Via tren

El Govern potencia el transport transfronterer de mercaderies per ferrocarril

query_builder   6 setembre 2022 12:45

event_note Nota de premsa

El Govern potencia el transport transfronterer de mercaderies per ferrocarril

  1. Autoritzat el conveni entre la Generalitat i l’Adif que permetrà l’accés en ample internacional de trens de fins a 750 metres a la terminal de Vilamalla
  2. Les actuacions previstes comportaran una inversió estimada de 13,7 milions d’euros, cofinançades per ambdues administracions

El Consell Executiu ha autoritzat avui la subscripció d’un conveni entre el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori i l’Administrador d’infraestructures ferroviàries (Adif), dependent de l’Estat, que estableix les actuacions a l’estació de viatgers de Vilamalla i el finançament necessaris per permetre l’accés en ample internacional de trens de fins a 750 metres a la terminal de mercaderiesde Vilamalla. Aquesta és una actuació estratègica per potenciar el transport transfronterer de mercaderies per ferrocarril i per al desenvolupament del Corredor Mediterrani ferroviari, clau per a la competitivitat de Catalunya i la lluita contra el canvi climàtic. La redacció dels projectes i l’execució de les obres corresponents comporten una inversió estimada de 13,7 milions d’euros, que serà cofinançada per ambdues administracions.

El conveni de col·laboració té com a objectiu el disseny, el finançament i l’execució de les obres de remodelació i ampliació de l’estació de Vilamalla per millorar la versatilitat i prestacions de la terminal de Vilamalla, així com la implementació d'estàndards tècnics d'interoperabilitat per al transport ferroviari internacional de mercaderies a la Unió Europea. La terminal de Vilamalla, al costat de l’estació de viatgers, se situa en un punt estratègic de la xarxa, proper a la frontera francesa, i en un nus de connexió entre la línia d’alta velocitat i la línia convencional del Corredor Mediterrani.

En concret, les actuacions previstes inclouran:

  1. Prolongació d’una de les vies de l’estació de Vilamalla i execució d’una de nova. En aquestes, s’implantarà l'ample mixt, ibèric i estàndard, per a permetre l'expedició i recepció de trens de fins a 750 m i l'operativa de composició i partició de trens amb origen o destinació a la terminal de Vilamalla.
  2. Adequació d’aparells de via, electrificació i instal·lacions de control, comandament i senyalització de l'estació de Vilamalla a la nova configuració funcional per a possibilitar l'encaminament de trens amb origen o destinació a la terminal de Vilamalla per les línies Girona-Vilamalla-Portbou i Vilamalla-Figueres-Vilafant-Túnel del Pertús.


  1. Millora de l’accessibilitat a les andanes de l'estació de Vilamalla.
  2. Implantació de l'ample mixt, ibèric i estàndard, al ramal d'accés a la terminal de Vilamalla i a la mateixa terminal, i adequació d’aquest a la nova configuració prevista a l'estació de Vilamalla.

L'actual terminal de transport de mercaderies de Vilamalla, propietat de la Generalitat, té capacitat per gestionar composicions ferroviàries de mercaderies en dues vies paral·leles en ample ibèric, de 480 metres útils cadascuna, i un ramal d'accés des d’una de les vies de l'estació de viatgers de Vilamalla, de via única, electrificat i amb ample ibèric.

El Govern, mitjançant l’empresa pública Cimalsa, vol promoure un centre logístic intermodal en els municipis del Far d'Empordà i Vilamalla, a 35 km de la frontera francesa, per a la circulació de mercaderies per ferrocarril i potenciar la permeabilitat de la frontera entre França i Espanya per a aquest tipus de transport. La terminal de Vilamalla és una de les infraestructures d’aquest centre logístic, del qual les actuacions recollides al conveni que avui s’autoritza representen una primera fase.

La descarbonització del transport de mercaderies

Per garantir el creixement socioeconòmic d’un territori, cal assegurar els accessos de les terminals logístiques intermodals a la xarxa principal de transport. A més, el transport ferroviari és una peça clau per a la descarbonització de la mobilitat. Per això, el Govern de la Generalitat ha assenyalat que, en el desenvolupament del Corredor Mediterrani, l’Estat té els accessos a aquestes terminals com a assignatura pendent i és una de les principals causes per la qual el transport ferroviari de mercaderies representa tan sols un 4%, molt per sota de la mitjana europea i del mandat de la UE, que obliga els estats a treure el 20% de les mercaderies amb tren abans del 2030. Així, ha inclòs les actuacions previstes per a la terminal de Vilamalla entre les actuacions a prioritzar en les infraestructures i serveis relacionats amb el Corredor Mediterrani.

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined