Antic peatge

L'alliberament de peatges redueix un 17% el nombre de víctimes a la xarxa viària catalana

query_builder   1 setembre 2022 12:19

event_note Nota de premsa

L'alliberament de peatges redueix un 17% el nombre de víctimes a la xarxa viària catalana

Malgrat la millora de la seguretat viària al conjunt de carreteres del país, ha augmentat la sinistralitat, la mobilitat i les retencions a l’AP-7

En el balanç del primer any de l’alliberament de peatges a la majoria d’autopistes catalanes (AP-7, AP-2, C-33 i C-32 Nord,) a través de l’anàlisi de les dades de sinistralitat, mobilitat i retencions, el Servei Català de Trànsit (SCT) conclou que aquest nou escenari en el trànsit de Catalunya ha suposat una millora general de la seguretat viària al conjunt de la xarxa viària catalana.

En aquest sentit, la supressió de pagament a les autopistes ha evitat 2.240 víctimes, atès que des de l’1 de setembre de 2021 hi ha hagut 10.733 víctimes per accident de trànsit (morts, ferits greus i ferits lleus) i en el mateix període anterior analitzat, entre 1 de setembre de 2018 i el 30 d’agost de 2019, n’hi van haver 12.973, és a dir, s’ha registrat una reducció del 17,3%.

Taula 1{"name":"2022/09/01/12/25/67692278-6f15-45db-9530-9cc1702bfc38.jpg","author":"Taula 1","type":"0","location":"0","weight":82141}

Accidentalitat a les autopistes alliberades

Tot i la millora dels indicadors generals a la xarxa viària catalana, de la sinistralitat registrada durant aquest primer any sense peatges convé destacar negativament l’augment de la sinistralitat mortal i greu a l’autopista AP-7, atès que s’han duplicat les víctimes mortals passant de 12 a 25 i també els ferits de gravetat (de 37 a 66).

A la resta d’autopistes alliberades també hi ha hagut més morts a l’AP-2 (de 0 a 4) i a la C-33 (d’1 a 2), i a la C-32 nord hi ha hagut una víctima mortal menys (de 5 a 4). En contrast amb aquestes dades hi ha el descens de l’accidentalitat mortal registrat a les carreteres nacionals paral·leles a aquestes autopistes: l’N-II (de 9 a 4) i l’N-340 (de 9 a 1), on també s’ha reduït el conjunt de la sinistralitat.

De l’accidentalitat amb morts cal remarcar, principalment a l’AP-7, l’augment d’accidents mortals amb vehicles pesants implicats. Tot i que en el conjunt de la xarxa viària catalana hi ha un 4,3% de reducció, en aquesta autopista s’han duplicat els sinistres mortals amb la implicació de camions (de 7 a 14).

Accidents mortals amb vehicles pesants implicats


pre

post

%post.vs.pre

Increment absolut

AP-2

0

2

Inf

2

AP-7

7

14

100.0

7

C-32

1

1

0.0

0

C-33

0

1

Inf

1

N-340

1

0

-100.0

-1

N-II

1

0

-100.0

-1

resta

36

26

-27.8

-10

Sum

46

44

-4.3

-2

De la sinistralitat mortal registrada en aquest primer any sense peatges a l’AP-7 convé destacar també que han augmentat les víctimes mortals de col·lectius vulnerables: han mort 6 motoristes i 7 vianants. I d’altra banda per la tipologia dels accidents han incrementat els encalços o col·lisions posteriors i també els atropellaments.

Morts per tipus de vehicle a l’AP-7


pre

post

%post.vs.pre

Increment absolut

Lleugers

6

8

33.3

2

Furgoneta

2

1

-50.0

-1

Pesants

2

3

50.0

1

Moto o Ciclomotor

0

6

Inf

6

Vianant

2

7

250.0

5

Sum

12

25

108.3

13


Accidents mortals per tipus d’accident a l’AP-7


pre

post

%post.vs.pre

Increment absolut

Accident Simple

5

5

0

0

Col·lisió frontal

1

0

-100

-1

Col·lisió lateral

0

1

Inf

1

Encalç

2

7

250

5

Altres Col·lisions

1

3

200

2

Atropellament

2

6

200

4

Sum

11

22

100

11

Mobilitat i retencions amb l’alliberament de peatges

Pel que fa a la mobilitat registrada en aquest primer any de supressió del pagament a les autopistes, l’AP-7 ha registrat un augment del trànsit del 37,6% en el tram nord entre la Jonquera i Parets i del 26% en el tram sud entre el Papiol i Ulldecona. En canvi en els trams centrals entre Parets i Barberà i de Barberà al Papiol la mobilitat ha baixat, principalment per la desviació de vehicles cap a la C-33, autopista també alliberada, per accedir a Barcelona.

