Autonomia de centres

El Govern aprova el Decret d'autonomia dels centres educatius

query_builder   3 agost 2010 14:34

event_note Nota de premsa

El Govern aprova el Decret d'autonomia dels centres educatius

  • Aquest decret desplega un dels eixos claus de la Llei d’Educació de Catalunya
  • La normativa atorga als centres i als seus equips directius major autonomia per tal que, a partir del Projecte educatiu del centre, s’aconsegueixi millorar els resultats educatius de l’alumnat i la cohesió social
  • El decret dota als centres d’instruments per gestionar, organitzar i decidir en aspectes com, per exemple, l’organització del temps i les assignatures, la decisió dels càrrecs de responsabilitat. i la selecció del professorat substitut
  • Els centres i el seus projectes educatius seran objecte d’avaluació
  • El Govern també ha aprovat avui el decret d’ordenació de l’educació de 0-3 anys
 
 
El Govern ha aprovat avui el Decret d’autonomia dels centres educatius, una normativa que desplega un dels principals aspectes previstos en la Llei d’Educació de Catalunya. El decret neix amb l’objectiu, en darrera instància, de millorar el rendiment i els resultats educatius de l’alumnat i la cohesió social. Per això dota els centres d’un seguit d’instruments, fins ara en mans de l’administració, per tal que aquests puguin gestionar i organitzar els seus recursos en funció de les seves singularitats i necessitats concretes.
 
Un dels aspectes destacats serà atorgar els equips directius elements per tal d’aconseguir direccions fortes i capaces d’engegar projectes educatius sòlids. Aquestes direccions podran, a partir del Decret d’autonomia, assumir algunes tasques que fins ara eren competència exclusiva del Departament d'Educació.
 
Més autonomia: gestió, organització i pedagogia
 
L’autonomia dels equips directius serà efectiva tant des de la vessant pedagògica, com organitzativa i de gestió. Des del punt de vista pedagògic les direccions podran decidir en aspectes com l’organització del temps i de les assignatures, la possibilitat d’introducció de noves assignatures, l’agrupament de l’alumnat, l’ús dels espais dels centres i l’assignació de classes que impartirà cada docent.
 
Pel que fa l’organització de l’estructura interna dels centres, les direccions també disposaran d’autonomia. Tot i així, el decret estableix un mínim de director, secretari, cap d’estudis i dos departaments per a cada centre educatiu. A partir d’aquí, cada equip directiu pot decidir quins són els càrrecs de responsabilitat i els òrgans de govern més adients per a tirar endavant la seva tasca educativa.
 
Finalment, les direccions podran gestionar aspectes relacionats amb la selecció del personal per tal de buscar un perfil de professorat que s’adeqüi al projecte educatiu que defensa el centre. Això suposa poder sol·licitar als docents requisits complementaris més enllà de la pròpia titulació.
 
A més, també es podrà seleccionar el professorat substitut a partir d’una llista establerta i a part del professorat a través d’una comissió de selecció (el nombre de docents que es podran escollir a través d’aquesta via quedarà fixat en un decret de plantilles). Finalment, l’equip directiu tindrà la capacitat d’imposar sancions per faltes lleus o fins i tot proposar la incoació de l’expedient del docent en casos de faltes greus.
 
El Projecte educatiu del centre
 
Totes aquestes eines organitzatives i de gestió han de permetre als centres educatius aconseguir posar en pràctica amb èxit el Projecte educatiu del centre. Aquest projecte ha de contemplar un seguit d’aspectes. El primer, la definició de la identitat i dels objectius del propi centre. Alhora, ha de deixar clar quines són les prioritats i els plantejaments educatius.
 
El projecte ha de permetre la participació d’actors externs com ara la comunitat educativa (associacions de pares i mares, municipi, entitats i associacions....) i el seu entorn. En darrer terme, ha d’establir aquells indicadors quantitatius de progrés que permetran determinar si s’han aconseguit o no els objectius marcats en el projecte.
 
Els indicadors de progrés seran analitzats a partir de l’avaluació, un dels aspectes destacats del Decret d’autonomia dels centres educatius. Una avaluació, en acord al que determini l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació, i que afectarà no només als centres, sinó al professorat i a la direcció. Aquesta es farà un cop acabat el període de mandat de l’equip directiu -4 anys- i té com a objectiu garantir l’assoliment de les competències bàsiques i específiques per part de l’alumnat.
 
Nou decret d’ordenació de l’educació de 0-3 anys
 
El Govern també ha aprovat avui el Decret d’ordenació de l’educació de 0-3 anys. El text permet, per primera vegada, ordenar els ensenyaments específics de la primera etapa d’educació infantil, ja que fins ara la normativa contemplava de forma conjunta l’edat de 0-6 anys. La nova normativa incideix en el caràcter educatiu del 0-3 anys; manté la coherència amb l’etapa 3-6 anys, ja que estableix les mateixes àrees de coneixement -descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i comunicació i llenguatges-; i, finalment, posa èmfasi en la col·laboració entre família i escola.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined