El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat avui el nou tram de la C-32 entre Palafolls i  Tordera, que entrarà en servei a les 12 d’aquesta nit, acompanyat dels alcaldes dels dos municipis, Valentí Agustí i Joan Carles Garcia, i del president d’Abertis i de la concessionària Acesa, Salvador Alemany. Les obres han consistit en el perllongament de  l’autopista en una longitud de 4,4 quilòmetres, des de Palafolls fins a enllaçar amb la carretera de Blanes (GI-600). Els treballs, que ha executat Acesa, han comptat amb una inversió de 53,5 MEUR.
Autoritats durant la visita
4,4 quilòmetres nous d’autopista
 
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat avui el nou tram de la C-32 entre Palafolls i Tordera, que entra en servei avui a les 12 de la nit, acompanyat dels alcaldes de Palafolls i Tordera, Valentí Agustí i Joan Carles Garcia, i del president d’Abertis i la concessionària Acesa, Salvador Alemany. L’execució dels treballs, que ha comportat una inversió total de 53,5 MEUR, ha permès perllongar l’autopista fins enllaçar amb la carretera Blanes – Lloret de Mar (GI-600). D’aquesta manera, la nova infraestructura, que connectarà en el futur amb l’autovia A-2 que el Ministeri de Foment té projectada, permet millorar els accessos amb la Costa Brava sud.
 
Les obres, que van començar el desembre de 2008, han consistit en la construcció d’un nou tram d’autopista de 4,4 quilòmetres de longitud. Està format per dues calçades, una per sentit, que consten de dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada, cadascuna, vorals interiors d’1,5 metres, vorals exteriors de 2,50 metresi mitjana de separació de 9 metres d’amplada –compatible, així , amb un futura ampliació de la infraestructura.
Vista general nou tram C-32
El nou tram d’autopista inicia el seu traçat a l’alçada de l’actual carretera N-II (sortida número 130). Des d’aquest punt, l’autopista voreja el turó del Castell de Palafolls i la urbanització de Mas Carbó, deixant-los a l’oest de la seva traça, per arribar al Pla de Can Roquet. Canvia novament de direcció (nord-est) i travessa la Tordera amb dos viaductes.
 
Un cop travessat el riu, l’autopista se situa al nord de l’espai protegit de Prats d’en Gai i enllaça, finalment, amb la carretera GI-600, i coincideix amb l’alineació de la futura autovia A-2 projectada pel Ministeri de Foment.
 
En el tram que avui s’obre al trànsit, cal remarcar els elements següents:
 
  • Enllaços: El tram que ara entra en servei compta amb dos enllaços, un a cada extrem. El primer correspon a la remodelació de la fins ara última sortida de la C-32, a Palafolls, (sortida 130), enllaç amb l’N-II.Aquesta adaptació ha comportat la construcció de dos nous ramals de sortida i ha inclòs la construcció d’un petit pont, de 30 metres de longitud per sobre de l’N-II i d’una rotonda a nivell a l’N-II, amb un diàmetre exterior 60 metres, per a permetre els moviments en sentit Barcelona i Girona.
El segon, de nova creació, connecta l’autopista amb la carretera GI-600, que uneix Blanes i Tordera. L’enllaç consta d’una rotonda el·líptica de grans dimensions a nivell sobre la GI-600 sobre la qual passa aixecat el tronc de l’autopista amb un doble viaducte, i els ramals de connexió corresponents. Aquesta rotonda, a més, permet millorar la connexió del camí de Sant Daniel amb la GI-600.
  • Estructures: Les obres hancomportat, com a estructura més rellevant, la construcció de dos viaductes de 940 metres de longitud per al pas del nou tram d’autopista sobre el riu Tordera i la línia del ferrocarril Blanes - Maçanet de la Selva. Els viaductes, un per a cada calçada de l’autopista i paral·lels entre si, separats per uns 2,2 metres, tenen una estructura de formigó i estan formats per 24 trams. L’amplada de cada viaducte és de 12,50 metres.Com a mesura d’integració ambiental, cal remarcar que s’han format sota cada pila unes basses i un plantes arbustives per al tractament i aprofitament de l’aigua de pluja provinent de la calçada del viaducte.
Viaducte sobre la Tordera
D’altra banda, també cal remarcar els dos viaductes sobre la GI-600 que formen part de l’enllaç final del nou tram. Aquestes estructures tenen una longitud de 162 metres, cadascuna.
 