Increments mobilitat AP-7

tram

pre

post

%Inc post.vs.pre

Increment Absolut

Parets – La Jonquera

81490

112170

37.6

30680.10

Barberà-Parets

187864

142794

-24.0

-45070.86

Papiol-Barberà

120486

106174

-11.9

-14312.55

Ulldecona-Papiol

63825

80360

25.9

16534.89

Convé destacar que en els trams nord i sud la mobilitat de camions ha augmentat un 21% i en canvi en el tram de Parets a Barberà ha disminuït un 23,1% i en el de Barberà al Papiol ha baixat un 28,9%. D’altra banda, la mobilitat de l’autopista C-33 ha augmentat un 53,4% i el pas de camions un 121,1% en aquest primer any post-peatges.

Pel que fa al factor retenció (indicador de la durada per la longitud de les retencions i el nivell d’afectació), als diferents trams de l’AP-7 analitzats augmenta, sobretot el d’entre Ulldecona i Papiol, tant per congestions provocades per accidents (97,6%), avaries (62,3%) i per circulació (87,7%). En el tram nord de la Jonquera a Parets cal remarcar sobretot l’increment de les retencions arran d’accidents (98,2%). D’altra banda, en els dos trams centrals del Vallès, tot i que la mobilitat baixa les retencions augmenten, atès que l’enllaç de l’autopista cap a la C-58 a l’altura del Baricentro, amb la situació actual de la mobilitat en aquesta zona, és una intersecció que no és prou eficient i que provoca més problemes viaris.

% Increments Factor de retenció AP-7

tram

Accidents

Avaria

Circulació

Ulldecona-Papiol

97.6

62.3

87.7

Papiol-Barberà

36.0

46.2

19.4

Barberà-Parets

42.4

-7.4

13.4

Parets_La Jonquera

98.2

32.2

6.6

Reduir la velocitat fins a 100 km/h en deu trams de l’AP-7 amb alta sinistralitat

Davant de les dades de sinistralitat registrades a l’AP-7 en aquest primer any d’alliberament de peatges, l’SCT ha demanat al Ministerio de Transportes, Movilidad i Agenda Urbana (MITMA) reduir el límit de velocitat fins a 100 km/h en deu trams amb concentració d’accidents mortals i greus de l’AP-7. La mesura se suma a la proposta ja anunciada per Trànsit anteriorment per reduir la velocitat de 120 km/h a 110 km/h a les autopistes alliberades de peatges (AP-7, C-32, C-33 i AP-2).

L’objectiu se centra a neutralitzar l’alta sinistralitat registrada sobretot a l’AP-7, autopista que ha duplicat les víctimes mortals. Aquests deu trams de l’AP-7 analitzats amb alta sinistralitat sumen un total de 70 km i són trams que acumulen dos o més accidents amb víctimes mortals o greus. Els trams concretament són:

  1. Medinyà – Sarrià de Ter (kms 52-57)
  2. Salt – Fornells de la Selva (kms 63-67)
  3. Hostalric – la Batllòria (kms 99-103)
  4. Mollet – Sant Cugat (kms 142-156)
  5. Sant Cugat – Martorell (kms 159-169)
  6. Castellví de la Marca – Banyeres del Penedès (kms 204-208)
  7. Roda de Berà – La Pobla de Montornès (kms 223-228)
  8. La Móra – Constantí (kms 238-247)
  9. Calafat – l’Ametlla de Mar (kms 288-299)
  10. L’Ampolla – Camarles (kms 308-313)

Accions dutes a terme per gestionar l’alliberament de les autopistes

Des de l’SCT s’han establert mesures especials de circulació, ordenació i regulació per tal d’augmentar la capacitat viària i minimitzar possibles retencions. Aquestes mesures inclouen:

-Carrils addicionals i carrils en sentit contrari a l’habitual, inversió de prioritats en rotondes, carrils d’incorporació i també dispositius de senyalització abalisats amb cons.

-Amb la mateixa finalitat, l’SCT ha establert per aquest 2022 una sèrie de restriccions i limitacions a la circulació de vehicles pesants.

-Així mateix, l’SCT promou la informació viària a través dels panells de missatgeria variable i d’equips de senyalització mòbils a peu de carretera i indica en punts de convergència de dues vies i enllaços, les rutes menys congestionades per tal que els conductors i conductores puguin prendre la decisió ja amb el viatge iniciat, i en coordinació amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, manté la distribució de diverses grues a l’autopista AP-7, en el tram de més intensitat viària comprès entre la Roca del Vallès i Martorell.

-També s’ha incidit en l’increment de la vigilància i inspecció viària de l’AP-7, tant des dels mitjans aeris de l’SCT com amb els equips mòbils d’informació viària (EMIV).