
- Telefonia i Internet continuen sent els sectors que més conflictes de consum provoquen entre els usuaris catalans i els que més es resolen
- La telefonia (tant fixa com mòbil) ha generat 389 arbitratges de consum i 442 mediacions
- L’Alt Urgell i La Selva han celebrat els primers arbitratges de consum i Sant Cugat del Vallès esdevé seu de la JACC
Durant la primera meitat de l’any 2010, la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) ha tornat a registrar un augment en les mediacions i en els arbitratges de consum, seguint la línia ascendent marcada al llarg de l’exercici 2009. Així, s’han resolt 1.615 casos per acord de mediació i s’han dictat 870 laudes. Pel que fa als sectors que més conflictes de consum han generat, la telefonia (fixa i mòbil), Internet i l’electricitat també continuen en les primeres posicions. Així, en el cas de les mediacions, el sector de la telefonia ha sumat un total de 601 (323 en telefonia fixa i 278 en mòbil), el subministrament elèctric 200 i Internet 144.
Respecte als laudes arbitrals, s’han dictat 534 relacionats amb empreses de telefonia. D’aquests, 365 corresponen a telefonia mòbil i 169 a fixa. Internet ha generat 96 laudes i l’electricitat només 48. Cal apuntar que durant l’any 2009, l’arbitratge de consum va registrar un increment del 75,66%, amb una xifra absoluta de 1.523 laudes.
En els darrers mesos, s’han adherit al sistema arbitral de consum un total de 532 empreses, essent un total de 5.449 a juny de 2010. Entre aquestes, cal destacar Áreas, empresa catalana líder en restauració, distribució comercial i serveis integrals al viatger, entre d’altres.
Altres actuacions de la JACC
Els Consells Comarcals de l’Alt Urgell i de La Selva han celebrat els primers arbitratges de consum a La Seu d’Urgell i a Santa Coloma de Farners respectivament. En tots dos casos es van resoldre arbitratges del sector de la telefonia i Internet, amb reclamacions contra les companyies Movistar, Vodafone i Orange.
Actualment, amb aquestes dos incorporacions, els Consells Comarcals amb competències delegades de la Generalitat de Catalunya en matèria de consum que realitzen vistes arbitrals són: el Consell Comarcal del Berguedà, el de l’Osona, el del Bages, el de l’Anoia, el del Baix Empordà, el de la Garrotxa, el de l’Alt Empordà, l’Alt Penedès, Pla de l’Estany i el del Baix Camp.
D’altra banda, des del passat dia 8 de juliol, Sant Cugat del Vallès és la segona ciutat després de Santa Coloma de Gramenet en convertir-se en seu municipal de la JACC. D’aquesta manera, els habitants de Sant Cugat del Vallès no hauran de desplaçar-se fora del municipi quan hagin de resoldre conflictes de consum a través de l’arbitratge. L’objectiu del conveni signat és avançar en la implantació al territori de l’arbitratge de consum i en l‘apropament d’aquest mecanisme tant als ciutadans com a les empreses.
Sobre la JACC
La JACC és l’organisme adscrit a l'Agència Catalana del Consum (ACC) que des de l’any 1993 s’encarrega de tramitar a través de la mediació i l’arbitratge de consum les reclamacions que plantegen els ciutadans arreu de Catalunya quan se senten perjudicats a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei. Des d’aleshores s’han dictat a Catalunya uns 17.500 laudes i estan adherides a l’arbitratge de consum més de 5.000 empreses.
L’arbitratge de consum consisteix en un sistema extrajudicial i voluntari que ofereix als consumidors i als empresaris la possibilitat de resoldre els conflictes de consum amb caràcter vinculant i executiu i de manera objectiva i gratuïta. L’Òrgan Arbitral dicta un laude que té el mateix valor que una sentència judicial i, per tant, és d’obligat compliment. Un cop presentada la reclamació per part d’un consumidor s’intenta la mediació per tal d’arribar a un acord entre les parts. Si la mediació no prospera, s’inicia el procediment arbitral, amb la petició expressa del consumidor i l’acceptació de l’empresari, amb la celebració d’una vista arbitral integrada per un òrgan unipersonal o col·legiat.