event_note Nota de premsa

El Departament de Justícia signa un conveni amb l'Ajuntament de Barcelona i el Col·legi d'Advocats per oferir orientació jurídica al ciutadà i potenciar la mediació

L’Acord permetrà que a través de l’Oficina Multiserveis d’Atenció al Ciutadà de la plaça de Sant Miquel es faci una primera atenció qualificada i s’informi els ciutadans sobre els seus drets legals davant de qualsevol conflicte entre particulars, llevat de qüestions laborals

El nou Servei d’Orientació Jurídica i Mediadora neix del treball conjunt de les dues administracions i l’ICAB per posar en marxa un servei integral d’atenció als ciutadans d’informació i orientació jurídica, mediació i assessorament
justicia
La consellera de Justícia, Montserrat Tura; l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i el degà del Col·legi d’Advocats de Barcelona (ICAB), Pedro L. Yúfera, han signat un conveni per posar en funcionament un servei integral d’atenció i orientació jurídica als ciutadans de Barcelona. Alhora, el Departament de Justícia i l’Ajuntament també han signat un segon conveni per tal de potenciar i impulsar la mediació com a instrument de resolució de conflictes. 
 
El primer Acord permetrà oferir des de l’Oficina Multiserveis d’Atenció al Ciutadà de la plaça de Sant Miquel una primera atenció qualificada per informar els ciutadans sobre els seus drets davant de qualsevol conflicte entre particulars, excepte en el cas dels conflictes laborals, on ja existeixen serveis d’atenció especialitzada.
 
En el marc del segon conveni per a la potenciació de la mediació, els tècnics de barri i tècnics de prevenció de cada districte de Barcelona rebran formació específica per poder detectar casos susceptibles d’un procés de mediació i assessorar els ciutadans a l’hora de resoldre conflictes de convivència a través de la mediació, amb una primera atenció i la derivació coordinada al Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, que posa a disposició dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona els seus tècnics i professionals mediadors per tal d’apropar la mediació a totes les persones que la puguin necessitar.
 
Atenció jurídica i mediadora
 
Amb la signatura d’aquest Acord es pretén avançar en la garantia de l’accés universal al sistema judicial i en una millor comprensió per part dels ciutadans dels seus drets i deures.
 
L’objectiu d’aquest Servei és atendre els ciutadans i posar al seu abast tota la informació legal. Aquesta atenció es farà determinant el nivell d’urgència del tema plantejat i derivant-lo al servei més adequat, ja sigui municipal o no.
 
Es tracta de proporcionar un primer consell orientador i informar sobre els recursos que té a la seva disposició el ciutadà en cada cas concret i, fins i tot, la viabilitat d'acudir als tribunals o de recórrer a les vies alternatives de resolució de conflictes com la mediació. També s’oferirà informació dels requisits per accedir, si escau, a l’assistència jurídica gratuïta.
 
El principal avantatge d’aquest Servei és que s’ofereix una atenció pròxima, a la nostra ciutat, i sobretot integral, de manera que el ciutadà resident a Barcelona sortirà d’aquest servei d’orientació jurídica informat, i amb cita prèvia concertada al servei corresponent (a través del servei d’agenda electrònica, que compartirà l’Oficina Multiserveis de la plaça Sant Miquel amb els principals serveis d’atenció, ja siguin municipals, com Serveis Socials, l’Oficina per la No Discriminació o les oficines d’Habitatge; o altres serveis com el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, o els serveis d’assistència jurídica gratuïta).
 
Coordinació dels sistemes informàtics i formació als informadors de l’oficina d’atenció ciutadana
 
Amb la signatura dels convenis es posa en marxa una primera fase per coordinar i ajustar els sistemes informàtics de les dues administracions i per iniciar la formació per als treballadors municipals de l’Oficina Multiserveis d’Atenció al Ciutadà, que consistirà en:
 
•         Coneixements generals sobre els conceptes bàsics del Servei
          d'Orientació Jurídica.
•         Coneixements generals sobre els conceptes bàsics de la mediació.
•         Els protocols d’acollida i derivació.
•         Coneixement i pràctica en l’ús de l’eina de gestió de cita prèvia.
 
El Servei, en marxa al mes de novembre
 
A partir de novembre es posa en funcionament el Servei d’Atenció Jurídica i Mediadora. Els convenis estableixen que s’oferirà atenció jurídica per part d’advocats professionals, proveïts pel Col·legi d’Advocats de Barcelona, en horari de matí i tarda, de dilluns a divendres.

Una comissió de seguiment per a la millora constant d’aquesta oficina
 
Els convenis també marquen la creació d’una comissió encarregada del seguiment que pot acordar qualsevol modificació, com l’increment d’advocats o l’obertura de nous punts d’atenció a la ciutat de Barcelona. En aquesta línia, s’estudiarà la implantació d’aquest servei a altres punts de la ciutat, sempre vinculat prioritàriament a edificis o equipaments d’atenció ciutadana municipal.
 
El grup de seguiment estarà format per representants de l’Ajuntament de Barcelona, el Col·legi d’Advocats i el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, i es reunirà amb periodicitat trimestral per seguir els indicadors mensuals d’activitat.