En paral·lel, l’obra també ha comportat la construcció de quatre passos inferiors, dos dels quals corresponen a l’ampliació dels existents entre  els polígons industrials de Can Puigverd i Mas Reixac, per tal de millorar-ne la connectivitat i l’accessibilitat. Les obres també han inclòs l’execució de deu obres de drenatge transversal per a garantir l’escorrentiu superficial.
  • Tasques complementàries: Finalment, els treballs s’han complementat amb els treballs de senyalització vertical i horitzontal i la instal·lació de barreres de seguretat, així com actuacions ambientals com l’estesa de terra vegetal, la hidrosembra i la formació de pantalles acústiques i merlets de terra.
Bonificació del peatge
 
Amb la posada en funcionament d’aquest nou tram d’autopista, els moviments amb origen o destí els municipis de Palafolls, Tordera i Malgrat de Mar, travessant la barrera de Santa Susanna de l’autopista C-32, no experimentaran cap increment del peatge a abonar, derivat de la posada en servei del nou tram.
 
A la resta dels usuaris se’ls aplicarà la repercussió en aquest peatge de la longitud del nou tram una vegada posat en servei, com era inicialment previst segons el conveni Acesa - Estat de 1995. Aquesta repercussió comporta que la peatge aplicable passa dels 0,71 euros als 0,96 euros. Els nous peatges s’aplicaran a partir de les 0 hores del 15 de juliol.

Característiques del nou descompte
·        Beneficiaris: Usuaris amb origen o destí Malgrat de Mar, Palafolls i Tordera que accedeixin a l’autopista per l’enllaç núm. 130 (Malgrat de Mar – Palafolls – Tordera) i que efectuïn el pagament del peatge mitjançant el sistema teletac.
·        Percentatge de descompte: 26,5% en el peatge que s’aplica a la barrera de Santa Susanna una vegada posat en servei el nou tram.

Tarifes
Peatge anterior
Nou peatge
Peatge amb bonificació
0,71
0,96
0,71
 
Properes bonificacions
 
D’altra banda, es començarà a aplicar un nou model tarifari com a programa pilot de la nova política de peatges en què està treballant el Grup d’Autopistes, amb bonificacions als peatges troncal i lateral de Vilassar de Dalt per als desplaçaments de mobilitat obligada amb origen o destinació a la comarca, els vehicles menys contaminants i els d’alta ocupació.
 
Aquest programa s’iniciarà abans del 30 de setembre vinent, amb bonificacions en els dies feiners per als vehicles lleugers que seran del 25% per als usuaris que facin més de 16 viatges al mes. Abans de final d’any, s’aplicarà una bonificació del 20% per als vehicles amb ocupació alta i, quan sigui tecnològicament viable, un 20% de descompte per als vehicles ecològics. La quantia dels descomptes s’anirà incrementant en funció del desenvolupament i execució de les obres de la Ronda del Baix Maresme, fins arribar en alguns casos al 100%.
 
Connexió fins a Lloret de Mar i millores a l’autopista
 
L’obra que ara ha finalitzat s’emmarca en un conveni de col·laboració, signat el gener de 2010, entre el Govern de la Generalitat i la concessionària Acesa que també inclou l’execució d’un nou ramal de l’autopista C-32 ara perllongada fins a Lloret de Mar, des de la connexió futura amb l’autovia A-2, i el desenvolupament de millores a l’autopista actual. Aquestes actuacions, a càrrec de la concessionària, comportaran una inversió total d’uns 100 MEUR.
 
Pel que fa al nou ramal de l’autopista C-32 cap a Lloret de Mar, cal indicar que el DPTOP va aprovar el març passat, el projecte de traçat corresponent. Aquesta infraestructura es planteja com una via segregada d’un carril per sentit, d’uns 7 quilòmetres de longitud que, a més de donar continuïtat a la C-32 cap a la Costa Brava, servirà com a variant o alternativa a la GI-682, gràcies al nou enllaç de Fenals. Aquest projecte de traçat és compatible amb una futura ampliació d’aquest ramal, a dues calçades, entre la futura autovia A-2 i l’enllaç de Fenals.
 

4  

Imatges

Fotografia

Fotografia 797

Foto viaducte

Foto viaducte 645

Fotografia

Fotografia 1858

Fotografia acte

Fotografia acte 1323

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 649