FOTOGRAFIA CICLISTA

Trànsit intensifica la vigilància a les vies amb més ciclistes per garantir una convivència viària sense riscos

query_builder   25 agost 2022 12:59

event_note Nota de premsa

Trànsit intensifica la vigilància a les vies amb més ciclistes per garantir una convivència viària sense riscos

Els Mossos d’Esquadra realitzaran més controls dinàmics amb turismes i motocicletes espiell i altres patrulles logotipades per augmentar la seguretat viària d’aquest col·lectiu vulnerable

El Servei Català de Trànsit (SCT) i la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra intensificaran aquest cap de setmana, del 26 al 28 d’agost, la vigilància a les vies amb més presència de ciclistes amb l’objectiu d’augmentar la seguretat viària d’aquest col·lectiu vulnerable de la mobilitat i per garantir una convivència sense riscos a les carreteres catalanes.

Aquests controls específics per prevenir infraccions i conductes temeràries o poc respectuoses cap als vehicles més fràgils del trànsit reforçaran les tasques d’inspecció viària policial per evitar atropellaments com el de diumenge passat a la C-243c a Castellbisbal en què van morir dos ciclistes.

El dispositiu es realitzarà a les franges horàries més concorregudes pels ciclistes a la xarxa viària catalana, principalment a les primeres hores del matí i també a última hora de la tarda, i cada Àrea Regional de Trànsit (ART) dels Mossos d’Esquadra desenvoluparà aquesta operativa a les zones i vies més transitades per aquests usuaris vulnerables.

En aquest sentit, l’acció policial es desenvoluparà a tot el territori amb patrullatges dinàmics dels Mossos d’Esquadra a través de turismes i motocicletes espiell i altres patrulles logotipadesper detectar infraccions i també per fomentar una conducció respectuosa. Les motocicletes espiell de Trànsit són vehicles policials no logotipats i conduïts per agents de paisà que desenvolupen una vigilància del trànsit discreta i no visible per als usuaris que permet detectar conductes temeràries o negligents in fraganti, transmeten així una sensació de vigilància permanent a la xarxa viària. Aquestes dotacions espiell tenen el suport de dotacions uniformades que s’encarreguen de la notificació de les infraccions.

Aquesta intensificació dels controls i de la vigilància viària pretén assegurar la protecció dels ciclistes, garantint que se’ls respecta la prioritat de pas a rotondes i interseccions, que no se’ls avança sense mantenir el 1,5 m de distància lateral. També es vigilarà que no es realitzen avançaments a vehicles amb invasió de carril quan circulen ciclistes en sentit contrari, i que s’utilitza l’enllumenat en túnels utilitzats per ciclistes, entre d’altres infraccions.

Sinistralitat del col·lectiu ciclista

Aquest 2022 han mort a les carreteres catalanes6 ciclistes, 4 més que en el mateix període de l’any passat. Al 2019, n’havien mort 7. A més enguany han resultat ferits de gravetat 35 ciclistes i també hi ha hagut 293 ferits lleu.

Convé destacar que des del 2010 han mort a la xarxa viària catalana 87 ciclistes, 31 dels quals a Barcelona, 27 a Tarragona, 18 a Lleida i 11 a Girona. Al conjunt de les carreteres catalanes des del 2010 també s’han registrat 682 ciclistes ferits greu.

Consells de conducció amb ciclistes a la carretera

  1. Recorda que per avançar un ciclista estàs obligat a deixar una distància lateral mínima d'1,5 m.
  2. Malgrat que et trobis en un tram amb línia contínua, i sempre que no posis en risc la circulació, pots avançar envaint el carril contrari.
  3. En vies amb més d’un carril per sentit cal canviar de carril en avançaments a ciclistes
  4. Quan circulis per darrere, deixa prou espai perquè puguis parar sense topar en cas de frenada brusca o caiguda de la bicicleta.
  5. Els ciclistes que van en grup es consideren una única unitat mòbil. Respecta'n la prioritat de pas quan el primer ha començat a creuar o ha entrat en una rotonda.

Amb els canvis normatius que han entrat en vigor aquest 2022 han augmentat de 4 a 6 els punts a detreure per a tots els conductors de vehicles en avançaments en què es posi en perill ciclistes sense deixar la separació mínima obligatòria d’1,5 metres.

Al web del Servei Català de Trànsit es pot consultar un apartat amb informació sobre Col·lectius Vulnerables amb una secció específica de Ciclistes amb consells, accidentalitat, accions i materials

Mobilitat del darrer cap de setmana d’agost

D’altra banda, aquest cap de setmana és el darrer d’agost i coincidiran a la xarxa viària catalana els desplaçaments habituals d’oci d’aquest mes amb els trajectes de retorn dels usuaris que finalitzen les vacances. Concretament es preveu una sortida de 383.000 vehicles des de l’àrea metropolitana de Barcelona entre les 15 hores de divendres i dissabte, i pel que fa al retorn previst, de 12 a 24 hores de diumenge, es mobilitzaran un total de 236.000 vehicles.

Des de Trànsit s’adoptaran aquest darrer cap de setmana d’agost diverses mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit per tal d’incrementar la capacitat viària i garantir en la mesura del possible la fluïdesa. Les més rellevants s’instal·laran de cara a la mobilitat de retorn amb carrils addicionals en sentit contrari a l’habitual a l’AP-7 nord i sud i a la C-32 nord i sud. En els trams afectats per aquetes mesures especials, diumenge 28 a la tarda, els vehicles pesants tindran l’obligatorietat de circular, pel carril dret de la via, la prohibició de realitzar avançaments i de circular superant els 80 km/h. Aquestes limitacions per als camions també s’aplicaran divendres a la tarda a l’AP-7 entre la Roca i Martorell i en el tram de les Terres de l’Ebre de l’autopista, on només hi ha dos carrils.

En aquest sentit, es demana extremar la prudència en tots els desplaçaments, ja siguin de llarg o de curt recorregut. L’SCT recorda la importància d’utilitzar els sistemes de seguretat passiva; de no manipular el telèfon mòbil ni altres dispositius electrònics per evitar distraccions; de respectar els límits de velocitat, i de no combinar l’alcohol o altres drogues i la conducció. A més, cal insistir en la necessitat de revisar el vehicle abans de sortir a la carretera, ja que amb un bon manteniment s’eviten incidències durant la circulació. Enguany, 113 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes.