anoia amb Barcelona, les quals són utilitzades per uns 15.000 usuaris diàriament. Així, els usuaris d’aquest territoris que accedeixen a Barcelona disposaran d’un punt d’intercanvi amb els serveis de metro, tramvia i els autobusos urbans de Barcelona i podran fer ús del transbordament intermodal sense penalització tarifària amb la utilització dels títols de transport del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona.
 
Es preveu que l’actuació comporti un cost aproximat de 96 MEUR.
 
 
Una estació soterrada de 3 nivells
 
L’alternativa escollida com a més adient en l’estudi informatiu defineix l’estació d’autobusos soterrada, que se situarà a la banda muntanya de l’avinguda de la Diagonal, a l’altura del carrer del González Tablas, davant de la Facultat d’Empresarials de la UB.
 
L’estació ocuparà un espai rectangular de 13.250 m2 amb 3 nivells que acolliran diferents espais:
 
  • Edicle d’accés: al nivell de carrer, la coberta de l’estació soterrada serà un espai d’ús ciutadà que quedarà reurbanitzat, amb l’enjardinament d‘aquesta àrea, que mantindrà la vialitat actual exclusiva per a vianants. En aquest punt s’habilitarà un edicle d’accés a l’estació per als viatgers, amb escales fixes, mecàniques i ascensors per a comunicar els diferents nivells de l’estació.
  • Vestíbul i andanes: la planta -1 acollirà, d’una banda, la sala d’espera per als viatgers, que abastarà una superfície de 2.800 m2 aproximadament. En aquest espai es localitzaran les màquines de venda de bitllets, l’atenció al client, les oficines i els serveis. A més, la sala disposarà de pantalles d’informació d’horaris i rutes o possibles incidències, així com d’elements de megafonia. Des d’aquí, un nou passadís creuarà per sota l’avinguda de la Diagonal i connectarà amb un nou vestíbul comú que permetrà un transbordament ràpid entre els diferents modes de transport. Concretament, comunicarà amb l’L3 i l’L9/L10 a nivells inferiors, i amb el Trambaix, a nivell de carrer.
 
Plànol 3 nivells
D’altra banda, en aquest nivell se situarà també l’àrea destinada a la parada i estacionament dels autobusos. Disposarà de 27 andanes distribuïdes al voltant d’una illa central rectangular, que quedarà tancada mitjançant un recinte de vidre per millorar el confort i la seguretat dels viatgers. Aquest nivell també acollirà 14 places per a l’aparcament d’autobusos.
 
 
  • Aparcament de vehicles privats: la planta -3 acollirà un aparcament per a vehicles privats, amb 430 places. Disposarà de dos accessos al lateral costat muntanya de l’avinguda de la Diagonal. L’entrada coincidirà amb l’accés per a autobusos a la banda Besòs de l’estació, i la sortida se situarà a l’altura de l’Escola Universitària d’Estudis Empresarials.
 
Connexió amb el carril bus VAO de la B-23
 
La nova estació d’autobusos connectarà amb el futur carril bus VAO de la B-23 projectat pel Ministeri de Foment, així com amb l’avinguda de la Diagonal i els carreres contigus. En aquest sentit, la terminal tindrà dos accessos diferents per als autobusos. Un d’ells, a la B-23, a la banda Llobregat de l’estació, i un altre al lateral costat muntanya de l’avinguda de la Diagonal, a la banda Besòs. Ambdós es construiran en rampa amb una part en túnel de nova construcció, entre pantalles:
 
  • Accés a la banda Llobregat (a la B-23): el nou tram de túnel serà d’uns 500 metres de longitud i es construirà per connectar el nivell d’andanes soterrat amb la plataforma que acollirà el futur carril bus VAO projectat pel Ministeri de Foment a la B-23. Aquest accés en rampa tindrà un carril d’entrada a l’estació i dos de sortida (un cap al carril bus VAO de la B-23 en sentit Llobregat, i un altre en sentit contrari, per enllaçar amb l’avinguda de la Diagonal en direcció Besòs o el carrer del Doctor Marañón, en direcció mar).
  • Accés a la banda Besòs (al lateral muntanya de l’Av. Diagonal): es construirà un tram de túnel d’uns 25 metres de longitud per connectar amb el lateral costat muntanya de l’avinguda de la Diagonal, a l’altura de la Facultat de Ciències Econòmiques de la UB. Aquest accés només tindrà un carril d’entrada a l’estació, de manera que la sortida es farà per l’accés de la B-23.
 

7  

Imatges

Pla general virtual de l'estació

Pla general virtual de l'estació 487

Imatge virtual dels tres nivells de l'estació

Imatge virtual dels tres nivells de l'estació 232

Imatge virtual edicle d'accés

Imatge virtual edicle d'accés 275

Imatge virtual de la sala d'espera

Imatge virtual de la sala d'espera 216

Imatge virtual nivell d'andanes

Imatge virtual nivell d'andanes 201

Imatge virtual de l'aparcament

Imatge virtual de l'aparcament 373

Imatge virtual accessos

Imatge virtual accessos 67

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 752